Vánoční hodování? Zkuste to podle moudrých předků

Začal nám advent, doba přípravy na Vánoce. Pro naše předky to byla také doba ztišení a půstu…

Půst se jako součást duchovní přípravy přísně dodržoval celý advent. Správný půst dokonale očistí trávicí systém a uvede člověka do duševního klidu. Jak? Zbaví tělo balastu, uhnívají-cích zbytků jídla a toxinů, navodí dobrou náladu a pozitivní pohled na svět. Člověk je zdravější, méně unavený, oplývá vitalitou…

Jak říkají lidová rčení:

  • Ve zdravém těle zdravý duch.
  • Střídmost, klid a veselost jsou nejlepší lékaři.
  • Mnoho jídel, mnoho nemocí.

Jíst bylo při půstu dovoleno, i když ne všechno. Zákaz platil hlavně na maso. Vůbec nesmělo přijít na stůl! Zapovězené bylo i sádlo. Mezi maso se ale nepočítaly ryby. Ty se naopak jíst mohly. Dovolené bylo ovoce, sýry a pečivo. Jedním z postních jídel byla pučálka – „napučený” (naklíčený) hrách se po celý den namáčel, aby nabobtnal. Pak se osolený a opepřený upekl v troubě.

Z pohledu zdravé výživy…

… naši moudří předci intuitivně dávali organizmu jen to nejlepší. Určitě netušili, že sádlo i tučné maso obsahují zdraví škodlivé nasycené mastné kyseliny, a naopak ryby dodávají nezbytné omega mastné kyseliny. Potřebnou porci bílkovin zabezpečily sýry, vitaminy a vlákninu zajistilo ovoce, dostatek sacharidů dodalo pečivo.

Štědrý večer nastal…

O Štědrém dnu půst končil, ale až večer. Přes den se správně jíst vůbec nemělo (odměnou bylo zlaté prasátko). Když vyšla první hvězda, zasedla rodina pospolu k večeři.

Jak říkají lidová rčení:

  • Sytý se nehádá.
  • Láska prochází žaludkem.

Nastalo hodování. I ti nejchudší si dopřávali více chodů, optimálně jich mělo být až devět. Věřilo se, že nadbytek jídla na štědrovečerním stole je zárukou hojnosti v příštím roce. Jídlo bylo jednoduché, prosté a z dostupných surovin – brambor, hrachu, čočky, krup. Jeden z tradičních pokrmů – kuba (jídlo z krupek, hub a česneku) – se někde podával se sušenými švestkami. Chybět nesměla čočka (aby bylo hodně peněz), v oblibě byly oplatky s medem, ořechy a šípky, vše doplnilo ovoce.

Z pohledu zdravé výživy…

… nebylo přejídání hrozivé, převládaly zdravé pokrmy, žádná tučná jídla ani sladkosti.

 

Zpět nahoru