Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


BCAA

30.06.2010
Pod zkratkou BCAA se skrývá skupina aminokyselin s rozvětveným řetězcem. Zkratka znamená v angličtině Branched Chain Amino Acids, tedy aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Do této skupiny patří například leucin, isoleucin či valin. Tato skupina tvoří až 35 % obsahu svaloviny. Tyto aminokyseliny patří mezi aminokyseliny esenciální, což znamená, že si je náš organismus neumí vytvořit. Z potravin je můžeme získat z bílého drůbežího masa, mořských ryb, fazolí, čočky či hrachu.

Jejich význam spočívá v tom, že zvyšují svalovou syntézu proteinů a snižují katabolické procesy ve svalu. Ve svalových buňkách představují zdroj energie, jsou totiž využívány k tvorbě tzv. makroergních fosfátů.

Není ovšem dobré, aby byly všechny tyto kyseliny v organismu využívány jako zdroj energie. Proto jsou součástí svalové hmoty. Pokud jedinec provádí zvýšenou fyzickou činnost, jsou tyto aminokyseliny zpracovávány jako palivo v příčně pruhovaném svalstvu. Nesmí být ovšem jediným zdrojem energie. Tato skupina aminokyselin snižuje potřebu svalů spalovat své vlastní proteiny. Rovněž podporují uvolňování nesteroidních anabolických hormonů, ke kterým patří růstový hormon, thyroidní hormon či inzulin.

Při posilování spočívá význam užívání přípravků obsahujících tuto skupinu aminokyselin v tom, že anabolizují tkáně a snižují možnost toho, že tělo bude využívat svaly jako zdroj energie. Tyto aminokyseliny brání odbourávání svalových proteinů a pomáhají anabolizovat tkáně. Tímto efektem pomáhají bránit tomu, aby organismus využíval svalová vlákna jako zdroj energie. Jejich účinek tak lze označit jako anabolický. K tomuto může dojít v situacích, kdy se náš organismus dostává do stavu, kdy je nadměrně fyzicky zatěžován. Tento stav může nastat při posilování, zvýšeném anaerobním cvičení či při vytrvalostních sportech.

 


Související články:
Volné radikály a antioxidanty u sportovní zátěže
Průvodce aminokyselinami
Regenerace a růst svalů
Aminokyseliny
Leucin
Valin


30.06.2010
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS