Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Přeborníci bez lepku - pohanka

05.10.2017
Pohanka
Pohanka k nám doputovala z Asie, ale o něco později než jáhly. Ve 12. století ji do Evropy přivezli při svých nájezdech „pohanské“ kmeny Tatarů, díky nimž získala své jméno. Během několika století, se podobně jako jáhly, vyšvihla mezi základní plodiny, které se u nás jedly. Stejně jako jáhly se připravovala nejvíc ve formě kaše, z pohankové mouky se dělaly placky a chleba. V 18. století pak obě plodiny ustoupily pšenici a žitu. Z botanického hlediska pohanka nepatří mezi trávy (kam naopak patří obiloviny), ale je příbuzná takovým plodinám, jako je šťovík nebo rebarbora.

Rutin, bílkoviny, vláknina

Pohanka je výjimečná hlavně obsahem rutinu (vitaminu P). Ten zvyšuje pružnost cév a posiluje jejich stěny, tím je chrání proti popraskání, a pomáhá tak při křečových žílách, sklonu ke krvácení (z nosu, dásní), příliš silné menstruaci. Rutin v těle funguje ve spolupráci s vitaminem C, pokud chcete zvýšit využitelnost jednoho z nich, je třeba hlídat si i spotřebu toho druhého. Největší množství rutinu se u pohanky nachází v nati, zrnka (semena) obsahují asi 20 mg rutinu na 100 g. Pohanka má také poměrně vysoký obsah bílkovin, okolo 12 %. Ty mají vysokou biologickou hodnotu (aminokyseliny jsou zde ve skoro optimálním poměru pro člověka, tj. bílkovina v pohance je skoro kompletní). Z obilovin, nebo obilovinám podobných plodin, obsahuje víc bílkovin už jen oves. V pohance se hojně nachází vláknina, a to oba druhy, rozpustná i nerozpustná. Rozpustná vláknina je obzvlášť důležitá pro zdraví střeva, kde slouží jako živina pro bakterie střevní mikroflóry. Pohanka je také důležitým zdrojem zinku, mědi, selenu a manganu. Z vitaminů obsahuje hlavně B1, B2, B3 (niacin), E a C.

 

Pohanka – co je co

Sortiment základních pohankových výrobků je široký, pro někoho může být až nepřehledný. Hlavní produkty jsou:

  • Neloupaná pohanka – v této formě se pohanka sklidí, není určena k jídlu, tvrdá tmavá slupka je nepoživatelná –neloupaná pohanka slouží k pěstování/nakličování, případně k přípravě čaje; v obchodech najdete i samotné pohankové slupky, ze kterých si můžete udělat zahřívací polštářky, nebo je použít k přípravě čaje.
  • Loupaná pohanka kroupy – jde o semeno zbavené tvrdé slupky, loupání může být buď mechanické (slupka se postupně obrousí) nebo termické (napařováním celého semena slupka praskne a lze ji snadno odstranit) – mechanické je šetrnější, ale má nižší výtěžnost; kroupy jsou základní výrobek z pohanky určený k jídlu, všechny další pohankové výrobky se dělají právě z nich.
  • Loupaná pohanka lámanka – jsou to kroupy nalámané na menší kousky
  • Mnoho dalších – mouka (výborná na palačinky), krupice, kaše, těstoviny, bulgur (uvařená, usušená a natrhaná pohanka)

 

Jak ji připravovat

  • Pohanka kroupy – pohanku propláchněte, zalijte 1,5 až 2násobným množstvím vody, vařte 10 minut a pak nechte pod pokličkou ještě asi 15 minut dojít.
  • Pohanka lámanka – stačí ji propláchnout, zalít dvojnásobným množstvím vroucí vody a pod pokličkou nechat dojít, lámanka bude vždy trochu kašovitá, pokud ji chcete hodně kašovitou, můžete ji chvíli povařit.

 

NAKLIČOVÁNÍ POHANKY

Pokud chcete pěstovat pohanku na nať, použijte neloupanou pohanku. Do mělké misky (nemusí mít odtékací otvory) dejte tenkou vrstvu zeminy, hustě vysejte semena a posypte vrstvou zeminy. Pravidelně lehce zalévejte. Semena začnou klíčit za den či dva, za týden máte asi 7 cm vysoký porost, který ostříhejte nůžkami a dávejte na chleba, do salátů, do rizota apod.

Loupanou pohanku kroupy použijte tehdy, chcete-li konzumovat semeno samotné a klíčením v něm nastartovat proces tvorby enzymů a další přeměny, díky kterým bude dobře stravitelné. Pohanku propláchněte a na 2 hodiny namočte do studené vody. Slijte, znovu propláchněte a v cedníku nechte jeden den klíčit, až se objeví malý klíček. Podle možností v průběhu nakličování opět občas propláchněte.

 

Chuť pohanky je dosti specifická, někdo ji má rád, ale většina lidí ji potřebuje trochu zamaskovat. Nebojte se pohanku hodně dochucovat, např. česnekem, majoránkou, smaženou cibulkou, nasladko např. skořicí.

 

Tipy na použití

Pohanka kroupy

  • příloha, do rizot, zavářka do polévky, do salátů – jako přílohu můžete kombinovat půl napůl s rýží, pohanka dobře chutná osolená a smíchaná s osmahnutou cibulkou, v rizotech dobře ladí s houbami, s uzeným tofu, se špenátem, kapustou + podobně můžete použít i pohankový bulgur, který po uvaření zůstává sypký a nerozváří se
  • do zeleninového salátu – použijte zeleninu čerstvou nebo předem upečenou v troubě (k pohance výborně jde kořenová zelenina, paprika, dýně hokaido)
  • zapečený pokrm typu kuba – připravuje se s houbami, majoránkou, česnekem
  • sladké nákypy – uvařenou pohanku smíchejte s ovocem (nastrouhaná jablka, švestky, předem namočené sušené ovoce), přidejte ořechy celé nebo nastrouhané, podle chuti oslaďte sirupem, zalijte rostlinnou smetanou a zapečte
  • náplně (do plněných paprik, zelných listů, rajčat apod.) – uvařenou pohanku smíchejte s osmaženou cibulkou, podušenou zeleninou a nastrouhaným uzeným tofu, okořeňte, plňte zeleninu

 

Pohanka lámanka

  • ranní nebo svačinová kaše – lámanku uvařte v mléce nebo rostlinném nápoji, přidejte špetku soli a oslaďte sirupem, podle libosti přidejte čerstvé i sušené ovoce, semínka, oříšky nebo ořechové máslo
  • jídla typu lepenice nebo nastavovaná kaše – uvařenou lámanku rozšťouchejte s uvařenými bramborami, můžete přidat kysané zelí nebo česnek, majoránku a osmaženou cibulku
  • placičky, karbanátky, sekaná – uvařenou lámanku ochuťte, přidejte vejce (pro veganskou variantu dejte hrašku nebo pomleté lněné semínko), vařenou zeleninu, v případě potřeby rozmixujte, tvarujte placičky a smažte na oleji nebo pečte v troubě; lámanku můžete přidat i do bramboráků
  • krém nebo pudink – pohanku uvařenou v mléce nebo rostlinném nápoji rozmixujte ponorným mixérem, dochuťte sirupem a ozdobte sezonním ovocem a ořechy
  • pomazánky – možnosti jsou neomezené – můžete rozmixovat s cibulkou, pečeným česnekem, sušenými rajčaty, bylinkami, uvařenými luštěninami

 

Skořicová granola z naklíčené pohanky

Smíchat směs na granolu je raz dva, usuší nebo upeče se sama. A vy máte rázem o zdravé snídaně na celý týden postaráno. Jednou si ji dejte s jogurtem a čerstvým ovocem, jindy zalijte mlékem nebo rostlinným nápojem. A nebojte se experimentovat i při přípravě, v receptu najdete spoustu tipů na obměny.


1 plech

15 minut + 2 hodiny pečení + 1 den klíčení

Granola

Potřebujeme:

 

Postup:

  1. Pohanku propláchněte a namočte na 2 hodiny do studené vody. Slijte, znovu propláchněte a v cedníku nechte jeden den klíčit, párkrát mezitím propláchněte.
  2. Nasekejte mandle a meruňky. Umelte nebo rozmixujte lněné semínko.
  3. Všechny suroviny včetně pohanky smíchejte. Přilijte sirup, olivový olej a promíchejte.
  4. Směs rozprostřete v tenké vrstvě na pečicí papír a pečte cca 2 hodiny při 150 °C nebo sušte 8 hodin v sušičce na ovoce. V průběhu pečení/sušení směs občas promíchejte.
  5. Granola je výborná s bílým jogurtem a čerstvým ovocem nebo s domácím ořechovým mlékem (např. z mandlí a vlašských ořechů – 50 g od každého namočte na 8 hodin do studené vody, pak slijte, přidejte 1 l čisté vody, rozmixujte a přeceďte přes plátýnko, v lednici vydrží až 3 dny).

 

Tipy:

*doba pečení je individuální – podle toho, jak hodně jste nechali pohanku okapat nebo jak hodně máte rádi granolu křupavou

*dobře propečená granola se nemusí skladovat v lednici, jinak ji tam v uzavřené nádobě raději dejte

*granola ze sušičky je raw a také křupavější

*lněné semínko je bohaté na omega 3 mastné kyseliny a mnoho vitaminů a minerálů, aby uvolnilo všechny živiny, musí se však namlít – nejlépe v mlýnku na kávu nebo v sekacím nástavci mixéru


Související články:
Ořechy
Semínka nejen v hlavní roli
Přeborníci bez lepku - jáhly
Přeborníci bez lepku - quinoa


05.10.2017
zdroj: www.countrylife.cz
další články v rubrice: Zdravé recepty


 
Priessnitzův obklad
Záhadná celiakie
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Pryč se sacharidy. Ale co dál?
Program Ano NO - Oxid dusnatý – přirozený zázračný kardiovaskulární lék
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Jak posílit imunitu dětí po nástupu do škol a školek?
5 mýtů o detoxikaci
Nepříjemné situace jako zkoušky: radujte se z nich!
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS