Ovesné klíčky – nejen zdroj energie

Ovesné klíčky jsou oblíbenou součástí jídelníčku nejen příznivců zdravé výživy. Připravují se z rozdrcených ovesných zrn. Vyrábějí se loupáním ovsa z napařovaných obilek. Po vyčištění hrubého zrna se obilná zrna na několik hodin vystaví nejprve vlhku, pak suchému teplu v sušárně. Při tomto ošetření dochází ke vzniku jejich typického aromatu, připomínající vůni ořechů. Teplem se také inaktivují látky štěpící tuky (enzymy), které by jinak při skladování působily nepříjemnou žluklou, hořkou pachuť. Pluchy (listeny na bázi květu u klásků trav) se při sušení uvolní a lze je snadno oddělit v bubnovém nebo odstředivém loupači (dříve se tzv. odíraly mezi mlýnskými kameny). Po usušení se ovesná zrna třídí dle velikosti.

Ovesné vločky obsahují bílkoviny, vitaminy (B1, B2, B6, niacin a kyselinu listovou, vitamin E), minerály (například hořčík nebo fosfor) a stopový prvky.  Nejvíce zastoupenou živinou v ovesných vločkách jsou sacharidy, které se díky struktuře zrna lehce asimilují a pomalu vstřebávají. Z toho důvodu představují zdroj energie.

 

Jak charakterizovat základní přírodní látky, které obsahují?

Thiamin je důležitý pro náš organismus, pro činnost některých enzymů, hraje roli při štěpení cukrů a škrobů (štěpením těchto látek vzniká energie, kterou potřebujeme), je významný pro normální činnost svalů, nervového systému a srdce.

Pyridoxin má důležitou úlohu v aktivitách mnoha enzymů. Hraje významnou roli při rozkladu a zužitkování bílkovin, cukrů a tuků z potravy, ale také při uvolnění zásob cukrů v játrech a svalech a jejich přeměnu na energii. Je také důležitý při tvorbě vitamínu B3 neboli niacinu. Má i významnou úlohu při produkci červených krvinek a protilátek, je důležitý pro zdravou kůži a dobré trávení.

Vitamin E má výrazné antioxidativní vlastnosti, což znamená, že zabraňuje vzniku toxických oxidačních produktů a volných kyslíkových radikálů, které působí negativně na organismus.

Vápník je potřebný pro normální růst a vývin kostí u dětí, přispívá k normální srážlivosti krve, normální činnosti svalů, funkci nervových přenosů, k normální funkci trávicích enzymů. Dále se podílí na procesu dělení a specializace buněk. Je potřebný pro udržení normálního stavu kostí a zubů. Vápník zajišťuje rovnoměrný přenos nervových vzruchů mezi tkáněmi. Je důležitý pro svalovou činnost, podílí se na srážení krve. Reguluje práci srdečního svalu a podílí se na četných enzymatických reakcích v organismu. Vápník z dolomitu také neutralizuje nadměrnou tvorbu žaludečních kyselin a optimalizuje trávicí funkce.

Železo potřebují všechny tělesné orgány. Je nezbytnou součástí hemoglobinu, složky červených krvinek přenášející kyslík k buňkám. Rovněž je částí myoglobinu, který zásobuje kyslíkem svaly, a dále je součástí celé řady enzymů a imunitního systému. Tím, že železo pomáhá rozdělovat kyslík krví a ve svalech, zásobuje také celé tělo energií.

Hořčík přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, k elektrolytické rovnováze, normálnímu energetickému metabolismu, normální činnosti nervové soustavy, svalů, syntéze bílkovin, psychické činnosti, udržení normálního stavu kostí a zubů. Rovněž se podílí na procesu dělení buněk. Hořčík je důležitý při osteoporóze (společně s vápníkem a vitamínem D) a je také nezbytným prvkem, který pomáhá při neurologických nemocích.

Lecitin je průvodní látkou tuků a mastných kyselin a nejvíce se nachází ve vaječných žloutcích a buňkách semen rostlin. Lecitin, vzhledem k vysokému podílu esenciálních mastných kyselin, dokáže v krevním oběhu rozpouštět škodlivý LDL cholesterol. Ten pak snadno projde i těmi nejtenčími cévami a nemá tendenci se v nich usazovat. Tím přispívá lecitin ke snížení jeho hladiny a “čištění” cévní stěny. Lecitin dokonce dokáže rozpouštět i již vzniklé tukové a cholesterolové usazeniny. Proto je důležitou látkou lecitin i pro játra. Pomáhá zabraňovat tukové degeneraci, cirhóze a nádorům jater. Lecitin je rovněž užitečný pro své emulgační schopnosti. Díky nim má lecitin pozitivní vliv na zmenšování tukových částic v krevním oběhu. Pokud se tukové částice nemohou shlukovat do větších celků, snižuje se riziko vzniku aterosklerózy a vzniku krevních sraženin. Tím samozřejmě snižuje i hladinu nezdravého cholesterolu.

Obsažená vláknina má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu fermentuje, proto může být zdrojem energie. Reguluje trávení tuků a sacharidů, váže na sebe vodu a tím nabývá na objemu. To vede k pocitu nasycení. Z větší části je živinou pro mikrobiální flóru v trávicím traktu, působí tedy jako tzv. prebiotikum. Obsažené enzymy podporují trávení.

Vločky se mohou vařit v sójovém mléce či zeleninovém vývaru.  Právě vařené ovesné vločky v sójovém mléce, pokud do nich přidáme banány či jablka, představují zdravou svačinu a zdroj energie pro děti a dospělé.

 

Související články:

 

Obsahují všechny ovesné vločky lepek?

Oves setý

Hypertenze – ovesné vločky pomáhají snižovat vysoký krevní tlak

 

Zpět nahoru