prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Jak přežít svátky bez trávicích obtíží

28.12.2015
Jak přežít svátky bez trávicích obtíží

Poklidné Vánoce či rozjařený konec roku zcela jistě nejsou pouze o jídle, kolik z nás si však tento cenný fakt plně uvědomí? Kolik z nás nesmyslně plní košíky v domnění dopřát si to nejlepší, aniž by tušilo, že tělu nejlépe, zvolíme-li střídmější cestu? Nechci nikoho z nás soudit, neboť každý žijeme nejlépe, jak umíme, avšak, někdy pro své vlastní pobavení procházím uličkami supermarketů a ptám se sama sebe: „K čemu potřebujeme takovou spoustu zlevněného cukru? Coly, brambůrků a křupek, čokolád a sladkostí, zmrzlin, sladkých perlivých limonád, když doma z kohoutku mnohým teče tak lahodná voda… „ A když pak lidé zboží vykládají na posuvný pás, stačí se podívat, co mají vepsáno v očích a ve tváři… Už od pohledu zjistíme, zda je ten druhý šťastný či nikoli.

Supermarkety bývají výjimečným dálkovým studiem, povím Vám ještě jeden příběh, jenž se pojí s uspěchanými Vánoci. Procházím opět uličkami, kolem velká spousta lidí, vrážející do sebe, vozíky plnější než plné a najednou, obrovitá fronta u regálu s mrkví. Na jejím počátku stojí starý muž, chce si koupit mrkev, nicméně, není to možné, neboť ji ve spěchu někdo promísil s petrželí. Kdyby chtěl, popadne přesně to, co potřebuje a ve spěchu kopíruje stovky dalších. Nicméně, on zvolil jinak, obětoval svou trošku času pro dobrou věc. Aby i druzí měli užitek. A tak, trpělivě stojí a přebírá, jako by vybíral zrno od plev. Na jednu stranu mrkev a na tu druhou pak bílou petržel. Lidé za ním však tolik trpělivosti nemají, pošťuchují se a nadávají… On na truc stojí, v srdci všechen čas světa, nedbá onoho hloupého, zbytečného spěchu. Jakmile je hotov, posbírá pár mrkví a pomalu je nechá převážit.


V jeho košíku jen to nejnutnější, ačkoli jsou Vánoce, pár jablek, mandarinek, brambor, ona pracně vydobytá mrkvička, petržel, sladké perníčky, láhev vína, vejce, ryba a vánočka. Hádám, že až si připraví svůj vánoční salát, s klidem mu vlastním prožije milé a pohodové svátky. Občas mne tento svět tolik dojímá, občas se celou svou duší skloním…

 

Jak tedy pochopit pravou podstatu Vánoc? A dotknout se něčeho hlubšího, než je umělý konzumní svět, jenž nabízí prázdnými hrstmi?

Nenechme se udolat a chytit na lacinou třpytku, neztraťme sebe, svůj čistý úsudek. Vánoce jsou především o hlubším sdílení, proto si vybíráme dovolenou, užíváme pohádek, abychom konečně setrvali v klidu. Strava tak nějak rozumně dotváří onen lákavý pocit blahobytu. Nechci nám odpírat každoroční gurmánský luxus, jsou však dobroty a DOBROTY…

 

Vánoce, to je barevný bramborový salát, snažme se jej nachystat toliko, abychom ještě o Štědrém dnu snědli. Teď nenabádám k tomu, abychom v páru zvládli zbaštit najednou pět kilo :-) Ne, mysleme na to, že klasický bramborový salát v doprovodu smaženého kapra a nedej Bože, těžké luštěninové polévky, bývá hůře stravitelnou záležitostí. Proto nedovolme, abychom játra, slinivku a žlučník vystavovali podobnému stresu ještě dalších pár dní. Luštěninovou polévku si ponechme, neboť značí hojnost a v České zemi má stoletou tradici. Obecně však platí, že pokud jedno jídlo luštěninové, to druhé by mělo být již zeleninového rázu.

 

Kapra smažme na avokádovém či kokosovém oleji, tyto dva se vyznačují vyšším bodem zakouření. Slunečnicový olej ponechme stranou, na smažení není ani trošku vhodný, neboť se brzy přepaluje a v porovnání s omega 3 NMK, vykazuje vysoké množství prozánětlivých omega 6 NMK.

 

Rovněž i cukroví uzobávejme s mírou a vedle těžkých tučných plněk, které jednotlivé kousky pojí k sobě, vezměme spíše hrst sušeného ovoce či ořechů. Sváteční dny si dopřávejme jemné vývary, které zasytí a zároveň zklidní naše trávení. Ke každému těžšímu pokrmu pak servírujme zeleninový salát, který, po těžkém dni plném rozpodivných dobrot, platí za výbornou večeři. Po Štědrém dni již nesmažme. Smažený pokrm je možná chuťově lákavý, nicméně, na jeho strávení je spotřebována taková spousta energie, která pak přes svátky chybí. A proto máme tendence, zavrtat se do deky a přes svátky odpočívat, spát.

 

Co by tedy ve vánočním nákupním košíku nemuselo chybět?

Už z těchto pár surovin nachystáme dobroty nesmírné. Umíme-li připravit domácí majonézu, jděme určitě do toho, pokud ne, vyzkoušejme mnou ověřenou a od té klasické k nerozeznání, majonézu z kešu oříšků.

 

Bramborový salát s kešu majonézou

Bramborový salát uchystáme tak, jak jsme zvyklí. Kešu oříšky namočíme na 4 hodiny do studené vody. Poté rozmixujeme s troškou vody, ve které se namáčely. Přidáme česnek, sůl, citrónovou šťávu a ještě chvíli mixujeme. Výslednou majonézu přimísíme k zelenině a posypeme čerstvě nakrájenou petrželovou natí.

 

V průběhu svátků si pak dají pozor žlučníkáři či diabetický pacient, ti dbají hesla všeho s mírou. Ono pořád lepší držet chutě na uzdě, než se pak trápit v nemocnici se záchvatem. Vždyť je to jenom jídlo a mně kolikrát přijde, že pokud se krmíme hloupostmi, nemáme se ani trošku rádi. Případně dobroty plní zástupnou funkci, kdy suplují chybějící lásku.

 

Nakonec, pokud se podaří udržet střídmou linku, můžeme bez obav posnídat vánočku s domácím džemem, užít si kus smaženého kapra s parádním bramborovým salátem, během dne si na talířek vybrat nejlákavější kousky cukroví a zbytek nechat na dny příští, těšit se, jak asi chutná tamto a tamto. Většinou toho máme stejně takové hordy, že si na všem pochutnáváme ještě během silvestrovského veselí.

 

Tak tedy, užívejme ve zdraví, naplněni pokojem a láskou, která se přelije do celého nastávajícího roku 2016.

 

Celková nabídka přípravků pro správné trávení.


Související články:
O štědrém dnu naplněni klidem a láskou, která sytí naši duši
Zdravý vánoční salát
Vánoce přicházejí. A s nimi i žaludeční potíže.
Jak se zamilovat do zdravého způsobu života


28.12.2015
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

119,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS