prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Ryby pro zdraví?

07.10.2010
RYBY ...je nutné jíst ryby? Není v nich něco důležitého? Ve sdělovacích prostředcích se často objevují informace o nezbytnosti konzumace rybího masa. Nejčastěji se argumentuje dvěma aspekty - obsahem jódu a omega3 mastných kyselin. Mylně se uvádí, že tyto látky jinde nejsou, takže i lidé, kteří normálně maso nejí, konzumují občas nebo i pravidelně ryby.

Objasníme vám, jak to s těmito důležitými látkami doopravdy a jaké jsou nejlepší zdroje. Pokud vás bude zajímat více, vždy uvádíme odkaz na zdroj dalších informací.

 

  1. Obsah jódu v rybím mase není tak vysoký, jak by se mohlo zdát. Filé obsahuje 20 - 77 mikrogramů jódu na 100 gramů, makrela 140 mcg, losos 200. Doporučená denní dávka jódu je: kojenci 50 - 80 mcg, děti 100 - 180 mcg, dospělí 200 mcg, těhotné a kojící 230 - 260 mcg. Snadno si můžete spočítat, že by tak dospělý člověk musel sníst 300 gramů - 1 kilogram filé denně.

     

    Pochybuji, že by to někdo zvládl fyzicky, natožpak finančně, snad jedině losos by mohl krýt denní potřebu jódu, ale k nám se většinou jako „losos“ dováží obarvená treska, a pravý losos 7x týdně? Pokud jste ředitel banky, tak možná. U těhotných a kojenců ryby nepřipadají v úvahu vůbec, jak je uvedeno v bodě 3. Většinou v tabulkách o obsahu jódu nejsou zmíněny mořské řasy (možná úmyslně), protože v porovnání s nimi jsou všechny jiné zdroje zanedbatelné. Ke krytí potřeby jódu stačí pravidelně používat malé množství mořských řas - například u řasy Hiziki jen několik gramů denně. Pokud myslíte, že nevíte co s řasami a jak je upravit - existují i jodové tablety z těchto řas, kde můžete snadno kontrolovat příjem jódu.

     

  2. Omega-3 mastné kyseliny nejsou jen v rybách!! Navíc jejich obsah v rybím mase je malý. Porovnejte sami: 1 lžíce lněných semínek obsahuje 2 372 mg omega-3-mastné kyseliny. Abyste získali stejné množství z ryb, musíte sníst - 300 gramů tuňáka, nebo 400 gramů pstruha! Ořechy například mají 10x více omega-3 mastných kyselin než ryby! (4 000 mg na 100 gramů), mnoho omega-3 obsahuje i sója, olivový olej, špenát, výhonky alfa-alfa! Vegetarián má díky konzumaci kvalitních tuků (ořechy, olivový olej) mnohem větší příjem těchto důležitých mastných kyselin než konzument masa.

     

  3. Jsou ryby zdravé?
    Opět si udělejte názor sami: V dubnu vydala americká vládní zdravotní agentura prohlášení, ve kterém varuje těhotné ženy před konzumací ryb! Důvodem tohoto varování je nebezpečně vysoký obsah rtuti. Rtuť silně poškozuje mozek a vnitřnosti nenarozených dětí. Navíc se v těle hromadí, a může způsobovat problémy v budoucím těhotenství, pokud žena ještě dítě nemá. Agentura dále radí, pokud konzumovat ryby, tak ne častěji jak jednou měsíčně.

     

  4. Etická stránka - Ryby cítí bolest stejně jako ostatní živočichové, o tom není pochyb. Při rybolovu na moři je chyceno velké množství ryb a jsou zpracovávány přímo na lodích. Ryby po vylovení mají (kromě jiného) problémy s dekompresí, čímž velmi trpí, navíc velmi pomalu umírají a jsou kuchány a zpracovávány ještě zaživa!

     

  5. Otravy a trávicí problémy způsobené rybami jsou velmi časté-dokonce ze všech druhů potravin nejčastější! Důvodem je dlouhá přeprava, špatné hygienické podmínky a časté rozmrazování. Asi by vás překvapila doba, která uplyne, než se ryba dostane z moře až na váš stůl.

     

  6. Jedovaté látky - o rtuti jsme již mluvili, ale to není jediný jed, který se v rybách nachází. Ryby filtrují tisíce litrů mořské vody a v jejich těle se tyto nebezpečné látky hromadí v ohromném množství.

     

  7. Ekonomická a ekologická stránka - ryby jsou drahé (kromě nekvalitních rybích prstů vyráběných ze zbytků), to ví každý, přestože rybolov a zpracování ryb představuje minimální náklady. Ryb se uloví statisíce tun, ale rybáři nemají žádné zásluhy na jejich množství v moři - jen začnou lovit - to znamená, že vstupní investice jsou minimální a zisky obrovské.

     

    Proto tolik investují do propagace "ryby pro zdraví". Masivní rybolov ohrožuje stabilitu moří. Proč nám jsou nám tak často ryby doporučovány? Protože se na nich dá hodně vydělat - to je důvod proč se na ně objevuje reklama skrytá za "odborné články“, zejména v časopisech pro ženy - ty totiž vaří.

     

    Navíc většina lékařů a výživářů vystudovala za minulého režimu, kdy na fakultě o mořských řasách asi těžko něco slyšeli, navíc v té době spotřeba masa a ryb svědčila o "ekonomické vyspělosti" společnosti Omega 3 mastné kyseliny jsou toho důkazem - existuje mnoho lepších zdrojů než jsou ryby, ale málokdy se o tom píše.

 

Ale jak si můžete ověřit - stačí se do důsledků zamyslet nad tabulkami a propočítat si, jak je vše doopravdy. Nenechte se ohlupovat, máte přece vlastní hlavu! Proč jíst ryby, když v nich nejsou žádné látky, které by nešlo získat jinak - když ještě prokazatelně víc škodí, než prospívají, zejména těhotným a dětem.


Související články a videa:
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny – jejich nedostatek může způsobovat deprese i jiné poruchy činnosti mozku
Jód v otázkách a odpovědích
Nori - mořská řasa z Japonska
Jsme to, co jíme
Jídlo, pití a naše zdraví
Koření je užitečné - potlačuje množení bakterií v jídle
Omega-3 mastné kyseliny
Rakovina tlustého střeva a preventivní účinek antioxidantů a omega-3 mastných kyselin
Problematika metabolismu mastných kyselin - 1. část
Problematika metabolismu mastných kyselin - 2. část
Alfa-lipoová kyselina
Diabetes - cukrovka druhého typu je vyléčitelná dlouhodobým podáváním omega3
Lněná semínka bohatá na omega-3 jsou zdrojem nejpotřebnějších živin pro zajištění optimálního psychického zdraví
VIDEO: Jak jíst ryby?
Pět důvodů proč jíst pomalu


07.10.2010
zdroj: www.zvirevtisni.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS