Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Ráno je „dětství“ dne. Co dělat a co nedělat v první hodině po probuzení (Libor Mattuš)

26.04.2019
mattuš

Liborovo povídání o léčivé síle chladu patřilo minulý rok na Celostní medicíně mezi absolutně nejčtenější a nejlépe hodnocené články. Libor Mattuš studoval v Číně tradiční čínskou medicínu, zabývá se stress managementem a je uznávaným neuro-jazykovým koučem (tlumočí právě do čínštiny), trenérem bojových umění a popularizátorem biohackingu v ČR. Přednáší také o důležitosti první hodiny dne – o tom, jak každé ráno tím nejlepším způsobem začít. A právě o tom je dnešní rozhovor.

Libore, zaujal mě tvůj koncept „první hodiny dne“. Proč je podle tebe začátek dne tak důležitý?

„Jirko, protože ráno je „dětství“ dne. Stejně, jako dětství v nás zanechává stopy celý život (ať už chtěné nebo nechtěné), tak i ráno ovlivní vývoj celého dne. Je jako první otisk v čerstvém sněhu. Měli bychom si dávat pozor, co do svých rán obtiskujeme. První hodina po probuzení je čas, který doporučuji mít vědomě a předem nastavený tak, aby podporoval to, čím se přes den zabýváme a kým chceme celý den být.“ 



Jak si tedy udělat takové ideální ráno?

„Klíčové je nastavit si pravidelné rituály. Omezit nečekané faktory a shon, díky večerní přípravě a rannímu omezení komunikačních technologií. Každé ráno určitě ideální nebude (děti, pozdní vstávání, a tak dále), ale je dobré vědět, k jakému ideálu směřujeme a naplnit ráno alespoň jeho část.

U rituálů doporučuji alespoň jeden věnovat tělu a jeden myšlení/psychice. Co se týká těla, doporučuji si udělat jednoduchou rutinu rozcvičky. Na mých kurzech používám fyzicky nenáročnou neuro-rozcvičku, která je zaměřena na probuzení organismu, rozcvičení kloubů a také aktivaci dechové kapacity. Dobře poslouží Pět Tibeťanů, Hra pěti zvířat, různé formy jógových cviků (například Pozdrav slunci). Zkuste, co vám vyhovuje. Vyberte si set cvičení a dělejte je alespoň 3 měsíce. Pak je můžete obměnit. Může vám zabrat 5 minut soustředěného času. Když se vám zalíbí svěžest a energie, kterou díky ní získáte, sami rádi prodloužíte na minut deset.“



To zní zajímavě. Co kromě rozcvičky můžeme pro sebe po ránu udělat?

„Cvičit Wim Hof metodu – dynamické dechové cvičení se zádržemi dechu a ranní studená sprcha je ten nejsilnější nakopávač. Stimuluje nervovou soustavu, vyrovnává hormonální systém… Po ní jste připravení do celého dne vykročit jako nejlepší verze sebe sama.“



Co jiné rituály, než ty zaměřené na tělo?

„Mezi mentální rituály patří jakákoliv forma zastavení, ať už tomu chceme říkat meditace, kontemplace nebo psychogenní trénink. Mezi psychologickými postupy doporučuju neopomenout vděčnost – za maličkosti v životě a procítit je. Počítají se hlavně ty malé věci, které máme v běžném životě tendence přehlížet.“



Jak do rozdělení na fyzické a mentální rituály zapadá Wim Hof metoda? To není čistě fyzická, ani čistě mentální záležitost.

„Ano, není vyhraněně jedno, nebo druhé. Je to velmi významný most mezi nimi. Dechová technika Wima Hofova má navíc ten efekt, že vám pomůže udělat jakýkoliv mentální trénink výrazně efektivnější. Proto jsem se rozhodl ji zařadit i do mých školení a hlouběji ji zkoumám. Dokonce jsem se stal prvním Čechem, který prošel oficiálním instruktorským tréninkem Wim Hof metody. Důvod, proč jsem se jí začal zabývat profesně, i když už mám několik dalších profesních oborů, je ten, že mi ukázala rychlejší a větší výsledky, než většina cviků, které jsme za posledních 18 let meditace a bojových umění cvičil. To je za mě dost pádný argument, proč ji cvičit.“



Libore, věnovali jsme se tipům, co ráno dělat, je něco co ráno určitě nedělat?

„Dnes jsou všudypřítomným a invazivním faktorem mobilní technologie. Stejně jako se říká o ohni – dobrý sluha, zlý pán. Smutné je, že nejsme cvičení v tom, jak s tímto ohněm zacházet. Sám jsem pomáhal několika kamarádům – rodičům se zbavit nechtěného zvyku být pořád na telefonu. Sami věděli, že tím omezují nebo snižují kvalitu času, kdy jsou se svými malými dětmi, ale nedokázali se odtrhnout… Jak to souvisí s ránem? Pokud se v prvních alespoň 30 minutách od otevření očí vyhneme technologiím úplně a soustředíme se na své ranní rituály, nastavíme se celkově tak, že máme PROaktivní přístup k životu, ne REaktivní. Chcete začít den jako kořist, jejíž reakce určují akce někoho jiného nebo jako uvědomělý člověk, který sám tvoří vlastní rozvoj?“


Webová stránka Libora Mattuše: http://libormattus.cz/

 

 

Celková nabídka knih o osobním rozvoji.


Související články:
Ranní pitný režim
Jste ranní ptáče nebo noční pták?
Jak tlumit záněty a léčit alergii – alternativní léčba autoimunitních poruch (Libor Mattuš)


26.04.2019
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Psychologie


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda

234,- Kč

159,- Kč

285,- Kč
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS