prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Potraviny, které nejen zahřejí tělo, ale také posílí zdraví

19.10.2016
Žena - podzim
Podzimní sychravé počasí, s prvními známkami přicházející zimy, v nás vyvolává touhu po něčem, co by nás zahřálo na těle a pomohlo udržet zdraví v tomto nevlídném ročním období. I když zejména pánům vytane na mysli nejprve grog, čaj s rumem nebo svařené víno, je nutno si vybrat takové potraviny, které mohou nejen pomoci prohřát tělo, ale také obsahují nejrůznější přírodní látky, jež posilují různé stránky našeho zdraví.

A jaké to jsou? Můžeme zmínit některé z nich

Ovesnou kaši už známe z kuchyně našich babiček. Kromě prohřátí obsahuje i důležité látky jakou jsou vláknina nebo beta glukany. Vlákninu známe zejména jako osvědčeného pomocníka proti zácpě. Tato nestravitelná složka potravy pomáhá obecně při trávicích problémech a zlepšuje střevní peristaltiku. Beta glukany jsou polysacharidy, řazené do velké skupiny přírodních antioxidantů, látek, které pomáhají vychytávat škodlivé volné radikály z okolního prostředí. Beta glukany ovšem také posilují naši imunitu.

 

Velmi oblíbenou potravinou se v současnosti stává dříve polozapomenutá dýně. Pro zahřátí a posílení si z ní můžeme připravit dobrou dýňovou polévku. Bonusem navíc je obsah vitamínu A, který je nezbytný pro naše oči, zejména pro dobré rozeznávání barev a vidění za šera. Tento vitamín působí na sliznice, rovněž podporuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost kostí a hraje roli i při krvetvorbě.

 

Tradičně oblíbenou je i horká čokoláda, která nejen pořádně zahřeje, ale také je důležitá kvůli obsahu flavonoidů. Tyto přírodní látky jsou velmi důležité pro naše cévy. Velmi pozitivně ovlivňují tzv. permeabilitu cév, tedy propustnost a pružnost krevních kapilár. V přírodě se navíc často vyskytují společně s vitamínem C a zesilují jeho účinek. Flavonoidy patří rovněž k výše uvedeným antioxidantům. Důležité je ovšem, aby byla horká čokoláda připravena z čokolády s vyšším obsahem kakaa.

 

Trochu netradičně můžeme v této skupině najít i takovou růžičkovou kapustu. Sice nevypadá, ani nevoní příliš přitažlivě, ale je vydatným zdrojem vitamínu C. Tento vitamín, pomocník při nachlazení, jehož pozitivní účinky na zdraví uznala i legislativa EU (jako tzv. zdravotní tvrzení). Z nich je možnost uvést, že vitamín C přispívá k udržení normální funkce imunitního systému během intenzivního fyzického výkonu a po něm, k ochraně buněk před oxidativním stresem nebo rovněž ke snížení míry únavy a vyčerpání. Tento vitamín také patří k velmi silným antioxidantům.

 

Přirozenou nabídkou je v této skupině "horkých" jídel koření. Rozhodně neuškodí přidat si do některých jídel něco málo pálivých chilli papriček. Tyto papričky navíc obsahují velmi užitečnou látku kapsaicin. Kapsaicin zlepšuje krevní cirkulaci, podporuje zrychlení metabolismu (díky tomu je součástí některých přípravků na podporu hubnutí), ale také zlepšuje celkově zažívání tím, že podporuje žaludeční sekreci.

 

Nejen k prohřátí slouží zázvorový čaj (díky svým termoregulačním vlastnostem nás udrží déle v teple). Zázvor se také používá v různých podobách pro zmírnění nevolnosti, ale také jako součást různých bylinných směsí vhodných jako doplněk léčby kašle a nachlazení (i ke snížení horečky). Zázvor prohřívá i tím, že zlepšuje prokrvení končetin, odstraňuje tak pocit studených rukou nebo nohou.

 

Tím ale výčet potravin, vhodných pro doplnění podzimního jídelníčku, nekončí.  Z masa se doporučuje maso kuřecí, skopové nebo jehněčí. Z ryb je dobré konzumovat maso z lososa nebo úhoře.  Pro ty, kdo dávají přednost bezmasé stravě, je možné nabídnout pohanku, rýži, tofu, tempeh, seitan nebo některé druhy sýrů (ovčí, kozí nebo plísňový). Ze zeleniny si můžeme vybrat cibuli, česnek, pórek nebo chřest. Z nabídky jednotlivých druhů ovoce si můžeme na podzim vybrat mezi broskvemi, malinami, třešněmi či datlemi.

 

Vhodné jsou i další druhy koření jako skořice, hřebíček, kmín, nebo pepř. Některé druhy koření se přidávají do svařeného vína, takže možná i pánové, které jsem zmínil na začátku článku, si nakonec mohou dát i přiměřené množství svařeného vína.

 

Dobrou chuť na podzim!

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Superpotraviny - znáte je?
Podzimní detoxikace - jak získat energii
Podzimní únava a jak se jí bránit
Jak se v zimě prostřednictvím stravy zahřát


19.10.2016
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS