Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Jáhly, jako základ mnoha výtečných pokrmů

31.07.2017
Jáhly
O jáhlech jsem již psala několikrát, neboť vynikají jedinečnými léčivými účinky na celý zažívací trakt, oči, slezinu, ledviny, vlasy, zuby či kůži. Tyto jemné žluté kuličky mají svůj základ v prosném zrnku, bohatém na celou řadu minerálních látek, z nichž zmiňme například hořčík, železo, zinek, křemík, draslík či fosfor. Z vitamínů je pak přítomná převážná většina vitamínů skupiny B. Jáhly řadíme na seznam přirozeně bezlepkových potravin, které se vyznačují středním glykemickým indexem. Ten se pohybuje kolem 55 – 60. Záleží však, jak moc je během chystání rozvaříme.

Jako jedny z mála přílohových sacharidových potravin nás nezakyselují, neboť jsou zásadité a také, velkým benefitem bude jejich zahřívající charakter, čímž utužují prostuzenou slezinu. Lze je zařadit do jídelníčku dětí od ukončeného sedmého měsíce. Tehdy je můžeme uvařit s jablky a následně rozmixovat, čímž dosáhneme krémové, pudinkové konzistence, jež je vskutku lahodná a velmi lehce stravitelná. Na své si přijdou také pacienti jedoucí dle zásad šetřivé diety, bezlepkáři, lidé v rekonvalescenci, v umírněném množství také diabetici, ti, jež dodržují zásady redukční diety. Zde bych pak kombinovala s tukem a bílkovinou, čímž glykemický index jáhlového zrnka o něco snížíme. Jáhly působí jako jemné diuretikum, tím napomáhají také pacientům s poruchou ledvin.

 

Jáhly vynikají nemalým množstvím křemíku, který může být u mnohých deficitní. Přitom se jedná o významný antioxidant a hned po kyslíku o nejrozšířenější prvek na Zemi. V lidském těle jej nacházíme hlavně v kostech a chrupavkách. Zajímavým zjištěním bude, že zařazením křemíku do stravy snáze zvýšíme obsah vápníku v kostech, to i za předpokladu, že strava bývá na vápník chudší. Křemík dále chrání před neurotoxicitou hliníku, čímž předchází vzniku degenerativních poruch. Mimo jáhel jej najdeme v některých bylinách, jako je přeslička rolní, kopřiva, dále to budou ovesné vločky, bramborové slupky, česnek, cibule, hlávkový salát, pažitka, pórek, banán, meloun, červený rybíz. To, že je naše tělo plně zásobeno křemíkem, celkové množství zaujímá cca 1 g, se odráží na našich vlasech, nehtech, kůži, zubech, ale také silných kostech.

 

Chceme-li navýšit obsah křemíku ve stravě, zkusme to takto:

  • Snídaně: ovesná kaše s jablkem, skořicí, sušenými švestkami a lnem; jogurt, kopřivový čaj
  • Desátá: banánové smoothie s pekingským zelím
  • Oběd: brambor vařený ve slupce, s pažitkou a máslem, dušená ryba, zeleninový salát
  • Svačinka: červená řepa s kozím sýrem a rukolou, žitný chléb, je-li třeba
  • Večeře: polévka z jarní zeleniny s jahelnou zavářkou a petrželovou natí

 

Ač jsou výborné a předurčuje nás k nim také naše historie, neumíme s nimi příliš pracovat. V jídelníčku pořád převažují brambory, rýže, těstoviny, na kterých mnohdy stavíme každý oběd či večeři. Snídaně pak skládáme výhradně z pečiva. Přitom, z jáhel lze uchystat celý zástup sladkých i slaných pokrmů, kterými lze vyplnit snídaně, svačinky, oběd či večeři. Důležité je, umět jáhly správně uchystat, okořenit, neboť málokomu vyhovuje jejich jemná chuť. Ostatně rýži také třeba dochutit. Níže tedy několik základních tipů, jak je jednoduše do jídelníčku zařadit. Dříve, než z nich však něco připravíme, pamatujme na to, že jahelné zrnko ukrývá mnohem více tuku, nežli třeba oves a tak, může snáze žluknout. Z tohoto důvodu upřednostněme čerstvě obroušené jáhly, případně je pak před přípravou 3 x spařme vroucí vodou.

 

Jahelník s mákem

Jáhly spaříme, povaříme, kdy na 1 hrneček jáhel použijeme 2 hrnečky vody. Jáhly mívají tendence se přichytat ke dnu, proto je v průběhu varu tu a tam zamícháme. Případně přidáme trošku kokosového oleje. Jakmile jsou měkké, přecedíme je, vložíme do mísy, přidáme pomletý mák, nastrouhaná jablka, skořici, nakrájené sušené švestky, slunečnicové semínko. Dosladíme. Směs dobře promícháme a vkládáme do pečící mísy, kterou jsme vymazali kokosovým olejem, vysypali kokosem. Pečeme zhruba hodinu, dokud se nahoře nevytvoří jemná krusta. Pokud bychom chtěli zkombinovat s bílkovinou, lze směs rozdělit na dva díly, mezi které vložíme tučný tvaroh.

 

Jahelný pudink s jablky a mandlemi

Jablka oloupeme, nakrájíme na kousky, vložíme do vody a vaříme společně s jáhly, zhruba 25 minut. Jakmile je směs měkká, rozmixujeme ji ve trošce vody, ve které se vařila. Nalijeme do sklenic, lze ještě jemně dosladit, ochutit vanilkou, je-li potřeba. Počkáme, až směs jemně zatuhne, poté na ni vrstvíme plátky jahod. Posypeme mandlemi. Servírujeme s lístky meduňky či máty.

 

Jahelné knedlíčky s brynzou

Jáhly povaříme, hotové pak přecedíme a vložíme do mísy. Rozmačkáme šťouchadlem na brambory, následně přidáme špaldovou mouku, majoránku, vejce, jemně osolíme. Tvarujeme malé knedlíčky, do kterých vařečkou uděláme důlek, do něj vložíme trošku brynzy a opět úhledně dotvoříme knedlíček. Vkládáme do vroucí vody a vaříme tak dlouho, dokud knedlíčky neopustí dno a nevyplavou vzhůru. Servírujeme se zeleninovým salátem, posypané petrželovou natí, případně jemně opraženou cibulkou.

 

Barevné jáhloto s dušenou cuketou

 

Na kokosovém oleji opražíme cibulku, poté přidáme na kousky nakrájená sušená rajčata, mrkev nakrájenou na tenké hranolky, taktéž i cuketu, papriku na drobné kousky, olivy, jáhly. Zalijeme vodou, jemně osolíme a dusíme zhruba 35 minut ve woku. Jakmile je směs hotová, servírujeme posypané petrželovou natí a nastrouhaným parmazánem.

 

A ještě jedna zajímavost na závěr. Potřebujeme-li se pořádně zapotit, využijme zahřívajícího charakteru prosa, které uvařme v trošce vody. Následně přeceďme a popíjejme teplé, doslazené malým množstvím medu. Potící efekt se dostaví náhle. Budeme-li navíc tradic chtiví, jahelným pokrmem doplňme kteroukoliv sváteční tabuli, ať už tu svatební či vánoční. Jáhly znamenají hojnost, zdraví a přinášejí štěstí do hospodářova domu.

 

Jáhly naleznete v naší nabídce.

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Jáhly – zapomenutá potravina
Amarant, jak s ním naložit v kuchyni
Je rýže skutečně „dietní“ potravinou?


31.07.2017
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Zdravé recepty


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení

36,- Kč

69,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS