prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Lysin – životně důležitá aminokyselina

08.03.2015
Sportovec
Občas se v přírodních přípravcích, hlavně v těch na podporu hubnutí, můžeme setkat s aminokyselinou lysinem. Lysin patří mezi esenciální aminokyseliny, což znamená, že si je lidské tělo neumí vyrobit. Z toho vyplývá, že lysin musíme přijímat ve stravě. Vědci vypočítali, že dospělý jedinec by měl přijmout zhruba 14 mg lysinu na kg živé váhy.

Kde všude můžeme lysin v potravě nalézt?

Lze ho nalézt ve vepřovém a hovězím mase, v rybách, v sójových bobech, pšeničných otrubách, v čočce, arašídech či fazolích. Nejvíce ho obsahuje sýr parmezán. Naproti tomu obiloviny ho obsahují velmi málo a kukuřice dokonce vůbec ne. Je důležité si uvědomit, že lysin je citlivý na teplotu za sucha, takže například v pražených arašídech už ho mnoho nenajdeme. Rovněž ho ničí i smažení. Naproti tomu vaření mu neublíží.

 

Jaké jsou jeho funkce?

Lysin je velmi důležitým stavebním prvkem pro všechny bílkoviny obsažené v našem těle. Má významnou roli při budování svalů, vstřebávání vápníku, při hojení po operacích či po zraněních. Má také funkci při produkci hormonů, enzymů a protilátek při infekcích.

 

Zajímavé také je, že urychluje hojení oparů. Nejenže urychluje, ale také zabraňuje dalšímu rozšiřování oparu. Je to proto, že působí proti jiné aminokyselině, argininu, která podporuje vznik a rozšíření oparu. Lysin rovněž ochraňuje stěny cév před usazováním cholesterolu a tedy aterosklerózou, rovněž tak podporuje pevnost cévní stěny a tak chrání organismus před vznikem kardiovaskulárních nemocí.

 

Jak již bylo zmíněno, podporuje vstřebávání vápníku a tím podporuje pevnost a lepší stavbu kostí a zubů. Podporuje budování svalů, což je mimo jiné i role lysinu jako jedné ze složek přípravků, které pomáhají při hubnutí, hlavně v případě intenzivního fyzického cvičení. Jeho nedostatek vede k chronické únavě. Pozoruhodné je i to, že pomáhá z organismu odstraňovat olovo.

 

Jaké jsou projevy nedostatku lysinu?

Je to především zvýšené riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí a všeobecně snížení imunity. Dále například hrozí riziko vzniku anémie či chronické únavy. Nejvíce ohrožené jsou děti, vegani a vegetariáni a vůbec osoby mající stravu chudou na lysin.

 

A naopak - hrozí nějaké nebezpečí z předávkování lysinem?

Ano, je to možné, ale příznaky se omezí většinou na žaludeční potíže, jako jsou nevolnost, zvracení, nechutenství či porucha metabolismu (vzhledem k roli lysinu). Největší nebezpečí může vzniknout, pokud patříte k vzácným výjimkám, kdy jste buď obecně citliví na lysin, či máte poruchu metabolismu lysinu, ale to je poměrně velmi málo pravděpodobné.

 

Celková nabídka přípravků obsahující lysin.


Související články:
Aminokyseliny
Regenerace a růst svalů
Arginin


08.03.2015
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

510,- Kč

379,- Kč

379,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS