prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Pro pevnost našich kostí a zubů

10.10.2011
Nejpevnější lidské tkáně - kosti a zuby potřebují pro svoji výstavbu dva důležité minerály: vápník a fosfor, jejichž hladina v organismu, vstřebávání ve střevě a využití cílovými tkáněmi spolu vzájemně souvisejí. Přirozeným fyziologickým regulátorem obsahu vápníku a jeho ukládání v těle je také hořčík, o němž jste se mohli dočíst v článku Mocná dvojice minerálů.

VÁPNÍK
Vápník patří mezi základní minerální prvky. Tvoří 1,5 - 2 % naší tělesné hmotnosti. Nezbytný je především pro mineralizaci kostí a zubů, ve kterých se z něj nachází až 99 %. Kromě toho má význam pro krevní srážlivost, ovlivňuje propustnost membrán a stěn kapilár, a tím je důležitý pro regulaci tělesných tekutin. Dále je nezbytný pro působení mnoha enzymů, pro svalový stah, dráždění nervů, pro regulaci růstu buněk, vylučování inzulinu a eliminační mechanismy v ledvinách. Dostatečný příjem vápníku je důležitý zejména u kojenců a dětí, u těhotných žen a žen v období po přechodu.



Vstřebávání vápníku ze střev a jeho zabudování do kostí významně podporuje vitamin D. Kromě něj se na regulaci hladiny vápníku v krevní plazmě podílejí i některé hormony (parathormon, kalcitonin). Množství vápníku v těle je však pochopitelně závislé i na jeho příjmu v potravě.



Při zpracování mléčných produktů, které jsou považovány za významný zdroj vápníku, dochází k jeho degradaci. Tepelným zpracováním mléka (více vápníku obsahuje kozí mléko než kravské) se ničí některé enzymy, a využitelnost vápníku tak klesá na 20 - 25 %. Kromě toho se v mléce nachází poměrně málo hořčíku, který je pro mineralizaci kostí také velmi potřebný. Z toho vyplývá, že hlavní příčinou osteoporózy není nedostatečná konzumace mléka. Spíše k ní přispívá nadměrná konzumace cukru (k jeho zpracování v těle je třeba hodně vápníku, který si organismus často bere z kostí) nebo osvěžujících nápojů, v nichž se používají stabilizátory, které vytvářejí ve střevech s vápníkem nevstřebatelné komplexy. Významné množství vápníku se také nachází v tvrdých sýrech. Naopak při výrobě tavených sýrů se s vápníkem vytvářejí nevstřebatelné komplexy, v nichž je přítomný vápník nevyužitelný. Problém se vstřebáváním vápníku nastává také při konzumaci špenátu a rebarbory z důvodu přítomnosti kyseliny šťavelové, jež zabraňuje jeho vstřebávání do organismu. Organismus člověka i zvířat je schopen využít vápník jen v přítomnosti fosforu, hořčíku a dalších stopových prvků.



Výskyt: Mléko a mléčné výrobky (tvrdé sýry), sardinky, sója, zelená listová zelenina, sezamová semínka, fazole, mandle, vaječný žloutek.



Nedostatek: Nedostatečný příjem vápníku se projevuje měknutím kostí (osteoporózou), zvýšenou kazivostí zubů, chorobnou krvácivostí, otoky sliznic různých orgánů (včetně hlasivek), svěděním kůže a jinými alergickými projevy. Dále jeho nedostatek způsobuje svalové křeče, tzv. tetanii. Příčinou tetanických křečí je pokles ionizovaného vápníku v krevní plazmě. Nedostatek vápníku může být i důsledkem nadměrného příjmu sodíku (tedy hlavně kuchyňské soli), nebo fosforu (např. při nadměrné konzumaci limonád a bílkovin, hlavně masa), jakož i důsledkem jeho nadměrných ztrát ledvinami nebo nedostatečným vstřebáváním, například při poškození střev nebo nedostatku vitaminu D.



Nadbytek: Těžká poškození organismu předávkováním vápníku jsou dnes vzácností. Může k němu ale dojít při nadměrném užívání některých farmaceutických preparátů obsahujících vápník i při předávkování se přípravky, které zvyšují hladinu vápníku v krvi. Mezi příznaky nadbytku vápníku v organismu patří pokles svalového tonu, nadměrné pocení, zácpa a zažívací potíže typu nevolnosti (nauzea). Může se projevit ateroskleróza jako následek kalcifikace cévní stěny. Postiženy jsou i malé cévy.



FOSFOR
Fosfor se podílí na tvorbě kostí a zubů. Je nezbytný pro uvolnění energie v buňkách. Sloučeniny fosforu (především fosfáty) jsou hlavní složkou tkání všech rostlinných a živočišných buněk. Fosfor se účastní také regulace enzymové aktivity.



Fosfáty (soli fosforu) se přidávají do celé řady potravin, jako například do Coca-coly k regulaci kyselosti nápoje, do tavených sýrů, masa i mražené drůbeže. Zadržují vlhkost, a tak maso změkčují. Nicméně v této formě působí fosfor spíše toxicky než jako prvek nezbytný pro zdraví.



Na vstřebávání fosforu má velký vliv vápník, který ovlivňuje jeho biologickou využitelnost. Vitamin D zvyšuje vstřebávání fosforu nezávisle na vstřebávání vápníku. Fosfor snižuje vstřebávání železa v těle.



Výskyt: Rostlinné a živočišné bílkoviny, tmavé maso, drůbež, ryby, plody moře, ořechy, semena, celozrnné obiloviny, mléko, žloutek.



Nedostatek: Vyskytuje se vzácně. Někdy dochází k nedostatku fosforu v důsledku dlouhodobého užívání antacid (léků na snížení žaludeční kyselosti) nebo předávkováním vápníku v lékové podobě. Může se objevit křivice.



Nadbytek: Vysoké množství fosforu v organismu negativně ovlivňuje využití vápníku – zvyšuje riziko osteoporózy a potlačuje vstřebávání hořčíku a železa.




Celková nabídka přípravků pro zdravé a pevné kosti.


Související články:
Bolesti zubů, dásní a bylinky
Bolestivé stavy kostí u dětí
Buněčný cement - Silica
Kyfóza u dospívajících
Fosfor
Vápníkový doplněk?
Kdy nám chybí vápník?
Bruxismus čili skřípání zubů
Géniové na prahu nové medicíny - Zuby jako důkaz
Fluor - nepřítel nebo pomocník?
K čemu vlastně slouží vitamín D?
Význam vitamínu D u dětí


10.10.2011
autor: Ing. Veronika Hanzlíková
zdroj: magazín Vitae 9/2011
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

188,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS