prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Radost ze zdravých dětí – Pitný režim

02.01.2014
Radost ze zdravých dětí
Snad o žádné součásti jídle se tolik nemluví jako o pití a přitom asi nikde jinde se nedělá tolik chyb jako zde. A to jak ve smyslu nedostatku, tak nadbytku. Lidé běžně pijí málo a jsou nabádáni, aby pili co nejvíce. Oba extrémy nejsou v pořádku a vedou ke zdravotním problémům. Na druhou stranu je třeba říci, že neexistuje jednoduché pravidlo na to, kolik tekutin máme pít.

Je třeba vycházet z potřeb organismu a ty závisejí na tom, co jíme a jak moc se potíme. Nebo jinými slovy závisejí také na ročním období, počasí, ale i na naší fyzické aktivitě. V posledních letech stále slyšíme a čteme, že máme pít nejméně 3 litry tekutin denně a čím více, tím lépe. To je pravda jen částečně. Při běžném typu stravování, kdy jídlo obsahuje hodně soli, chemie, toxických látek a také hodně masa a mléčných výrobků, které při svém metabolismu vytvářejí mnoho dusíkatých odpadních produktů, je třeba mnoho tekutin na to, aby všechny tyto látky nezůstaly v organismu, vyloučily se ven a nezatěžovaly naše ledviny a ostatní systémy. Velké množství tekutin slouží sice k důsledné očistě organismu, ale zároveň zvýší množství tekutin v organismu, což zvýší nárok na srdce a ledviny. Při dlouhodobějším příjmu zvýšeného množství tekutin tyto orgány trpí a postupně se opotřebovávají. V případě běžného, současného stavu stravování je menším zlem větší příjem tekutin, který i za cenu zátěže srdce a ledvin vyloučí z těla přijímané toxiny. Nezřídka jsme se setkali s lidmi, kteří přijali výzvu k důslednému pitnému režimu a pili 10 i více litrů tekutin denně. U nich kromě maximální zátěže ledvin a srdce došlo též k poruše minerálové rovnováhy a tím k deficitu minerálů se všemi možnými důsledky na zdraví.

 

Když běžně přijímáme stravu, která neobsahuje nadbytek bílkovin, toxických, chemických a jiných nepříznivých látek, pak nepotřebujeme tolik vyplavovat, a tudíž nepotřebujeme ani tolik tekutin a tím nemusíme zatěžovat oběh, srdce ani ledviny. Potraviny, které běžně jíme při zdravém způsobu stravování, jako obiloviny, zelenina i luštěniny, jsou vařené ve vodě a ta je přirozenou součástí potravy. Proto není potřeba mnoha dalších tekutin.

 

Nejvíc tekutin potřebujeme na vyvážení suché a slané potravy, tedy pečiva, krekrů, slaných tyčinek, brambůrků, čipsů a podobně. Sůl, která není vázaná na potravu, je největším zdrojem stažení organismu, který pak vyžaduje uvolnění pomocí velkého množství tekutin. Když tyto potraviny omezíme, nemáme potřebu velkého množství tekutin a pak šetříme srdce i ledviny, což je jistě velmi důležité.

 

Tak jako nadbytek tekutin není pro naše tělo příznivý ani jejich nedostatek, který náš organismus rovněž poškozuje. Proto je třeba nezapomínat na tekutiny a pít. Při zdravějším způsobu stravování někdy nastává situace, kdy člověk nemá pocit žízně a tím zapomíná pít. To je druhý a také nepříznivý extrém. Navíc často se stává, že žízeň, tedy potřeba tekutin, se nám jeví jako hlad a my jíme stále víc a víc. Tedy jinový účinek tekutin se snažíme nahradit množstvím jinové stravy, což sice z energetického hlediska je možné, ale důsledky této záměny pro naše zdraví nejsou příznivé. Proto je třeba dbát na to, abychom pili, i když tekutin přijatých jako nápoj asi jeden litr denně, to se ale mění v závislosti na teplotě, pohybu a charakteru jídla. U dětí je pochopitelně množství tekutin adekvátně menší. U nejmenších dětí do tří let je třeba důsledně dbát na to, aby veškerá strava byla převážně vlhká, převládají kaše, polévky a omáčky, malé děti nevypijí mnoho tekutin, a proto charakter stravy tomu musí odpovídat. U větších dětí je důležité přidat i tekutiny, ale přesto nesklouznout ani u nich k suchému charakteru stravy. O pití kojenců budeme mluvit v jiné kapitole.

 

 

Úryvek z knihy Radost ze zdravých dětí.


Související články a videa:
Jak naučit a povzbuzovat děti, aby jedly zdravě
Pozor na sladkosti!
Tipy na svačiny pro školáky
VIDEO: Pít, či nepít u jídla?
Moudrost raného dětství – Jak si mohu po porodu vytvořit ke svému miminku hluboký vztah?


02.01.2014
autor: MUDr. Vladimíra Strnadelová, Jan Zerzán
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

314,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS