prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Vegetariánské mýty a otazníky

17.06.2013

Za léta praxe jsem se setkala s názory, že vegetariánští rodiče by měli být za ubližování dětem zavíráni do vězení i že vegetariánství je ten jediný, správný a nejlepší stravovací způsob na světě. V době, kdy jsem psala svoji diplomovou práci: Klinická studie sledující zdravotní stav alternativně se stravujících dětí, bylo v Česku vegetariánství a další alternativy poměrně vzácné a jeho vyznavači jednoznačně exotická zvířata. V podstatě jediným vegetariánským jídlem ve veřejném stravování byl smažený sýr anebo čočka s párkem. No a když se Vám to nelíbilo, byli jste posláni napást se trávy před restaurací.

 

Dnes je vegetariánství a spol. módní záležitostí, vyznavačů dokonce i u nás přibývá a stejně tak restaurací, ve kterých kuchaři už například vědí, že ledový salát není jedinou listovou zeleninou anebo že dýně nejsou pouze na okrasu.

 

Přesto je stále téměř nemožné najít pro vegetariánské dítě tábor anebo mu zajistit obědy ve školní jídelně, stále ještě existují lékaři, kteří např. těhotné ženě, dlouholeté a dobře prospívající vegetariánce, budou vyhrožovat poškozením dítěte a nutit jíst maso.

 

Je vegetariánství zdravé?

Ano – za předpokladu, že zájemce skutečně jí vegetariánskou stravu, která zahrnuje pestrou nabídku obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, ořechů a semínek a pro většinu vegetariánů i vejce a mléčné výrobky. Pokud jde o dopad na zdraví, nejčastěji se u vegetariánů uvádí nižší výskyt srdečně cévních onemocnění, diabetu, hypertenze, některých druhů rakoviny, nadváhy a obezity.

 

Vegetariánství není zdravé, pokud je pro jeho zastánce ochrana zvířat důležitější než vlastní zdraví a po vyloučení masa postaví svůj jídelníček na hranolcích s koblihami.

 

Postoj odborných organizací k vegetariánství

Postoj odborných organizací nejlépe vystihuje více než 20 let platné stanovisko Americké dietetické asociace, podle kterého jsou správně plánované diety zdravé a mohou pomoci v terapii i prevenci nemocí. Pozice jasně říká, že dokonce i veganství, nejpřísnější forma vegetariánství bez obsahu jakýchkoliv živočišných potravin, může být zdravé a vhodné v každém věku, tj. i pro děti, těhotné ženy anebo sportovce. To ale neznamená, že veganství sama obhajuji nebo doporučuji pro děti.

 

Musíme jíst maso?

Ne. Na světě jsou miliony perfektně prosperujících vegetariánů a většina z nás by asi mohla maso zcela vynechat. Přesto, podle tradiční čínské medicíny, existují určité konstituční typy, kterým alespoň občasný příjem masa prospívá.

 

Je maso zdravé?

Ano, ale jen kvalitní. Maso je skvělým zdrojem bílkovin a mnoha minerálních látek. Běžně dostupné maso dnes bohužel často charakteristice skvělého zdroje bílkovin a minerálů neodpovídá, to kvůli nepřirozenému a nezdravému vykrmování a životu zvířat. Maso zvířat z konvenčního chovu je obvykle vykrmeno pro něj nepřirozenou stravou, směsmi, které jsou často připraveny z geneticky modifikovaných potravin (nejběžněji kukuřice a sóji), a život zvířat je celoživotní utrpení.

 

Potřebují vegetariáni speciálně kombinovat zdroje bílkovin?

Ne. Teorie o nezbytnosti kombinovat v každém jídle různé rostlinné zdroje bílkovin s cílem získání všech esenciálních aminokyselin byla dávno vyvrácena. Dnes víme, že organismus si dokáže jednotlivé aminokyseliny nashromáždit i v průběhu delších časových intervalů a že naprostá většina typických vegetariánských jídel stejně obsahuje přesně ty nejlepší kombinace.

 

Jaká jsou rizika vegetariánství?

Největší rizika hrozí dospívajícím, kteří se náhle a bez jakýchkoliv znalostí o výživě rozhodnou vynechat maso, aniž by do jídelníčku zařadili typické pestré rostlinné potraviny.

 

Mají vegetariáni dostatek bílkovin?

Ano a bez problémů. Studie z celého světa potvrzují, že vegetariáni běžně přijímají dostatek bílkovin, který může splňovat požadavky na denní příjem bílkovin pro kohokoliv včetně atletů. Výjimkou z tohoto pravidla mohou být jen koblihoví vegetariáni, ale v těchto případech jde o problém s pochopením vegetariánství, ne s vegetariánstvím samotným.

 

Je třeba suplementovat vitamín B12?

Vitamín B12 se s největší pravděpodobností standardně nachází pouze v potravinách živočišného původu. Vegetariáni, kteří konzumují mléko, vejce nebo výrobky z nich, bez potíží zajišťují jeho dostatek z těchto potravin.

 

Vegani by určitě měli cíleně přijímat potraviny fortifikované vitamínem B12 anebo doplňky s B12. Denní potřebné množství vitamínu B12 je pro dospělého pouhých 2,4 mikrogramu, ale jeho deficit může vést k velmi závažným poškozením od anémie až po nevratné poškození nervů.

 

Odkud berou vegetariáni omega 3 mastné kyseliny?

Omega 3 mastné kyseliny se ve své nejsnáze použitelné formě nacházejí v rybách. Rostlinné zdroje jsou o něco méně výhodné, ale přesto je možné dostatek omega 3 tuků zajistit i při vegetariánské a veganské stravě. K nejlepším rostlinným zdrojům patří vlašské ořechy, dýňová semínka, konopná, lněná a chia semínka a některé druhy listové zeleniny. Potřebu omega 3 mastných kyselin mohou vegetariáni snížit nižším příjmem omega 6 mastných kyselin, protože tyto dvě skupiny potřebují být v určité rovnováze.

 

Živiny, kterých mají vegetariáni více

Ve vegetariánské stravě je obvykle vyšší množství vlákniny, hořčíku, draslíku, kyseliny listové, antioxidancií, jako je vitamín C a E, a ochranných rostlinných látek – fytochemikálií.

 

Vede vegetariánství k poruchám příjmu stravy?

Je pravdou, že mezi vegetariány je o něco vyšší výskyt poruch příjmu stravy. Studie sledující tuto problematiku ale potvrzují, že přechod na vegetariánství nevede k poruchám příjmu stravy. Pravděpodobnější je, že vegetariánství je zneužíváno jako ochrana před zásahy. Je totiž mnohem snadnější vysvětlovat svoji vyhublost na kost a další dietování ušlechtilým bojem za životy zvířat než posedlostí po vychrtlosti.

 

Měli by školní jídelny nabízet vegetariánskou stravu?

V případě, že jídelna denně nabízí dvě nebo dokonce tři hlavní jídla, není důvod, proč by jedno z nich nemělo být vegetariánské, určitě to doporučuji.

 

Nejpřísnější vegetariánské formy

Veganství je stravování bez jakýchkoliv živočišných potravin, tj. bez masa, mléka, vajec a výrobků z nich. Mnoho veganů také odmítá med anebo výrobky ze zvířecí kůže apod. I při veganské stravě je možné zajistit dostatek živin, ale už je potřeba mnohem více znalostí i schopností, jak z toho, co zbývá, připravovat chutnou a výživnou stravu.

 

Vitariánství je příjem tepelně nezpracované stravy, která je většinou i vegetariánská. Doposud neexistují studie na rozsáhlejších populacích včetně dětí, které by se dlouhodoběji vitariánsky stravovaly. Výhody a rizika vitariánství detailně popisuji ve svém předcházejícím příspěvku.

 

Jaký je můj postoj k vegetariánství?

Vegetariánství je úžasný a skvěle chutnající stravovací způsob. Mnohem více než o výživu se však jedná o životní filosofii, a tu si musí každý z nás vybrat sám. Nemyslím si, že vegetariánství je nejlepším anebo jediným vhodným stravovacím způsobem pro všechny. Přesto by pravděpodobně většině z běžně se stravujících konzumentů vyspělých zemí spíše prospělo určité omezení konzumace masa a větší množství zeleniny na talíři.

 

Doporučuji vegetariánství dětem?

V případě, že jsou rodiče prospívající a spokojení vegetariáni, není důvod, proč by se jejich děti také neměly stravovat vegetariánsky. Z vlastních zkušeností vím, že vynechávání masa pro děti, které jsou vychovávány v tomto životním stylu, není žádný problém.

 

Opatrnost a řádné zvážení doporučuji při restriktivnějších vegetariánských a dalších dietách, kdy i výživově perfektní strava může být pro dítě nevhodná ze sociálních důvodů.

 

Celková nabídka produktů vhodná pro vegetariány a vegany.


Související články a videa:
VIDEO: Jaroslav Škvařil o vegetariánství v širších souvislostech
7 důvodů, proč se stát vegetariánem
Chia semínka
VIDEO: Zdravý talíř


17.06.2013
autor: Mgr. Margit Slimáková, Ph.D.
zdroj: www.margit.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS