Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Chia semínka

26.11.2013
Chia semínka
Chia semínko, přezdívané také poklad aztézských běžců, latinsky Salvia Hispanica z čeledi hluchavkovitých, pochází z Mexika a Guatemaly, kde již od pradávna zaujímalo své výsostné místo hned vedle amarantu, kukuřice a fazolí. Semena se pro své výjimečné vlastnosti přidávala téměř všude, tvořila hlavní součást menu, roztloukala na mouku, popíjela v nápojích, tzv. Chia Fresco, byla nedílnou součástí výživných kaší a léčiv. Patřila mezi oblíbenou svačinku běžců, kteří díky tomuto zázračnému semínku dovedli mnohem lépe hospodařit s energií a uběhnout tak delší vzdálenost.

Jedním z hlavních přínosů těchto semínek je vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, který je dokonce vyšší, než u semínek lněných. Jedná se o esenciální kyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit, je tedy třeba je přijímat stravou. Typ omega-3 mastných kyselin, které se nacházejí v Chia, se jmenují alfa-linolenová kyselina (ALA) a v lidském organismu sehrávají velice podstatnou roli.

 

30 g těchto semínek poskytuje 11 g vlákniny, což je téměř 35 % DDD, 4 g bílkovin, 9 g tuku, dále asi 1/3 DDD fosforu, 25 % DDD manganu a 18 % DDD vápníku. Za zmínku stojí také slušná dávka draslíku, sodíku, železa, fosforu, zinku, chromu, kobaltu a síry. Z vitamínů pak především vitamíny skupiny B (zejména vzácný B17), vitamin A, C či E.

 

Chia semínka – recepty

Drobnými, 2mm velkými semínky můžeme posypat jogurt, ranní ovesnou kaši, můžeme jimi také zvýšit energetickou a biologickou hodnotu koktejlů, smoothie či šťáv.

 

Lze z nich vyrobit chutnou, zdravou svačinku, například v kombinaci s karobem a banánem, popřípadě je pouze namočit do vody, přidat citron, med a vyrobit tak osvěžující, výživný nápoj. Navíc, tato malá semínka dokáží organismus zasytit na celé hodiny a zažehnat tak vlčí hlad. Já osobně doporučuji zařadit ráno, např. přidáním mezi ovesné vločky.

 

Pozor však u osob užívajících léky na ředění krve, právě ty by měly být s konzumací semínek opatrnější. Doporučená denní dávka je cca 15 g.

 

Sušenky s chia semínky

 

Chia semínka namočíme na 5 minut do vlažné vody. Stejně tak rozinky a kustovnici. Jakmile semínka vytvoří gel a rozinky s kustovnicí mírně změknou, přendáme vše do mísy, přidáme mouku, ovesné vločky, vanilku, med a vodu. Vypracujeme vláčné těsto, ze kterého po rozválení tvořítkem vykrajujeme různé tvary. Přendáme na pečicí papír a pečeme, dokud sušenky nezezlátnou.

 

Po vychladnutí můžeme sušenky slepit dobrou marmeládou, melasou, medem.

 

Chia semínka naleznete v naší nabídce.


Související články a videa:
Quinoa
Konopné semínko
Vegetariánské mýty a otazníky
VIDEO: Funkční potraviny 2
Superpotraviny - znáte je?
Hubnutí nejen po svátcích


26.11.2013
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení

69,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS