Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Super česnek

Pšeničné klíčky, vitamíny a minerály nabitá potravina

18.09.2017
Pšeničné klíčky
Existuje nespočet potravin, kterými si lze doslova vylepšit jídelníček, a ačkoli jsou tyto potraviny titěrné, ukrývají zajímavé množství mnohdy i deficitních látek. Na seznam takovýchto nutričních pokladů lze zařadit lahůdkové droždí, byliny, zelené natě, semínka, ořechy, melasu, ale také klíčky, ať už ty pšeničné či žitné, případně jakékoli jiné, pokud jsme zvyklí věnovat se nakličování.

Pšeničné klíčky

Dnes bych se s vámi ráda podívala na klíčky pšeničné, kterými si lze doslova vyšperkovat snídani. Samozřejmě za přispění dalších ingrediencí, které tuto surovinu doplní, neboť samotné klíčky nejsou samospasné. Nejprve si však představme pšeničné zrno, které se skládá ze čtyř částí. Tou první bude oplodí, dále osemení, tzv. endosperm, neboli vyživovací buňka a nakonec klíček, který se nachází ve spodní části zrna. A právě ten je z celého zrnka nutričně nejhodnotnější. Na 100 g klíčků připadá 47 g sacharidů, 11 g tuků a 27 g bílkovin. Protein pšeničného klíčku zahrnuje více než 30 % veškerých esenciálních aminokyselin pšeničného zrna. Dále je zde zhruba 9 mg železa, 80 mg vápníku, 30 mg vitamínu C, 3,2 g vlákniny. Z dalších minerálních látek zmiňme draslík, hořčík, měď, mangan, selen, křemík, molybden, dále široké spektrum vitamínů skupiny B, B1, B2, B3, B6, B9.

 

Dr. George Pamplona ve své knize Encyklopedie léčivých potravin uvádí, že 10 polévkovými lžícemi denně doplníme doporučenou dávku vitamínu E, B1, B9 a manganu. A to už je co říci. Vitamín E skvěle poslouží ženám, které se snaží otěhotnět, stejně dobře pak vitamín B9, který je znám pod pojmem kyselina listová. Kombinace vitamínu E a B1 s sebou nese jemný antidiabetický účinek. Mangan zas pro změnu poslouží při rekonvalescenci, neboť podporuje hojivé procesy těla, stejně jako růst kostí či chrupavek. Mimo jiné zlepšuje paměť, odolnost nervů, předchází ukládání LDL cholesterolu. Jedním z jeho nejlepších zdrojů budou nejenom klíčky, ale také ananas, řepa, hrách, ořechy či listová zelenina.

 

Zhruba 10 % klíčku vyplňuje olej, který je ponejvíce tvořen nenasycenými mastnými kyselinami, převážně kyselinou linolovou (CLA) a alfalinolenovou (ALA). Druhou zmiňovanou kyselinu řadíme na seznam omega 3 nenasycených mastných kyselin, jež jsou esenciální. Pro tělo jsou nezbytné, neumí si je však samo vyrobit. Jediným zdrojem bude tedy potrava. Zajímavostí je, že tuto kyselinu z velké části uvolňuje organismus kojící matky do mateřského mléka. Bodejť by ne, vždyť mozek nenarozeného dítěte je z 60 % utvářen tukem. Jonny Bowden, americký nutricionista, píše: „Omega 3 NMK v jídelníčku těhotné ženy pomáhá rozvíjet inteligenci dítěte, jemné motorické dovednosti a rovněž předcházet vzniku rozvoje asociálního chování.“ Pšeničné klíčky tedy může s chutí zařadit nastávající, ale i kojící maminka.

 

Úloha omega 3 NMK

Omega 3 NMK jsou vstřebávány do buněk, jejichž membrány činí pružnější, čímž jednotlivým buňkám usnadňují komunikovat. Zjednodušeně řečeno, platí za moudré pomocníky, které to buňkám velmi usnadňují. Vezměme si jen takový dopamin či serotonin, které si díky NMK plynou s nevídanou lehkostí, díky čemuž se my cítíme šťastnější.

 

Omega 3 NMK dále pomáhají eliminovat zánětlivé reakce těla a zvláště pak účinně chrání před vznikem autoimunitních poruch, které taktéž jemně zmírňují. Tyto kyseliny ředí krev, podobně, jako aspirin, ovšem, bez jakýchkoli vedlejších účinků. Mají ten dar snížit krevní tlak, zlepšují metabolismus inzulínu a glukózy. Aby však funkčně byly co nejvýkonnější, potřebují sparing partnera a tím jsou právě Omega 6 NMK. Adekvátní poměr těchto kyselin se zdroj od zdroje liší, osobně se přikláním k tomu, že omega 3 NMK bychom měli zkonzumovat vždy o něco víc.

 

Jednou z dalších účinných látek pšeničných klíčků bude také octacosanol, který kromě klíčků nacházíme v listech vojtěšky, cukrové třtině, slupkách mnohého ovoce a zeleniny. Jeho hlavním benefitem bude vliv na zkvalitnění poměru HDL k LDL cholesterolu, kdy „hodný“ cholesterol zvyšuje, celkový naopak snižuje. Octacosanol podporuje prospívání organismu, jeho sílu a vytrvalost. Posiluje plodnost, zlepšuje imunitu.

 

Za zmínku rovněž stojí vysoká koncentrace vitamínů skupiny B, které mají vliv na psychické zdraví člověka, kdy podporují bystrost, zdravou funkci mozku, nervovou soustavu celkově. Máme-li tendence zabředat do depresí, pocitů úzkosti či nervozity, pšeničné klíčky mohou napomoci zharmonizovat naše duševní zdraví. Mnohé výzkumy dokládají, že pšeničné klíčky svým dokonalým složením mírní projevy menopauzy. Pšeničné klíčky mohou dále zařadit do stravy, jak jsem zmínila výše, ženy, snažící se otěhotnět, těhotné, kojící, děti, senioři, sportovci, diabetici, pacienti s Crohnovou chorobou či ulcerózní kolitidou, kde je žádoucí navýšit množství mikronutrientů, pacienti v rekonvalescenci, s autoimunitními poruchami. Pozor jen u celiakie, pšeničné klíčky obsahují lepek.

 

Proč se pšeničné klíčky praží?

Trvanlivost čerstvého klíčku se počítá na dny, právě díky tuku, který má tendenci žluknout, proto se klíčky velmi často praží na sucho, čímž prodloužíme trvanlivost na jeden rok. Potravina tak získává jemnou, oříškovou chuť. Bohužel, tímto úkonem přicházíme o cenné enzymy, které zde po 20 minutovém pražení, prakticky nejsou. Chceme-li si tedy oživit jídelníček po všech stránkách, zařadit klíčky a uchovat cenné enzymy, zkusme si klíčky sami „vyrobit.“

 

Naklíčená pšenice

Pšenice

Potřebujeme:

  • 1/2 kg pšenice ozimé BIO
  • vodu
  • misku
Pšenici propláchneme, nasypeme do misky a zalijeme studenou vodou zhruba centimetr nad zrnky. Takto ponecháme 24 hodin. Další den vodu slijeme, zrnka propláchneme na sítku, opět je namočíme, ale nyní již pouze jemně, spíše provlhčujeme. Takto učiníme 2 x denně po dobu 3 dní. Třetí den již lze spatřit několikamilimetrové klíčky.

Naklíčenou pšenici můžeme následně umixovat s jablky, skořicí, medem, doplnit o rozinky, vlašské ořechy a podávat jako chutnou, výživnou snídaňovou kaši. Naklíčenou pšenici lze taktéž přidávat do smoothies, nejrůznějších zeleninových i ovocných salátů, sušit společně s ovocem a ovesnými vločkami jakožto chutné celozrnné placky.

 

Pšeničné klíčky vnímám jako výtečnou, zapomenutou potravinu, kterou lze použít v sušeném stavu, případně za čerstva. A oživit tak mnohdy chudý a nevyvážený jídelníček, díky čemuž se můžeme posunout ke zdraví.

 

Celková nabídka produktů obsahujících pšenici.


Související články:
Špalda, prastarý druh pšenice
Klíčky, nejsilnější energie rostlin
Naklíčená semena – ohromující síla klíčků
Jak si uchystat pravou žaludovku


18.09.2017
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Mozkové vlny: Která hladina vědomí je pro zdraví nejlepší?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
5 tipů pro každodenní detoxikaci
Nízký krevní tlak
Hroznové víno – zásobárna přírodních látek
Očista tlustého střeva pomocí přírodních látek
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS