Pro pevnost našich kostí a zubů

Nejpevnější lidské tkáně – kosti a zuby potřebují pro svoji výstavbu dva důležité minerály: vápník a fosfor, jejichž hladina v organismu, vstřebávání ve střevě a využití cílovými tkáněmi spolu vzájemně souvisejí. Přirozeným fyziologickým regulátorem obsahu vápníku a jeho ukládání v těle je také hořčík, o němž jste se mohli dočíst v článku Mocná dvojice minerálů.

VÁPNÍK
Vápník patří mezi základní minerální prvky. Tvoří 1,5 – 2 % naší tělesné hmotnosti. Nezbytný je především pro mineralizaci kostí a zubů, ve kterých se z něj nachází až 99 %. Kromě toho má význam pro krevní srážlivost, ovlivňuje propustnost membrán a stěn kapilár, a tím je důležitý pro regulaci tělesných tekutin. Dále je nezbytný pro působení mnoha enzymů, pro svalový stah, dráždění nervů, pro regulaci růstu buněk, vylučování inzulinu a eliminační mechanismy v ledvinách. Dostatečný příjem vápníku je důležitý zejména u kojenců a dětí, u těhotných žen a žen v období po přechodu.

Vstřebávání vápníku ze střev a jeho zabudování do kostí významně podporuje vitamin D. Kromě něj se na regulaci hladiny vápníku v krevní plazmě podílejí i některé hormony (parathormon, kalcitonin). Množství vápníku v těle je však pochopitelně závislé i na jeho příjmu v potravě.

Při zpracování mléčných produktů, které jsou považovány za významný zdroj vápníku, dochází k jeho degradaci. Tepelným zpracováním mléka (více vápníku obsahuje kozí mléko než kravské) se ničí některé enzymy, a využitelnost vápníku tak klesá na 20 – 25 %. Kromě toho se v mléce nachází poměrně málo hořčíku, který je pro mineralizaci kostí také velmi potřebný. Z toho vyplývá, že hlavní příčinou osteoporózy není nedostatečná konzumace mléka. Spíše k ní přispívá nadměrná konzumace cukru (k jeho zpracování v těle je třeba hodně vápníku, který si organismus často bere z kostí) nebo osvěžujících nápojů, v nichž se používají stabilizátory, které vytvářejí ve střevech s vápníkem nevstřebatelné komplexy. Významné množství vápníku se také nachází v tvrdých sýrech. Naopak při výrobě tavených sýrů se s vápníkem vytvářejí nevstřebatelné komplexy, v nichž je přítomný vápník nevyužitelný. Problém se vstřebáváním vápníku nastává také při konzumaci špenátu a rebarbory z důvodu přítomnosti kyseliny šťavelové, jež zabraňuje jeho vstřebávání do organismu. Organismus člověka i zvířat je schopen využít vápník jen v přítomnosti fosforu, hořčíku a dalších stopových prvků.

Výskyt: Mléko a mléčné výrobky (tvrdé sýry), sardinky, sója, zelená listová zelenina, sezamová semínka, fazole, mandle, vaječný žloutek.

Nedostatek: Nedostatečný příjem vápníku se projevuje měknutím kostí (osteoporózou), zvýšenou kazivostí zubů, chorobnou krvácivostí, otoky sliznic různých orgánů (včetně hlasivek), svěděním kůže a jinými alergickými projevy. Dále jeho nedostatek způsobuje svalové křeče, tzv. tetanii. Příčinou tetanických křečí je pokles ionizovaného vápníku v krevní plazmě. Nedostatek vápníku může být i důsledkem nadměrného příjmu sodíku (tedy hlavně kuchyňské soli), nebo fosforu (např. při nadměrné konzumaci limonád a bílkovin, hlavně masa), jakož i důsledkem jeho nadměrných ztrát ledvinami nebo nedostatečným vstřebáváním, například při poškození střev nebo nedostatku vitaminu D.

Nadbytek: Těžká poškození organismu předávkováním vápníku jsou dnes vzácností. Může k němu ale dojít při nadměrném užívání některých farmaceutických preparátů obsahujících vápník i při předávkování se přípravky, které zvyšují hladinu vápníku v krvi. Mezi příznaky nadbytku vápníku v organismu patří pokles svalového tonu, nadměrné pocení, zácpa a zažívací potíže typu nevolnosti (nauzea). Může se projevit ateroskleróza jako následek kalcifikace cévní stěny. Postiženy jsou i malé cévy.

FOSFOR
Fosfor se podílí na tvorbě kostí a zubů. Je nezbytný pro uvolnění energie v buňkách. Sloučeniny fosforu (především fosfáty) jsou hlavní složkou tkání všech rostlinných a živočišných buněk. Fosfor se účastní také regulace enzymové aktivity.

Fosfáty (soli fosforu) se přidávají do celé řady potravin, jako například do Coca-coly k regulaci kyselosti nápoje, do tavených sýrů, masa i mražené drůbeže. Zadržují vlhkost, a tak maso změkčují. Nicméně v této formě působí fosfor spíše toxicky než jako prvek nezbytný pro zdraví.

Na vstřebávání fosforu má velký vliv vápník, který ovlivňuje jeho biologickou využitelnost. Vitamin D zvyšuje vstřebávání fosforu nezávisle na vstřebávání vápníku. Fosfor snižuje vstřebávání železa v těle.

Výskyt: Rostlinné a živočišné bílkoviny, tmavé maso, drůbež, ryby, plody moře, ořechy, semena, celozrnné obiloviny, mléko, žloutek.

Nedostatek: Vyskytuje se vzácně. Někdy dochází k nedostatku fosforu v důsledku dlouhodobého užívání antacid (léků na snížení žaludeční kyselosti) nebo předávkováním vápníku v lékové podobě. Může se objevit křivice.

Nadbytek: Vysoké množství fosforu v organismu negativně ovlivňuje využití vápníku – zvyšuje riziko osteoporózy a potlačuje vstřebávání hořčíku a železa.

 

Zpět nahoru