Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Express Diet - 7 proteinových jídel

Dyslexie a její projevy

21.03.2014
Dyslexie a její projevy
Dyslexie patří mezi vývojové poruchy učení a vyznačuje se výraznými potížemi v oblasti čtení, jeho rychlosti, správnosti, porozumění a to do takového rozsahu, že to znemožňuje dítěti nejen další prospívání ve škole, ale i každodenním životě. Vývojové poruchy učení se nespojují s nízkou intelektovou úrovní, mentální retardací, nedostatečnými možnostmi se učit (např. vlivem málo podnětného prostředí, sociálního zanedbání apod.), či jinými potížemi (např. vady sluchu nebo zraku) apod.

Potíže se čtením se projevují zejména v následujících oblastech:

  • čtení je pomalé
  • dítě nerozumí textu ať už čtenému nahlas nebo potichu
  • při čtení dítě vynechává slova
  • dítě nerozeznává (nebo špatně rozeznává) některé hlásky nebo krátká slova a zaměňuje je s jinými
  • dítě má omezenou aktivní slovní zásobu

 

Čtení je komplexní proces a zahrnuje koordinaci očních svalů při sledování textu, prostorovou orientaci při interpretaci písmen a slov, vizuální paměť podržet význam písmen a slov, sekvenční vnímání (vnímání sledu písmen jedoucích za sebou), pochopení větní skladby a gramatiky, schopnosti analýzy a kategorizace. Mozek všechny tyto úkony musí zkoordinovat a integrovat vizuální podněty s pamětí specifickými zvuky (při čteném textu). Při dyslexii jsou některé z těchto procesů poškozeny, a jelikož můžou u každého dítěte být poškozeny různé z těchto sub-kategorií v různé úrovni, proto se i dyslexie může u dvou dětí významně lišit v samotném projevu. V souvislosti s funkcí centrální nervové soustavy se vývojové poruchy učení spojují s tzv. lehkou mozkovou dysfunkcí, což představuje oslabení funkce centrální nervové soustavy. Jelikož nejde o poruchu intelektu, specifické vývojové poruchy se vyskytují u dětí s průměrnou až nadprůměrnou intelektovou kapacitou, u nichž se projevují poruchy učení a chování.

 

K výše zmíněným symptomům se u dětí s vývojovou poruchou čtení můžou přidružovat potíže v těchto oblastech:

  • dítě začíná mluvit a užívat řeč později
  • má potíže v prostorové orientaci, plete si pravou a levou stranu, příp. zaměňuje jiná opozita, jako např. nahoru/dolů, brzo/pozdě apod.
  • můžou se přidružovat potíže s psaným projevem, příp. matematických úkonech (protože špatně přečte čísla, např. 12 zamění za 21 apod.).

 

Jelikož se k vývojovým poruchám učení přidružují ještě jiné potíže spadající pod lehké mozkové dysfunkce (nejčastěji porucha pozornosti s hyperaktivitou, tzv. ADD/ADHD), potíže ve škole s chováním dítěte (dítě může být kvůli svým potížím lehko podrážděné, vstupuje do hádek či konfliktů s vrstevníky, spolužáky, učiteli apod.), uplatňují se při léčbě psychoterapeutické postupy. Při nápravě specifických vývojových poruch učení se taky využívá tzv. metoda EEG biofeedback, při kterém dochází ke stimulaci mozkových center potřebných ke konkrétnímu úkonu. Podstatou metody EEG biofeedback je aktivní snaha dítěte regulovat frekvence elektrické aktivity s využitím speciálního počítačového programu. Dítě při hraní speciální počítačové hry se učí regulovat svoje mozkové funkce. Metoda je pro děti zároveň lákavá, protože probíhá hravou a pro děti zajímavou formou.

 

Při jakýchkoli potížích manifestujících se ve zhoršeném školním výkonu, ale třeba i v nežádoucích sociálních projevech ve škole (podrážděnost, konflikty se spolužáky apod.) je dobré kontaktovat Pedagogicko-psychologickou poradnu, která se specializuje kromě jiného i na vývojové poruchy učení a dyslexii.

 

Celková nabídka přípravků pro zdravý mozek.


Související články:
Hola hola, začala škola
Specifické poruchy učení
Co je lehká mozková dysfunkce?


21.03.2014
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Priessnitzův obklad
Záhadná celiakie
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Pryč se sacharidy. Ale co dál?
Program Ano NO - Oxid dusnatý – přirozený zázračný kardiovaskulární lék
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Jak posílit imunitu dětí po nástupu do škol a školek?
5 mýtů o detoxikaci
Nepříjemné situace jako zkoušky: radujte se z nich!
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS