prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Hubnutí a chuť na sladké

27.08.2008
Hubnutí a chuť na sladké Chuť na sladkosti nejrůznějšího druhu je postrachem všech žen, které usilují o hubnutí. Dostavuje se někdy jako rostoucí nutkání sáhnout po zákusku nebo čokoládě, jindy jako učiněná smršť, která vášnivě vyplení všechny sladkosti, které jsou na dosah. Od tatranek až po chleba s medem... Chuť na sladkosti může mít několik příčin a svoji roli hraje i inzulín, glykemický index potravin a stres.

Podívejme se na některé příčiny blíže... Mezi základní fenomény dneška patří stres. Ten ovšem trávicí soustavě pořádně komplikuje práci! Aktivuje celé tělo „k útoku a útěku“ – ať už jde o přímé fyzické ohrožení, nebo dnes mnohem častější sociální stres (konflikty ve vztazích, dluhy, zdánlivě neřešitelné životní situace, neustálý spěch, pracovní přetížení). V takovém rozpoložení je práce trávicího ústrojí ztížená: žaludek je stažený, trávicí šťávy se téměř nevylučují. Máte už dávno hlad, ale na nějaké „těžší“ jídlo – ani pomyšlení! Jediné, co jste schopni do sebe dostat, je sladkost – její trávení nebývá pro tělo náročné.

 

Tím už jste ovšem roztočili nebezpečnou spirálu, v níž se účastní hormon slinivky břišní – inzulín. Jeho úkolem je udržovat co možná nejstabilnější hladinu cukru glukózy v krvi (kolem 6 mmol/l). Sníte-li nalačno pořádnou dávku sladkosti bez dalších „příloh“ (např. bez ovoce s obsahem vlákniny), hladina glukózy ve vaší krvi prudce stoupne. Inzulín vyběhne zachránit situaci – a zpravidla to činí tak důkladně, že hladinu glukózy sníží na hodnotu ještě nižší, než byla před konzumací sladkosti. Co to znamená? Dostanete vlčí hlad! Spirála „žravosti“ je roztočená.

 

Další příčinou nadměrné chuti na sladké je dlouhé úmyslné hladovění. Vezmete-li hubnutí za nesprávný konec, možná se rozhodnete nesnídat, nebo dokonce – vydržet bez jídla co nejdéle. Tělo se však dostane do stavu takového energetického deficitu, že trávit cokoliv jiného než cukry by představovalo velkou zátěž – proto podvědomě opět saháte po sladkostech (pokud možno navíc tučných), a vaše „zásluhy“ (že jste vydrželi až do čtyř odpoledne nejíst) vezmou za své. Situace je naopak horší – protože síla k ovládnutí sebe sama je po dlouhém hladovění menší, rychle hltáte kalorické bomby, které máte na dosah. Výsledek je ten, že spořádáte více kalorií, než byste snědli při rovnoměrném rozdělení jídla (včetně snídaně).

 

Mezi další příčiny nezvladatelné chuti na sladké musíme nutně zařadit také celkově nevhodný výběr potravin během dne. Zdánlivě nevinné potraviny vám dokáží „zadělat“ na pořádný problém, který se vleče i několik dnů; nemluvě pak ani o tom, jestliže tyto potraviny jíte několikrát denně, a stále! Patří sem např. slané brambůrky a tyčinky (je omyl se domnívat, že „po nich se netloustne“ – jsou přece slané!), bílé pšeničné pečivo konzumované bez dalších příloh, kořeněné instantní polévky, proslazované sušené ovoce, slané oříšky... Jde buď o jídla, která dráždí váš žaludek ke konzumaci dalšího jídla, nebo o potraviny s vysokým glykemickým indexem – tzn., že po jejich snězení dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi a značné sekreci inzulínu; následně k vlčímu hladu. Takovou „potravinou“ – smutná zpráva pro muže – je i pivo. Má vyšší glykemický index než samotná glukóza!

 

Příčinou chuti na sladké může ovšem být i vaše nadměrné vyčerpání při cvičení – kdy jsou vyčerpány zásoby „paliva“ glykogenu a tělo je chce co nejrychleji doplnit (viz článek Hubnutí a cvičení).

 

Jaké mám tedy pro vás rady?

  • jezte pravidelně a snažte se minimalizovat stres; pomoci vám mohou potravní doplňky zvyšující duševní koncentraci a pozitivně ovlivňující náladu – např. Synephrine Thermo Tabs, zároveň napomáhá redukci váhy;
  • pokud se rozhodnete konzumovat sladkost, snižte její glykemický index např. konzumací ovoce nebo použitím vlákniny: např. rozpustná vláknina Benefibra se dá rozmíchat v jakémkoliv nápoji, aniž byste to na chuti poznali; zajímavostí je, že mezi sladkosti s nejnižším glykemickým indexem (tedy nejpřijatelnější) patří hořká čokoláda!
  • vybírejte si ke konzumaci potraviny nedráždivé, bez speciálního solení, bez přepálených tuků a s nízkým obsahem volných cukrů; v případě vyčerpání sáhněte nejprve po regeneračním nápoji, který zároveň pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi – ideální je L-Carnitin Chrom Cardio.

 

Celková nabídka produktů na hubnutí.

 

Pro výraznější odbourávání tuků doporučujeme přípravek XLS Medical.


Související články:
Proč někteří lidé nemohou zhubnout (z poradny MUDr.Vjačeslava Kirjuchina)
Stanovení množství tělesného tuku
Odlehčení jídelníčku
Rozhovor: Nemusím tělo trápit cvičením, mohu si dopřávat sladkosti, a přesto hubnu
Hubnutí a cvičení
Hubnutí a konzumace masa
Hlad a sytost - dva pocity, které člověka od nepaměti provázejí
Tuky pryč - máme garcinii
Rozdělení typů obezity
Letos se do toho pustím, letos opravdu zhubnu!
Jablko nebo hruška
Zdravá tělesná hmotnost
Příjem a výdej energie
Nadváha a "tekutá" dieta - vlastní zkušenosti
Evropský den obezity


27.08.2008
autor: RNDr. Jana Šmýdová
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

279,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS