Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Super česnek

První dětské příkrmy

25.09.2017
Strava dětí
První dětské příkrmy se mohou stát nevídanou legrací, úsměvným zážitkem, ale také starostmi, to když děťátko pobolívá bříško, netráví tak, jak by bylo žádoucí, případně, strava není uzpůsobena přímo dítku na míru. První půl rok života je zpravidla jedinou potravou mateřské, případně umělé mléko. Sama jsem velkým zastáncem kojení, nicméně, i zde je třeba mít na paměti, že dítě je během kojení vyživováno tím, čím se stravuje matka. Mateřské mléko je pokrmem na míru, pouze však za předpokladu, že matka zásobuje tělo odpovídajícími živinami.

Během kojení je tedy vhodné myslet na správnou skladbu jídelníčku maminky, který utváříme z čistých, neopracovaných surovin, jež jsou prosty aditiv a další nežádoucí chemie. Snažíme se vytěsnit rafinovaný cukr, nekvalitní tuky, jako je palmový, slunečnicový olej (obsahuje nevyrovnaný poměr omega 3 a 6 NMK, v těle pak působí prozánětlivě.) Upouštíme od konzerv, instantních pokrmů, potravin, které obsahují sáhodlouhý seznam éček. Jednoduše, chystáme a vaříme z potravin, které jsou potravinami základními. Je rozdíl, koupíme-li si, byť i BIO ovesnou kaši, která je proslazená a plná sušeného ovoce, namísto doma uchystané ovesné kaše z čerstvého ovoce, vlašských ořechů, lněného semínka, pšeničných klíčků, s pár lžícemi kozího jogurtu.

 

Omega 3 v jídelníčku maminky

Správné tuky ve výživě jsou výhrou v loterii, neboť mozek kojence je z 60 % utvářen nenasycenými mastnými kyselinami. Maminky, zkuste tedy do svého jídelníčku zařadit vlašské ořechy, lněný, konopný olej, rybí maso z volné přírody, upřednostněme lososa (ne faremní chov), sardinky ve vlastní šťávě. Využijte také semínka, jako je lněné, konopné, slunečnicové či chia. Výborným zdrojem omega 3 a 6 NMK, které jsou uskládány ve správném, odpovídajícím poměru, bude také kozí mléko, přesněji zakysané mléčné výrobky, jejichž konzumaci ponechám na každé z vás.

 

Vejce slepic z volného výběhu, které jsou krmeny svou přirozenou stravou, oproti slepicím z konvenčního chovu, vykazují ve vaječném žloutku přítomnost vitamínu D (jedno vejce obsahuje zhruba 40 IU), ale také cenný vitamín K2. Maso a mléko volně se pasoucího dobytka obsahuje, oproti běžnému konvenčnímu chovu, mnohem více omega 3 a 6 NMK. Organicky pěstované obilí je zase prosto chemických látek, jako je často prokazatelný roundup. S láskou opečovávané potraviny, to je ta cesta nejenom pro Vás, ale také dítě.

 

První příkrmy

Jakmile začínáme s prvními příkrmy, měli bychom mít na paměti, že čistý zažívací trakt dítka vyžaduje velmi jemné zacházení, proto se vyvarujme zbytečných experimentů, chemie a upřednostňujme bio produkty. Děti toho sní většinou málo, z kila mrkve či dýně navaříme několik skleniček dušené zeleniny, kterou pak následně můžeme zavařit a nabízet malému jedlíkovi až po několik týdnů. Z tohoto důvodu upřednostněme organicky pěstované ovoce a zeleninu. Pokrm nesolíme, ledviny miminka kompletně dozrávají až ve věku dvou let. Optimální dobou pro zavedení prvních příkrmů bude 6. měsíc, kdy již dítě mnohdy sedí, ovládá pohyby hlavou, ukazuje první zoubky, žvýká. Mnohé děti jsou také, v dobrém slova smyslu, posedlé po novinkách a objevování. Strava se tedy může stát jedním z prvních zábavných dobrodružství.

 

Samozřejmě, může nastat situace, že vaše uvařené příkrmy skončí téměř netknuty, mohla bych vám vyprávět ;) Některé děti však vyžadují čas, mnohým ještě do jednoho roku zcela postačuje mateřské mléko. Jsou přeci kojenci, tudíž jim věřme. Pokud prospívají, netřeba se bát. A i když se v nespočtu odborných příruček dočtete o opaku, dejte na svou intuici a mateřský instinkt. Zde však upozorním, co nesní kojené dítko, měla by zkonzumovat maminka, neboť dítě je opět odrazem stravy (rovněž i psychické pohody) matky. Proto dbejme na železo, kyselinu listovou, omega 3 a 6 NMK (ve vyváženém poměru), kvalitní bílkovinu, sacharidy nízkého glykemického indexu, dostatek tekutin. Náš chlapeček rok soustavně příkrmy odmítal. A jakmile oslavil své první narozeniny, zvídavě ochutnával vše, co jsem mu připravila. Kojené děti mohou z počátku rovněž „bojkotovat“ pitný režim. Ani tady je do pití nikterak nenuťme. Nabízejme, zkusme to s vodou, neustupujme přeslazenými nápoji, jakmile nastane správný čas, dítě se samo napije. Osobně se nám od 10. měsíce zalíbila lahvička s brčkem, kterou vyrábí například Tescoma.

 

Dětské příkrmy

 

Jak tedy na první příkrmy:

 

  • Začínáme s kořenovou zeleninou, kterou nahradíme obědové kojení či podávání UM. Osvědčuje se mrkev, která je sladší a kterou by děťátko mělo chuťově tolerovat. Příkrmy mixujeme, podáváme na malé plastové lžičce. Moudré knihy tradují, že nejlépe stravu zasunout až na zadní část jazyku, tuto radu jsem však nevyužila, přijde mi, že dítko má pak tendenci sousto vyvrátit. Mrkvový příkrm obohatíme kapkou kvalitního lněného oleje, doporučuje se také olej řepkový.
  • Mixujeme do doby, než dítěti vyrostou první zoubky, následně lze, většinou od 9. měsíce, zařadit měkké kousky. Děti většinou vítají vše, co mohou ukousnout, je to zábavnější. Jiné to bude u tzv. BLW, jídla do ručičky.
  • Po mrkvi následuje dýně, pastinák, červená řepa, fenykl, brambor, batát, později také květák, brokolice, hrášek. Jednodruhové příkrmy po čase kombinujeme s bramborem či batátem. Následně k nim přidáváme kousek masa, začínáme na 20 g. Doporučuji kvalitní hovězí, krůtí, králičí. Jednou týdně pak podáváme žloutek, například v jemné zeleninové polévce. Maso nenabízejme každý den, postačí 4 x – 5 x týdně. Jiná pravidla si ponese veganský jídelníček. Ač sama veganskou cestu respektuji, ponechala bych na dětech možnost volby. To znamená, až samy pochopí a začnou za sebe rozhodovat.
  • Příkrmy lze obohatit petrželovou natí, koprem, majoránkou, opět upozorním na sůl, kterou nepoužíváme.
  • Po měsíci masozeleninových příkrmů začínáme zavádět mixované ovoce, oloupané podušené jablko, meruňku, broskev, může být i čerstvý banán. Vyvarujme se ovoce, které obsahuje pecičky, slupku. Takovýto příkrm pak podávejme 2 x denně, během dopoledne a odpoledne. V dnešní době je oblíbené již zmiňované BLW, tzv. jídlo do ručičky. Ponechám na každé mamince, jaký způsob krmení zvolí. My se přiklonili ke lžičce.
  • Nezapomínejme na to, že dítě, zcela zvyklé na chuť mléka, následně vyžaduje až 13 x ochutnat, než daný pokrm přijme.
  • Jako první přílohu zavádíme brambor, batát, od 8. měsíce pak jáhly, pohanku, jemné ovesné vločky, kvalitní Bio rýži, doporučuji zvolit Basmati. S quinoou a amarantem čekáme až do roku, děti dříve nestráví a vše vyjde v neporušeném stavu ven. Od ukončeného 9. měsíce můžeme začít zařazovat červenou čočku. Knedlíky a pšeničné těstoviny bych ponechala stranou, tyto potraviny vnímám jako prázdné.
  • Ze stravy vylučujeme řepný, ale i třtinový cukr. Přislazujeme maximálně rozmixovaným ovocem. V případě horeček, k doplnění energie, použijme Glukopur.
  • Od 8. měsíce lze do jídelníčku zařadit tučný bílý jogurt, který vyplňuje odpolední svačinku. Jogurt můžeme obohatit kousky krájeného ovoce. Pozor u dětí, vykazujících atopický ekzém. Není-li zároveň prokázána intolerance laktózy, ze stravy odstraňme veškeré kravské mléko, a to i ve své zakysané formě. Alternativou se může stát mléko kozí, které je prosto alergenního alfa kaseinu, jenž často činí problém.
  • Mezi 17. – 26. týdnem života miminka, kdy toto období bývá označováno jako imunologické okénko, je dobré zavést alespoň 3 x malé množství lepku. Postačí troška špaldové krupičky do ovocné přesnídávky, bílý rohlík nenabízejte.
  • Od ukončeného 6. měsíce se doporučují rovněž kaše, které mají pomoci navodit klidnější spánek. Osobně jsem však jiného názoru. Instantní rýžová kaše disponuje vysokým glykemickým indexem, který zatěžuje slinivku břišní. Dále, rýže, díky častému obsahu arsenu, není úplně košer potravinou. Je lehce stravitelná, to ano, stejnou službu nám však učiní jáhly. Osobně jsem kaše nezařadila. Mnoho dětí je navíc odmítá.
  • Od jednoho roku pak nabízíme kvalitní neslaný sýr, trošku tvarohu. Pokud dítě vykazuje alergii na kravské mléko, zkusme zařadit již zmiňované kozí mléko.
  • Mysleme na pitný režim, malé děti nemají pocit žízně a nejsou-li kojeny, je třeba tekutinu nabízet. Ponechám již na vás, zda trpělivě naučíte své dítko chuti čisté vody, bylinkového čaje, případně si usnadníte a začnete podávat slazené nápoje. Nezapomínejme však na to, že cukr ulpívá na zubech a způsobuje zubní kaz. Mimo jiné, stejně jako potraviny vysokého glykemického indexu, podporuje růst tukové tkáně.

 

Jelikož již zhruba půl roku chystám příkrmy a první dobroty, v příštím díle věnovaném dětským příkrmům, se pokusím sepsat naše nejoblíbenější recepty, které navodily radost. Inspirace bude dostatek, projdeme si snídaňové kaše, polévky, hlavní jídla, pudinky, ale i přesnídávky, které jsem s oblibou maličkému chystala.

 

Brzy tedy na shledanou.


Související články a videa:
Význam vitamínu D u dětí
VIDEO: Vím, co jím: 2. díl Maminka už ví...JAK ZAVÁDĚT PŘÍKRMY
VIDEO: Jaký je můj názor na přikrmování kojenců?
Dětské příkrmy snadno a rychle


25.09.2017
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Mozkové vlny: Která hladina vědomí je pro zdraví nejlepší?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
5 tipů pro každodenní detoxikaci
Nízký krevní tlak
Hroznové víno – zásobárna přírodních látek
Očista tlustého střeva pomocí přírodních látek
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

239,- Kč

170,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS