„Braňme se nachlazení jednoduše, ale efektivně“

Měsíc prosinec je v plném proudu a s ním přichází, krom příjemného vánočního období, také období častých proměn počasí, lezavé zimy a v neposlední řadě i přívalu častějších nachlazení a všemožných viróz. A tak jsem pro Vás dala dohromady několik opatření, které dělám já (většinu z nich nejen v zimě), díky kterým můžete pomoct vašemu imunitnímu systému se lépe ubránit těmto nepříjemnostem.

Tipy do našich jídelníčků

Já osobně velmi doporučuji na zimní období následující potraviny
a pokrmy, které podpoří naši snahu ubránit se virovým onemocněním dýchacích cest:

  • Každé ráno podomácku vyrobený čaj ze strouhaného zázvoru, skořice, hřebíčku, medu a citrónové šťávy
  • Bylinné čaje
  • Kysané zelí (vitamínová bomba – hlavně vitamín C)
  • Čerstvé sezónní ovoce a zelenina
  • Polévky (masové vývary, česneková polévka, husté polévky z rozmixované zeleniny)
  • Neslazené zakysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry, zákysy, acidofilní mléka, podmáslí…)

Vsaďte na pohyb

Ráda bych Vám předala myšlenku, o které jsem přesvědčená, a to, že pohybová aktivita je alfou omegou toho, jak zůstat fit. Pan učitel, který mě kdysi učil na základní škole, aktivní sportovec a moudrý člověk, řekl hezkou větu o pohybu, která mluví za vše o tom, co nám může záměrná fyzická aktivita přinést: „Pohyb možná neprodlužuje život, ale dělá ho kvalitnější.“ A o kvalitu života jde především, že? Nezůstat líným a jít si i v nepříznivém počasí zasportovat je důležitý aspekt v předcházení nachlazení, protože tělní buňky se prokrví, srdce zocelí, pot vypudí krom sodíku i toxiny, mozek se okysličí a také se vyplaví endorfiny – hormony dobré nálady. Je totiž prokázáno, že lidé, kteří jsou „v pohodě“ lépe odolávají nemocem.

Odpočívejte nejen fyzicky, ale především psychicky

Pojďme se alespoň jeden den v týdnu pořád za něčím nehonit, něco stíhat a udělejme si čas na odpočinek, na rodinu a přátele, výlety a hlavně na sebe. I když to zní zvláštně, člověk by měl být rozhodně do jisté míry i sobecká bytost, protože lidé, kteří se neodbývají a myslí i na sebe, jsou poté pro ostatní lidi mnohem užitečnější v tom směru, že jsou spokojení a mohou svou spokojenost nevědomky přenášet i na druhé.

Sauna? No jistě!

Saunování je nejen perfektní forma relaxace (což souvisí s bodem 2), ale hlavně pokud nepatříte do skupinky lidí, kterým se saunování nedoporučuje (jedinci s vysokým krevním tlakem, s problémy krevního oběhu či s nemocnými játry a ledvinami), tak si saunu můžete dopřát nejlépe 1x týdně. Dobré je dodržovat pobyt v sauně po dobu 3 x 10 – 15 minut, ale mezi jednotlivými saunovacími etapami respektovat opatření v podobě zchlazení těla studenou vodou a následný odpočinek, který by měl trvat dvojnásobný čas – oproti času stráveného v sauně. Lékaři doporučují saunování jako prevenci proti nachlazení a dalším infekcím horních cest dýchacích. Při saunování se zvýší tělesná teplota asi o 1°C, zrychlí se látková výměna a aktivují se imunitní funkce, jako když máte zvýšenou teplotu například při viróze. Pozor však na saunování v době, kdy již s nějakou formou nachlazení bojujete – v tomto případě se saun-ování výlučně nedoporučuje!

Zvlhčování nosní sliznice vodou s rozpuštěnou mořskou solí (mořskou vodou)

Pokud je nosní sliznice neustále zvlhčována, viry mají znesnadněnou práci se na ní uchytit a způsobit zánět horních cest dýchacích (rýmu).

A co když Vás nachlazení stejně přepadne? Nejúčinnější metodou je opět a zase jen odpočinek, sypané bylinkové čaje na nachlazení, dostatek pitného režimu, vitamínů a vypotit se. Není nad jednoduchou, ale mocnou sílu přírody.

 

Zpět nahoru