Přírodní látky proti vypadávání vlasů

Vypadávání vlasů může mít více příčin – stres, nedostatek železa, štítná žláza, hormonální nerovnováha či vedlejší účinky některých léků.

U vypadávání vlasů, kdy jsou postiženy ženy, bývá velmi častým důvodem hormonální nerovnováha (nepravidelná hladina ženského hormonu estrogenu), svoji roli může hrát i hormonální antikoncepce (někdy její užívání způsobuje vypadávání vlasů, někdy naopak pomůže).

Vypadávání vlasů u mužů zhoršuje cukrovka nebo lupenka. Velmi častou formou je androgenní alopecie, kdy dochází k vypadávání vlasů na ohraničených oblastech hlavy, nikoliv jednotlivě. Vyskytuje se hlavně u mužů a je dána zvýšenou hladinou testosteronu.

Jako doplněk celkové léčby se dají použít některé přírodní látky a rád bych v tomto článku zmínil některé z nich.

Methionin

Při zvýšeném vypadávání vlasů se podpůrně používá aminokyselina methionin. Při vzniku methioninu hraje důležitou roli vitamín B12 (cyanocobalamin). U methioninu je důležitý obsah síry (stejně jako u další aminokyseliny cysteinu). Napomáhá zabránit lámavosti vlasů. Rovněž je důležitý při regeneraci nehtů či pokožky. Stále je používán jako farmaceutická surovina v lékárnách při přípravě plněných tobolek na lékařský předpis. Methionin rovněž zlepšuje vstřebávání zinku, což je jeho další plus.

Minerály

Z minerálních prvků lze doporučit zejména železo, křemík, zinek, selen a fosfor.

Železo (červené maso a vnitřnosti, ořechy, semena nebo mléčné výrobky), je rovněž důležité. Při jeho nedostatku se vlasy lámou a padají. Rovněž nedostatek železa je jednou z příčin vypadávání vlasů (tělo nemá dostatek železa na tvorbu hemoglobinu v krvi).

Velmi důležitým prvkem je křemík, který se nachází ve vlasech a nehtech. Podílí se na jejich tvorbě a dodává jim pevnost a pružnost. Má rovněž vliv na pevnost našich kostí, a to především díky zvyšování obsahu vápníku. Křemík získáváme z potravy ve formě křemičitanů (solí křemíku). Ty se nacházejí především v minerálních vodách, v pivu, kuřecí kůži, celozrnných potravinách a kořenové zelenině.

Významné množství křemíku je obsaženo v přesličce rolní (Equisetum arvense). Extrakt z ní obsahuje koloidní kyselinu ortokřemičitou, což je nejdostupnější zdroj přírodního křemíku. Ten příznivě ovlivňuje stav lámavých vlasů i nehtů

Nedostatek zinku může přispět k vypadávání vlasů, protože bez zinku a dalších minerálů se vlasy stanou oslabené. Oslabené vlasy jsou poškozené a špatně rostou.

Zinek podporuje množení buněk, růst tkání a opravu poškozených tkání. Zinek (luštěniny, maso, ořechy) zpevňuje vlasy a působí preventivně proti jejich předčasnému vypadávání. Přispívá také tvorbě mazu ve vlasových folikulech, což je také další pozitivní faktor, který zabraňuje vypadávání vlasů. To je důvod, proč zinek můžeme najít i v některých přípravcích z oboru vlasové kosmetiky.

Selen zejména patří mezi antioxidanty, které působí proti volným radikálům z okolního prostředí. Co se týče vlasů, pomáhá zabraňovat tvorbě lupů a celkově pomáhá zlepšovat elastičnost pleti. V kombinaci se zinkem pozitivně působí proti nadměrné lámavosti vlasů.

Vitamíny

Biotin

Biotin je členem rodiny vitamínů B rozpustných ve vodě. Je též označován jako vitamin H. V některých pramenech je biotin také označován jako vitamín B7, koenzym R. Biotin (vitamin H) má význam také v metabolismu glukózy a pro udržení zdravých vlasů a nehtů.

Proto také bývá doporučován pro zlepšení kvality lámavých křehkých nehtů a pro zpomalení vypadávání vlasů. Nedokáže ovšem odstranit nedostatek vlasů, pokud by nebyl způsoben náhodou výjimečně těžkým nedostatkem právě biotinu.

Kyselina listová

Kyselina listová je rovněž důležitá pro dobrý stav vlasů. Je to proto, že při poklesu její hladiny v organismu, dochází k poškození červených krvinek, erytrocytů, které ztrácejí svůj tvar a dochází k jejich poškození. V důsledku toho, dochází k tomu, že se zpomalí rychlost tvorby vlasů. To je jedna příčina.

Druhou příčinou je, že anémie způsobená nedostatkem kyseliny listové úzce souvisí s anémií způsobenou nedostatkem železa. Z toho vyplývá, že pokud jsou hladiny živin a kyslíku sníženy, buňky budou hledat alternativní zdroje energie pro výrobu ATP (adenosintrifosfátu). Jedním z těchto alternativních zdrojů energie je testosteron. Se zvýšenou produkcí testosteronu je spojeno zvýšení jeho konverze na DHT.

Další vitamíny ze skupiny B

Zmírňovat vypadávání vlasů může užívání vitamínů ze skupiny B, vitamínu B6 (pyridoxinu) a vitamínu B2 (riboflavinu). Proti padání vlasů se doporučuje i kyselina pantothenová. Ta napomáhá rovněž obnově kůže a proti šedivění vlasů.

Riboflavin je obsažen v kvasnicích, vnitřnostech (především játrech a ledvinách), mléce, vejcích, vepřovém a hovězím masu nebo rybách. Kyselinu pantotenovou najdete hlavně v mase a vnitřnostech, celozrnném pečivu a luštěninách. Taktéž pyridoxin je obsažen v mase a vnitřnostech, ve vejcích, rybách, kvasnicích, celozrnném pečivu, banánech, bramborách, zelí nebo ořeších.

Ostatní vitamíny

Vitamín A dodává vlasům lesk a reguluje tvorbu kožního mazu, který hydratuje vlasové kořínky a chrání vlasy před suchostí. Jeho nedostatek může způsobit vypadávání vlasů.

Vitamín E je pro vlasy důležitý tím, že zpomaluje stárnutí buněk a předčasné šedivění a padání vlasů. Je to dáno tím, že přispívá k integritě buněčných membrán vlasových folikulů. Vlasový folikul je tkáň, která obaluje vlas a z níž vlas vyrůstá. Je tvořen vlasovou cibulkou a okolo ní obalenými dvěma vlasovými pochvami. Tím, že poskytuje fyzickou stabilitu vlasovým folikulům, přispívá ke zpomalení vypadávání celých pramenů vlasů.

Vitamín C zlepšuje kvalitu vlasů tím, že podporuje tvorbu kolagenu. Působí to tak, že se podílí na metabolismu aminokyselin, konkrétně hydroxylysinu a hydroxyprolinu (takzvaná hydroxylace lysinu a prolinu). Kolagen je skleroprotein – extracelulární, ve vodě nerozpustná bílkovina, která je základní stavební hmotou pojivových tkání.

Jeho dostatečná hladina v těle napomáhá zachovat kvalitní strukturu vlasových folikul. Právě ve vlasových folikulech je produkován pigment, který určuje barvu vlasů. Nejsou-li folikuly správně vyživené a zdravé, vznikají šedivé vlasy a také dochází k jejich vypadávání.

Léčivé rostliny v přírodní vlasové kosmetice

Jednou z nejznámějších léčivých rostlin je kopřiva dvoudomá (Urtica dioica), se kterou se můžeme setkat i v řadě šamponů či jiných kosmetických přípravcích. Díky obsaženému křemíku (v podobě kyseliny křemičité) zpevňuje vlasy a tím snižuje jejich vypadávání. Kopřiva působí také příznivě na vlasovou pokožku – zmírňuje svědění vlasové pokožky a tvorbu lupů. Rovněž u tmavých vlasů zvyšuje lesk a světlé vlasy ztmavuje. Kopřiva se dá použít jako tinktura na vlasy, vlasová voda, kůra na vlasy či odvar proti padání vlasů.

Další rostlinou je heřmánek pravý neboli lékařský (Chamomilla recutita). Heřmánek pravý má řadu příznivých vlastností – v případě ošetřování vlasů a vlasové pokožky se příznivě projeví jeho protibakteriální a protizánětlivé působení a rovněž se dá použít k lokální léčbě různých zánětlivých onemocnění kůže nebo ke zklidnění podrážděné pokožky. Velmi oblíbený je při péči o vlasy pro své zesvětlující účinky – je třeba zdůraznit, že ke zesvětlení vlasů dojde až při delším používání (jako při delším a častém pobytu v létě na sluníčku), ale nejedná se o přírodní verzi barevného přelivu.

Do třetice všeho dobrého je možné zmínit lopuch větší (Arctium lappa). Příznivě působí při kožních ekzémech, vyrážkách, zánětech a špatně se hojících ranách. Rovněž se aplikuje zevně při nadměrné tvorbě suchého hustého mazu na pokožce hlavy. Výluh z kořene lopuchu zlepšuje kvalitu vlasů, posiluje je, brání jejich vypadávání a vyživuje pokožku hlavy.

Zmíněné léčivé rostliny nejsou ale jediné, které se dají použít – na závěr je možné uvést šťovík kyselý, měsíček lékařský, mateřídoušku obecnou (tymián), rozmarýn lékařský a další.

Správné složení jídelníčku

Rovněž kvalita stravy může zlepšit či zhoršit kvalitu vlasů, i když samozřejmě to není jediný faktor. Důležité je v tom případě zařadit do jídelníčku látky, které obsahují přírodní látky důležité pro dobrý stav vlasů.

V ovoci a zelenině (mrkev, paprika, meruňky…) nebo rybách je obsažen vitamín A, který je vlasům dodává lesk a reguluje tvorbu kožního mazu.

Řecký jogurt, klíčky, otruby, hovězí a vepřové vnitřnosti, pivovarské droždí, celozrnná mouka, zelená listová zelenina (špenát, různé druhy salátů, zelí) obsahují kyselinu pantotenovou (jinak vitamín B5), který podporuje růst vlasů a zabraňuje jejich lámání a předčasnému šedivění.

Mandle, semena a ořechy, pšeničné klíčky, avokádo nebo špenát obsahují vitamín E, jenž podporuje elasticitu pokožky a pružnost vlasů a zpomaluje předčasné šedivění a padání vlasů.

O železe, zinku, riboflavinu a kyselině pantotenové v potravě jsem se již zmínil. Jsou ještě další látky, který by bylo možné zmínit, například skořice nebo rybí tuk či lněný nebo konopný olej.

Naopak je třeba se vyhnout přebytku cukru, průmyslově zpracovaným potravinám (konzervy a polotovary bez výživných látek), potravinám s vyšším obsahem soli (uzeniny, brambůrky, tavené sýry), alkohol či tabákové výrobky.

 

Související články:

5 přírodních prostředků proti vypadávání vlasů

Vypadávání vlasů

Vlasy – stres ovlivňuje jejich vypadávání (a jak může pomoci přírodní léčba)

 

 

 

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.