Když je všude spousta cuket

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Stačí zasít semínka, která ihned ožijí. Zprvu nenápadně, v podobě drobných rašících klíčků, aby posléze zbytněla, nabrala na své intenzitě a síle, popoháněná životodárným chlorofylem. Zasadit cukety je tak trochu výhra, neboť se úroda den co den zhmotňuje, láká svou hojností, velikostí, všestranným využitím. Cukety lze zpracovat na desítky lákavých pokrmů – můžeme je přidávat do dušených zeleninových směsí, pomazánek, placek, bábovek či buchet, hodí se na polévky, dipy, topinkové směsi, dokonce i na cuketové špagety, chipsy, které z nich lze jednoduše nasušit. V létě pak cukety nejraději zapékám společně s cibulí, rajčaty, mozzarellou a šalvějí. Vše se nakrájí, proloží, zapeče a servíruje, například s jáhly, jež zalijeme šťávou, kterou během pečení zelenina pustila. Případně máte-li to rádi, lze cuketu odšťavit, doplnit o kousek ananasu, zázvoru a během léta si dopřát zdravou, draslíkem a železem nabitou osvěžující šťávu. Jste-li tvůrčí a rádi experimentujete, nebojte se cuketu přistrouhat do jakéhokoli koláčového těsta. Nejenže výsledný moučník odlehčíte, díky vodnaté cuketě dosáhnete vláčnější a šťavnatější konzistence. Pokud navíc přidáte do těsta sušenou levanduli a čokoládu, výtečná buchta je rázem na stole.

Máte-li prostor v podobě půdy, část z ní vyhraďte právě cuketám, budou s vámi přes celé léto i z kraje teplého podzimu. A vy můžete zkoušet a hrát si, objevovat a tvořit, bavit se a těšit na desítky nejrůznějších kombinací, které pozvednou všední rodinný jídelníček. A rovněž zdraví, protože cukety, to je výborná potravina nejen pro srdce, ale i ledviny. Trápí-li vás kardiovaskulární problémy, nadváha či diabetes, cuketu v sezóně zařaďte alespoň třikrát za týden. Je-li cuketa domácí, ze zahrádky, konzumujeme ji i se slupkou, neboť obsahuje zajímavé množství vlákniny, protizánětlivý chlorofyl, vitamín E a hořčík.

Co, kdy, jak sbíráme a uchováváme:

  • sbíráme plod,
  • plod sbíráme od července do září,
  • uchováváme v podobě pomazánek, slaných zavařenin, zeleninových čalamád, zelí aj.
  • Léčivé vlastnosti:
  • působí hojivě na naše střeva, právě díky slizům, které regenerují střevní výstelku,
  • má silný zásaditý charakter,
  • podporuje ledviny, mírní otoky,
  • obsahuje minimum kalorií, dostatek vlákniny,
  • podporuje srdeční rytmus díky přítomnému draslíku,
  • účinkuje detoxikačně.
  • Při jakých problémech pomáhá:
  • diabetes,
  • dnové onemocnění,
  • redukce váhy,
  • kardiovaskulární onemocnění,
  • zhoršená ledvinová činnost,
  • střevní onemocnění – zařazujeme dle šetřící diety,
  • stresové vypětí, uspěchaný životní styl.

Kontraindikace:

Zelenina nevykazuje žádné kontraindikace, jen ji v šetřící dietě nikdy nekonzumujeme syrovou.

Cuketa v kuchyni

Většina receptů vznikne jen tak náhodou. Tvoříme v kuchyni, náhle nám něco chybí a to je právě okamžik, kdy začínáme experimentovat, využívat své představivosti a tvůrčích schopností. Okurku vyměníme za cuketu, namísto smetany použijeme kokosové mléko, část těsta nastavíme umixovaným ovocem, tu ubereme cukru, tu přidáme rozinek. Nehroutíme se, využíváme toho, co je zrovna po ruce. S cuketou to jistě nebude jinak. Vždyť nadejde-li cuketová sezóna, najednou se to vůkol hemží nejrůznějšími recepty lákajícími pomyslnými vůněmi, barvami, chuťovými aspekty. Ač cukety nepatří zrovna na seznam zeleniny, která by disponovala výraznější chutí, o to více si s nimi můžeme vyhrát. Výtečně je doprovází čerstvá či sušená šalvěj, česnek, bazalka, tymián, dobromysl či koriandr. Cuketu lze také nakládat, zakapat olejem, proložit bobkovým listem, sušenými rajčaty, podrceným česnekem, snítkou rozmarýnu, dochutit troškou himálajské soli. Taktéž je lze zavařit, což osobně činím velmi ráda. Jak tedy na to?

Cuketová hořčice

Cuketová hořčice není hořčicí v pravém slova smyslu, ačkoli se jí svou konzistencí a chuťovými vlastnostmi velmi blíží. Bodejť by ne, vždyť během chystání část hořčice přidáme, výsledek je však jemnější, ne tak pikantní, ne tak tučný. Tuto cuketovou směs pak můžeme servírovat k masu, vaječným pokrmům, využít během grilování, doplnit jí zeleninový a sýrový talířek, použít jako zajímavý dip.

  • 1 kg menších cuket, 100 g polotučné hořčice, 4 stroužky česneku, 40 g kokosového cukru, 1 čajová lžička soli, 120 ml jablečného octa, 50 ml olivového oleje, 1 polévková lžíce kurkumy

Cukety nakrájíme na kousky, dusíme společně s hořčicí, česnekem, kokosovým cukrem, solí, jablečným octem, olejem a kurkumou. Jakmile je směs měkká, umixujeme ji na hladký krém. Plníme do čistých vyvařených sklenic, zavíčkujeme a zavařujeme 20 minut při 80 °C.

Cuketová pomazánka na celozrnné topinky

Tuto pomazánku si dozajista oblíbíte. Je jemně pikantní, zajímavá, výtečně doprovodí letní večeři pod širým nebem, kdy stačí zakrojit čerstvě upečený chléb, který namažete touto směsí. Případně přijdou-li nečekaní hosté, které budete chtít pohostit a nakrmit, určitě vytáhněte tuto zavařeninu. Topinky budete mít hotové raz dva, pomazánku již máte, stačí tedy pouze nakrájet zeleninu, uchystat limonádu, dobrý čaj a občerstvení je rázem na stole. Ráda vzpomínám na své tvořivé workshopy, během kterých jsme ochutnávali to, co druzí přinesli. Tahle pomazánka byla vždy zlatým hřebem, a tak budete-li mít trošku času, nachystejte ji rovnou z dvojnásobné dávky. Jste-li navíc tvůrčí a rádi obdarováváte své blízké domácími výrobky, tenhle na seznamu dárků zcela jistě nemůže chybět.

  • 3 polévkové lžíce kokosového oleje, 6 velkých cibulí, 1 palička česneku, 1,5 kg nastrouhané cukety, himálajská sůl, 1 kávová lžička pálivé papriky, 1 kávová lžička zázvoru, 2 menší protlaky

Na kokosovém oleji osmahneme cibuli, prolisovaný česnek a tu a tam zamícháme, aby se základ na pomazánku nepřipálil – u slaných směsí je třeba, aby se cibule i česnek dobře prohřály, jinak směs bude po zavaření kvasit a tím se nám zkazí. Následně přidáme nakrájenou cuketu, protlaky, sůl, papriku, zázvor. Provaříme alespoň 30 minut, umixujeme a plníme do čistých vyvařených sklenic. Zavařujeme 20 minut při 80 °C.

Můj tip: Cuketovou pomazánku s oblibou přidávám do vánočních balíčků. Je vážně skvělá a především mužská část rodiny se po této pikantní pochoutce může vždy utlouci. K tomu pár likérů, nějakou domácí paštičku, pečená zavařená rajčata, dobrý čaj, knihu či hudbu, aby to vše Ježíšek položil pod chvojí.

V článku jsou použity informace z knihy Švédová, Zuzana. Štědrý bylinářův rok. Praha: Grada Publishing, a.s, 2021. 392 str. ISBN: 978-80-271-3164-8.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.