prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Potraviny s logem Vím, co jím chrání lidské zdraví

22.02.2012

Výzkumy odhalily, že transmastné kyseliny, nasycené mastné kyseliny, sůl a přidaný cukr jsou příčinou mnoha civilizačních chorob. A právě na tyto živiny se soustředí systém označování potravin logem Vím, co jím. Vychází z doporučení Světové zdravotnické organizace, Organizace OSN pro zemědělství a výživu i dalších významných národních a mezinárodních organizací. Kvalitu potravin tak logo Vím, co jím deklaruje na základě jasně stanovených výživových hodnot.

 

Transmastné kyseliny

Transmastné kyseliny se vyskytují především v živočišných tucích přežvýkavců (máslo, mléčný tuk obecně). Mají vyšší teplotu tání, tuhou konzistenci a především zvyšují hladinu cholesterolu a tím i riziko kardiovaskulárních onemocnění. Přirozeně se nachází v hovězím a skopovém tuku, ve výrobcích z těchto druhů masa, vyskytují se i v mléce a mléčných výrobcích. V mléčném tuku se například vyskytuje kolem 2-5 % trans-mastných kyselin.

 

V potravinářství vznikají při výrobě částečně ztužených tuků z rostlinných olejů při hydrogenaci a následně se vyskytují v potravinách, kde se ztužené tuky používají. V pekárenských výrobcích především v trvanlivém a jemném pečivu, od koláčů po nejrůznější plněné sušenky, dále u náhražek čokolád, v polevách, apod. Transmastné kyseliny mají prokazatelně za následek zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, na které v naší republice umírá 50 % populace. Kromě jiného zvyšují hladinu LDL cholesterolu (tzv. zlý cholesterol) a navíc snižují hodnoty HDL cholesterolu (tzv. hodný cholesterol) a zvyšují hladinu lipoproteinu A, jednoho z rizikových faktorů kardiovaskulárních chorob.

 

Ještě na začátku 90. let byly trans-mastné kyseliny běžnou součástí většiny rostlinných tuků. V České republice sice došlo především v posledních několika letech k pozitivním změnám, problém trans-mastných kyselin však stále přetrvává například u trvanlivého pečiva a náhražek čokolád. Vzhledem k tomu, že právě spotřeba takových potravin stále roste, není možné považovat stav za dobrý. Podle současné legislativy nejsou výrobci povinni na etiketách obsah trans-mastných kyselin a dalších skupin mastných kyselin uvádět, někteří výrobci tak ale již činí.

 

Nasycené mastné kyseliny

Nasycené mastné kyseliny převažují v tucích živočišného původu, ve vepřovém sádle, másle a tučných masových pokrmech. Tento typ mastných kyselin zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Jejich konzumace je v České republice zhruba dvakrát vyšší, než jsou hodnoty doporučované odborníky. Náš jídelníček se bez těchto složek však může hypoteticky zcela obejít.

 

Vhodné zastoupení tuků v naší stravě se pohybuje celkově kolem 30 % z celkové energetické hodnoty denního příjmu. Tuto hodnotu však často překračujeme. Hlavní podíl tuků v naší potravě by měly tvořit ryby a rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem nenasycených mastných kyselin. Současná skladba konzumovaných tuků těmto požadavkům neodpovídá.

 

Sacharidy, cukry

Sacharidy jsou nezastupitelným zdrojem energie pro všechny naše základní životní funkce. Zásobují energií všechny orgány včetně svalů. Dělíme je na jednoduché (mono a disacharidy), které jsou běžné označované jako cukry, a na takzvané „složitější“, komplexní sacharidy (polysacharidy). Mezi monosacharidy patří např. glukóza (hroznový cukr), fruktóza (ovocný cukr), mezi disacharidy pak např. sacharóza (cukr obsažený v cukrové řepě), maltóza (sladový cukr obsažený v klíčících zrnech) a laktóza (mléčný cukr).

 

Polysacharidy jsou pro naše tělo výhodnějším zdrojem energie než mono nebo disacharidy. Slouží buď jako zásoba energie v rostlinách – škroby a u živočichů glykogen, nebo mají funkci stavební – vláknina.

  • složené – např. cereálie, chléb, těstoviny, rýže, zelenina (vstřebávají se pomalu, dodávají energii pozvolna a dlouhodobě; navozují pocit sytosti)
  • cukry v potravinách s přidaným cukrem – sladkosti (rychle se vstřebají a dodávají tělu okamžitou, ale krátkodobou energii; těmto cukrům označovaným jako prázdné kalorie je vhodné se vyhnout)

 

Cukr najdeme i tam, kde bychom jej nečekali, např. v soleném krému z arašídů, v zeleninových konzervách nebo v polévkových kostkách. A mnohdy v množství, které je překvapující. Např. kečup obsahuje o 8 % více cukru než zmrzlina. Náhražka smetany do kávy obsahuje 65 % cukru. Na obalech zákazníci najdou jen sacharidy – případně psáno „z toho cukry“, a cukry se rozumí všechny mono a disacharidy!

 

SODÍK (SŮL)

Kuchyňská sůl neboli chlorid sodný (NaCl) je chemickou sloučeninou sodíku a chloru. Zabezpečují spolu s dalšími minerály a stopovými prvky (jód, fluor, draslík, hořčík, vápník, aj.) udržení rovnováhy tekutin a výši krevního tlaku, správnou funkci nervů a svalů, srdce, ledvin a střev. Tělo si však sůl nedokáže vytvořit samo, potřebuje ji dodávat potravou a tekutinami. Sůl nalezneme i v základních potravinách jako jsou chléb, mléko, vejce či luštěniny.

 

Odborníci na výživu Evropské unie však varují před nadměrnou spotřebou soli. Denní dávka pro dospělého člověka by neměla překračovat 5-6 gramů, což představuje zhruba dvě kávové lžičky. Tuto denní dávku je ještě možné považovat za bezpečnou, protože nadbytek soli tělo vyloučí ledvinami do moče. Nadbytečný přísun soli ničí chuťové buňky a vede k nižší citlivosti na slanou chuť. A tak solíme a solíme. Větší množství soli také způsobuje zvýšený krevní tlak a může tak vážně poškozovat mozek a srdce. Příliš mnoho soli má vliv na onemocnění rakovinou žaludku, řídnutí kostí a mnoho dalších zdravotních potíží.

 

Ze statistik vyplývá, že vysokým krevním tlakem trpí každý pátý člověk, předpokládá se, že v roce 2025 už to bude každý čtvrtý. Čtvrtina úmrtí u lidí starších čtyřiceti let je způsobena právě zvýšeným krevním tlakem.

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články a videa:
Nová značka nutričně vyvážené potraviny Vím, co jím
Zdravá výživa je pro nás opět aktuálnější
Ke zdravějšímu životnímu stylu
Naučte se rozumět řeči potravinových obalů
Vím, co jím, a proč se hýbám
VIDEO: Vím, co jím - pečivo
VIDEO: Vím, co jím - tuky
Víme, co jíme – Vědomé vaření
VIDEO: Vím, co jím - zmrzlina


22.02.2012
zdroj: Focus Agency www.vimcojim.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS