Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

„Wim Hofova metoda zlepšuje funkci imunitního systému a pomáhá bojovat proti zánětům,“ říká její propagátorka Veronika Jelínková

20.04.2018
Veronika Jelínková

Léčivá síla chladu je dnes vědecky zdokumentovaná. Wim Hof je držitelem 26 světových rekordů, v ledové koupeli vydržel 1 hodinu, 53 minut a 12 sekund. „Wim Hofova metoda ale není jen o otužování. Její síla spočívá v kombinaci specifické dýchací techniky, meditace a nakonec pobytu v ledové vaně,“ vysvětluje Veronika Jelínková, která na Wim Hofovu metodu nedá dopustit. Protože se jí díky ní výrazně zlepšilo zdraví a zamilovala si ji, uvádí do Wim Hofovy nadšence na svých víkendových prožitkových kurzech.

Veroniko, můžete, prosím, na úvod Wim Hofovu metodu pro čtenáře, kteří o ní třeba ještě neslyšeli, krátce popsat?

„Je to metoda, která nám zlepší funkci našeho imunitního systému, biochemii, naší soustředěnost i vnitřní spokojenost. Síla této metody je v kombinaci tří hlavních faktorů: specifické dýchací techniky, při které si hrajeme s poměrem oxidu uhličitého a kyslíku, pak následuje meditace, až se nakonec postupně vystavujeme ledovým podmínkám. Člověk však nemusí hned skákat do ledové vany nebo jezera. Vypadá to sice krásně na Facebooku, ale smyslem celé metody je naučit se znovu vnímat svoje tělo. To je něco, co mnoho z nás v době blahobytu už neumí.

 

Neumíme využívat plný potenciál toho, čeho jsme jako lidé opravdu schopni. Zároveň pořád s někým soutěžíme a musíme si něco dokazovat, minimálně já jsem taková byla a možná ještě někdy jsem, takže pak jdeme na sílu a tím si zase jen ubližujeme. Osobně vidím velký smysl v této metodě, protože se člověk dostává zpět k sobě, zpět k přírodě. Navíc je to i poprvé v lidské historii, co se něco jako vědomá kontrola vnitřních systémů potvrdila vědecky – což je fajn pro skeptiky, kterých je zde v ČR opravdu hodně. Osobně jsem zastánkyní toho, že je fajn si užívat dnešní dobu komfortu, kdy máme v domě teplo a ledničku plnou jídla, ale pokud se nechceme stát otrokem blahobytu, pak je potřeba si nastavit určité diskomforty a tato metoda je jedním z nich.”

 

Jaké jsou vlastně nejsilnější zdravotní účinky vystavování se chladu?

„No, jelikož máme každý trochu jiná těla a jinou biochemii, tak účinky se mohou lišit. Nicméně obecně nejsilnějším účinkem je takový restart. Zkuste si na hlavu vylít kýbl s ledovou vodou a hned se budete cítit víc živý :). Už Stoikové v roce nula používali ledové koupele k tomu, aby byli zdravější.

 

Otužováním si člověk vytváří hnědý tuk, který oproti bílému tuku uvolňuje energii rychleji a efektivněji místo toho, aby ji ukládal. Hnědý tuk mají například batolata, ale ukazuje se, že se dá znovu obnovit a to v jakémkoliv věku.

 

Dalším účinkem je ten, že si člověk buduje silnější imunitu. Dle mého názoru je však nejsilnější účinek ten, že člověk začne více vnímat sám sebe. Když se ponoříte do hlubin ledového jezera, tak první okamžiky jsou děsivé a chcete vylézt. Myslíte si, že umřete. Nicméně jakmile překonáte tyto první pocity a myšlenky, tak ucítíte vnitřní klid. Vnitřní klid, který může dělat zázraky.“

 

Ve Wim Hofově metodě je velmi důležité specifické dýchání. Co se při něm děje v těle?

„Ano a jsem ráda, že se na to ptáte, protože mnoho lidí vidí za touto metodou hlavně otužování. Nejdůležitější částí celé techniky je však právě dýchací část, kde si vědomě změníme poměr mezi kyslíkem a oxidem uhličitým. Při jiných dýchacích technikách se nám děje to, že se spíše zrelaxujeme, ale u této je to naopak. Aktivuje se nám ta část mozku, která zapíná signál boje nebo útěku. Navíc se nám v tu chvíli sníží prozánětlivé cytokiny, což je velmi důležitá informace. To jednoduše znamená, že když v sobě máte nějakou zánětlivou baktošku, která se chce prosadit, tak toto dýchací cvičení ji utlumí.


Kdybych měla jít více do technických detailů, tak na jednom experimentu se stalo to, že při vstřiku endotoxinu z bakterie Escherichia coli do těla, člověku, který tuto techniku pár dní trénoval, se protizánětlivý cytokin IL-10 v krvi zvýšil a naopak prozánětlivé cytokiny TNF-α, IL-6, a IL-8 byly snížené. Což je neuvěřitelné, protože za normálních podmínek by tělo začalo extrémně reagovat a to tím, že by člověk měl zvýšenou horečku, bylo mu opravdu hodně špatně, bolela by ho hlava, měl by zimnici. Je zde samozřejmě ještě velký prostor pro zkoumání, ale mě osobně tato technika dostala z velkých zdravotních nesnází a je to jedna z mála technik, kdy opravdu cítím, že jsem tady a teď. Pro mě osobně je to taková brána do mé duše.“

 

Jak si nastavit a vycvičit mysl, aby snášela chlad?

„Hodně věcí je v naší hlavě. Nechci říkat vše, protože to může být nebezpečné. Jednou měsíčně organizuji víkend, kam přijedou lidé z různých zákoutí a kde si tuto techniku zkoušíme v praxi. Jezdí lidé, kteří se nikdy neotužovali a jsou schopni vyjít v tričku 4 km v -20 °C. Tohle je o hlavě. Jakmile bychom však šli dál a byli venku více jak hodinu, pak je to také o tréninku. V ledové vodě, myslím tím bez ledu, kdy má voda cca 6 – 7°C je člověk napoprvé schopen vydržet i deset minut. Pokud už byste si dal do vany led a chtěl tam zůstat půl hodiny, tak je to o tréninku. Vaše tělo se musí adaptovat. Nicméně, osobně jsem toho názoru, že to není o tom, jak dlouho v ledové vodě člověk zůstane, ale o tom, aby vylezl ještě v ten moment, kdy se bude cítit, že ho to nabilo, nikoliv naopak. Takže, jak si nastavit mysl, aby snášela chlad? Neodmítat chlad, nehodnotit ho, že je negativní. Přijmout ho. Brát ho jako učitele. Rozhodně ho však nepodceňovat a mít k němu respekt.“

 

Jaký je rozdíl mezi praktikováním doma a praktikování v přírodě?

„Doma se vytváří iluze bezpečí. Venku člověk svoje tělo vnímá víc. Navíc… Otevřít se vaně, jezeru nebo severnímu moři je velký rozdíl.“

 

Veronika Jelínková - Brrr

Jak s Wim Hofovou metodou začít? Jsou tam nějaká zdravotní omezení?

„Je to jako se vším. Tato technika není kouzelná hůlka a není pro každého. Nicméně je fajn si ji vyzkoušet a posoudit sám, co na ní tělo říká a jak reaguje. Jsou lidé, kterým tato technika zdravotně hodně pomohla. Já jsem důkazem. Nicméně těch faktorů, které ovlivňují naše zdraví, je opravdu mnoho. Pokud má člověk nějaké vážné zdravotní problémy, pak to může konzultovat s odborníkem. Nemyslím však nutně člověka, co má jen titul, jestli mi rozumíte. Je potřeba začít postupně a nechtít vše hned. Brát to jako cestu, kdy znovu objevujete, čeho jsou vaše mysl a vaše tělo schopni.

 

Můžete začít tím, že si budete namáčet nohy a ruce v ledové vodě, pak můžete jít dál tím, že na sebe ledovou vodu budete cákat, pak si dáte studené a teplé cykly ve sprše... Takhle můžete pokračovat tak daleko, jak jen budete chtít. Na víkendech lidé lezou rovnou do vany, protože je tím provádím a oni si v hlavě přenastaví hodně věcí. Pokud to člověk bude zkoušet sám, pak je dobré u sebe někoho mít.“

 

Prozradíte na závěr váš nejradostnější zážitek s Wim Hofovou metodou?

„Nejradostnější a nejsilnější zážitek vůbec jsem měla na jednom ze svých víkendů. Bylo nás v pokoji 20 a já poprvé ucítila, jak mi hoří celý hrudník, ruce, hlava a pak i celé tělo. Lidé, kteří tuto techniku už několik let praktikují, mluvili o tom, že si touto metodou probudili vnitřní oheň. Já jsem do té doby nevěděla, o čem mluvili. Byl to tak krásný a silný zážitek, že si to pamatuji, jakoby to bylo teď v tento okamžik, když o tom mluvím. Trvalo mi to dva roky, ale vnitřní oheň přeci jen přišel :). Je to samozřejmě o názvosloví. Nicméně, efekt je úžasný. Od té doby cítím vždy klid a radost, když WHM cvičím. Jak říká Wim Hof, člověk si uvědomí, že dokáže víc, než si myslí a přestane se bát žít.“

 

Webová stránka Veroniky Jelínkové: horpomalu.cz

 

Upozornění: Wim Hofovu metodu je dobré praktikovat opatrně a citlivě ke svému tělu – ideálně po poradě s lékařem a pod dohledem zkušeného odborníka. Autor ani redakce nenesou za její praktikování čtenáři žádnou odpovědnost.


Související články:
„Síla k vyléčení pramení z přítomnosti,“ říká Tereza Kramerová (3. část rozhovoru)
Střídavá sprcha - jedna z nejúčinnějších preventivních a ozdravných metod
S Veronikou Jelínkovou o tom, jak zpomalit a užít si více jídlo i život: „SÍLA SEDĚT V KLIDU A JEN TAK ČUMĚT“
Jak lépe spát a mít lucidní sny (rozhovor s Veronikou Jelínkovou)
Vynálezce Ing. Ladislav Peš: „Elektrickým proudem se dá buňka vrátit do kmenového stavu. Jemnohmotnou energií můžeme ovlivňovat úplně všechno.“
Plasty – katastrofa pro zdraví. Jak může každý přispět k jejich menší spotřebě.


20.04.2018
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Psychologie


 
Nikdy nezapomenu na ten pocit beznaděje, strachu co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná
Co dělají lidé, kteří vypadají mladší, jinak
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Pravidla podzimní detoxikace
Věř si! Jsi krásná a máš velkou hodnotu
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Když se řekne přerušovaný půst
Pro delší a lepší život s vitaminem C

234,- Kč
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS