prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Sójové výrobky

20.02.2008

Výživná hodnota sójového masa je neocenitelná. Půl kilogramu sóji se rovná 2 kilogramům masa, nebo 5 litrům mléka či 28 vejcím.
Sója pochází z východní Asie, kde se pěstuje více než 4000 let. I když se to nezdá, sója patří mezi luštěniny. Na počátku 19. století ji ve velkém množství začali pěstovat američtí farmáři, nikoliv však na jídlo, ale jako krmivo pro dobytek. Do našeho jídelníčku se dostala až po 2. světové válce.

 

Avšak ani v této době se netěšila velké oblibě. Dnes je nazývána rostlinným masem a rostlinou budoucnosti. Její bílkovina se rovná bílkovině masa, mléka i vajec. V sóji se nachází vápník, draslík, hořčík a železo, vysoký obsah vitaminu B. Obsah minerálií je 7krát vyšší než u mléka a 5krát vyšší než u masa a vajec. Sójové boby a výrobky z nich obsahují kvalitní tuky, které ochraňují cévy před sklerózou, a tím i před infarkty a mozkovými mrtvicemi. Příznivě působí na nervovou soustavu, při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku. Konzumací sóji můžeme předejít kazivosti zubů, překyselení žaludku a pálení žáhy. Pomahá i při ekzémech a vyrážkách. Je vhodná při cukrovce a žlučových kamenech, které rozkládá. Pomáhá řídit stav cukru v krvi a je prevencí před aterosklerózou a nemocemi ledvin. Sója je ideální potravinou po těžkých nemocech a při nemoci z ozáření. Zlepšuje poruchy hormonální činnosti, odstraňuje zácpu a působí preventivně proti hemoroidům. Sójové boby mají přírodní látky, jako fytoestrogeny, které pomáhají upravovat zvýšenou hladinu ženských hormonů.


Ze sóji se vyrábí mouka, mléko, olej nebo sójové maso. Sójový olej se používá také v kosmetickém průmyslu. Dává se jako přídavek do pleťových krémů, protože jeho účinky mají za následek vyrovnání pleti, zlepšuje její barvu a strukturu a omlazuje. Sója a její sójové klíčky obsahují velké množství kvalitních bílkovin. Sójou se velmi dobře nahrazuje maso. Vždy záleží na její přípravě. Sójové maso se zalije horkou vodou a nechá se 15 až 20 minut nabobtnat. Lze ho také vařit 30 minut, nechat okapat a potom sójové plátky vymačkat (zbavit vody). Vodu, ve které jsme maso vařili, už nepoužíváme. Maso lze potom upravovat stejným způsobem, jako jsme zvyklí u masa živočišného.



Ten, kdo trpí alergií na kravské mléko, může zkusit mléko sójové. Je lékařsky prokázáno, že děti trpící ekzémy a alergiemi se po nahrazení kravského mléka za sójové uzdravily až v 90 %. Sója obsahuje protein, který snižuje hladinu cholesterolu v krvi, a hraje roli při léčbě některých druhů rakoviny. Dále pomáhá při ledvinových onemocněních a zeslabuje nepříjemné stavy u žen v menopauze.



Výrobky ze sóji:

Tofu
Přírodní tofu obsahuje průměrně ve 100 gramech 12,9 gramů bílkovin, 4,0 gramů tuků, 0,1 gramů sacharidů, asi 9,1 gramů vlákniny. Je bohaté na draslík, vápník, železo, magnezium, stopové prvky a vitaminy řady B. Tofu se dále zpracovává, i když je lehce stravitelné. Tofu je to měkký sýr, který umí absorbovat jakoukoliv chuť a vůni z přidaných ingrediencí. Tuhé tofu se používá do polévek, na smažení a grilování, měkké tofu do omáček, majonéz a pomazánek.


Celé sójové boby
Sójové boby jsou většinou žluté, existují však také hnědé, zelené a černé druhy. Jsou znamenitým zdrojem bílkovin a vlákniny a lze je připravovat jako ostatní luštěniny. Dají se také namočit a opražit.


Sójová mouka a krupice
Sójová mouka a krupice se vyrábí z pražených sojových bobů rozemletých do jemného prášku. Sójová mouka je dvojího druhu: přírodní neboli plnotučná a odtučněná mouka. Sójová mouka neobsahuje lepek a chléb z ní je vláčný a hutný. Sójová krupice je podobná sójové mouce a obsahuje vysoké množství proteinů.


Lecitin
Extrakt získaný ze sójového oleje se používá v potravinářství jako emulgátor ve výrobcích s vysokým obsahem tuků a olejů. Práškový lecitin si můžeme zakoupit v prodejnách zdravé výživy nebo lékárnách.


Miso
Miso je hladká pasta, která se vyrábí ze sójových bobů, obilovin, soli a kultury, přičemž výroba trvá od jednoho do tří let. Miso slouží k ochucení polévek, omáček, dresingů apod.


Natto
Natto jsou fermentované, uvařené sojové boby. Je snadněji stravitelné než sójové boby a přidává se polévek a zeleninových pokrmů.


Okara
Okara je drť vlákniny vznikající při výrobě sójového mléka. Může se péci, takže se přidává jako vláknina do koláčů a čajového pečiva.


Sójové sýry a jogurty
Vyrábějí se ze sójového mléka a mohou být náhražkou kyselé smetany a smetanových sýrů.


Sójové ořechy
Sójové ořechy jsou sójové boby namočené ve vodě a pražené do zlatova. Obsahují hodně bílkovin.


Sójový olej
Sójový olej se vyrábí přírodní extrakcí ze sójových bobů. Sójový olej neobsahuje cholesterol a má větší množství polynenasycených tuků.


Sójové omáčky
Sójová omáčka je tmavě hnědá tekutina vyrobená ze sójových bobů, které podlehly fermentačnímu procesu.


Sójové mléko
Sójové mléko má vysoce kvalitních proteiny a vitaminy řady B. Prodává se také jako prášek, který se míchá s vodou.


Texturovaný sójový protein
Sójová mouka je zhuštená a dehydratovaná do výživného výrobku bohatého na protein a s malým množstvím tuku a sodíku. Používá jako nastavovadlo masa nebo jeho náhrada. Prodává se sušený v granulích a kouscích.

 

Nejvíce těchto produktů lze koupit v prodejnách zdravé výživy nebo v asijských obchodech a restauracích. Tofu, sójový olej a mléko můžeme najít ve velkých supermarketech.

 

Sojový nápoj naleznete v naší nabídce.


Související články a videa:
Luštěniny ve velkém trendu
Makrobiotika
Sója a sójové produkty jako mimořádně vhodné potraviny pro lidskou výživu
VIDEO: Je sója zdravá?
VIDEO: 4. díl: Soja není zdravá potravina
Proč ve svém jídelníčku eliminovat sóju?


20.02.2008
autor: Hana Křenková
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS