Super potraviny – Lilek

cm super potraviny

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Lilek či baklažán má svůj domov v teplých východních oblastech daleké Indie. Jeho cesta do našich krajin trvala poměrně dlouho. Skuteční labužníci dávají přednost plodům menším, nejlépe o průměru od pěti do osmi centimetrů, s lesklou hladkou slupkou a jasně zeleným stonkem i čepičkou. Větší a starší plody mohou být vodnaté a hořké. Ideální je zpracovávat co nejčerstvější plody, lilek totiž snadno podléhá změnám teplot a hnije.

Pro radost ze života

Lilky se začaly konzumovat teprve zhruba před padesáti lety, protože přežívaly pověry, že jejich pojídání vede k šílenství a malomocenství. Dnes jsou oblíbenou a chutnou zeleninou se značnou Nutriční hodnotou.

 

Lilky jsou vydatným zdrojem beta-karotenu (provitaminu A), který je důležitý pro zrak, posiluje obranyschopnost organismu proti nemocem a je nezbytný pro růst a vývoj dětí. Kromě toho obsahují směs vitaminů skupiny B, jež jsou nezbytné pro dobrou funkci imunitního systému, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a „obšťastňují“ nervy, z čehož plyne optimismus a radost ze života. Důležitý je obsah vitaminu B7, známého také jako biotin, jenž je nutný pro tvorbu pohlavních hormonů. Vždyť Arabové a Španělé považovali baklažány za afrodiziakum.

 

Lilek je výborným zdrojem draslíku, obsahuje řadu dalších minerálů a prvků, například železo, hořčík, zinek a důležitý mangan, který poskytuje ochranu proti diabetu, působí preventivně proti některým nádorům a je důležitý pro zdravé a pevné kosti. Při výzkumech se zjistilo, že unikátní antokyan, látka obsažená zejména ve slupce lilků, působí proti chorobám srdce.

 

Tato všestranná zelenina chrání mozek před poškozením volnými radikály a oddaluje stárnutí tohoto důležitého orgánu. Lilek má silné antivirové a protiplísňové účinky, které pomáhají odolávat infekcím, a obsahuje také kolem devadesáti procent vody, má zanedbatelný obsah tuku a nízkou kalorickou hodnotu, a je proto vynikající součástí jídelníčku při hubnutí.

 

Ratatouille

1 větší lilek, 3 zralá rajčata, 2 středně velké cukety, 2 papriky různých barev, 1 plechovka loupaných rajčat, 2 cibule, 2 lžíce oleje, 3-4 stroužky česneku, rozmarýn, tymián, mletý pepř, sůl

 

Lilek, rajčata a cibuli nakrájíme na kostičky, česnek na jemné plátky, cukety rozkrojíme podél a nakrájíme na půlcentimetrové plátky, papriky na nudličky. Na oleji opečeme nejdříve lilek, pak papriky, rajčata, cibuli a nakonec cukety. Směs zalijeme loupanými rajčaty, opepříme, osolíme a asi půl hodiny dusíme. Nakonec přidáme tymián, rozmarýn a sundáme z tepelného zdroje. Podáváme s křupavou bagetou nebo jiným pečivem.

 

  • Zeleninové ragú – ratatouille [ratatuj] je francouzská verze leča, jehož základem je lilek a rajčata. Vzniklo prý ve francouzské části Baskicka. Tehdy nemělo moc dobrou pověst, neboť název pokrmu je odvozený od slova touiller, což znamená míchat i smíchat všechno dohromady. Postupem času se pokrm začal přetvářet a dnes nerozlučně patří ke kouzlu Nice, francouzské Riviéry a Provence. Tato dušená zeleninová směs se podává teplá nebo studená.
  • Pokrm lze připravit také z dalších druhů zeleniny, přidat můžeme i žampiony nebo jiné houby.
  • Směs můžeme zapékat – přesuneme ji do zapékací misky, posypeme strouhankou a nahrubo nastrouhaným sýrem výraznější chuti, pokapeme olivovým olejem a pečeme dozlatova.

 

Ukázka z knihy Super potraviny.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.