Ukaž mi tvé nehty a já ti povím, co jíš

Věděli jste, že podle stavu nehtů se dá zjistit, které živiny tělu chybí? Lámavé, tenké nehty mohou napovídat o zažívacích potížích, např. o nedostatku žaludečních kyselin nebo potížích se slinivkou. Nebo jednoduše nedostatek biotinu, vitaminu A, vápníku či nenasycených mastných kyselin, může být na vině.

Dalším typickým příkladem nedostatku živin jsou bílé fleky na nehtech. Důvodem je nedostatek zinku a vápníku. Zvlnění nehtu může vypovídat o zhoršeném příjmu živin, což souvisí opět se zažívacími potížemi. Nebo může být důvodem zvýšená spotřeba železa či potíže s detoxikací.

Co dělat, jestliže naše nehty tyto na tyto příznaky ukazují?
Určitě vhodnější varianta než cíleně přidávat chybějící prvky, je zaměřit se na celkové vylepšení naší stravy. Základem je konzumace celozrnných produktů. Právě tyto se vyznačují vysokým podílem minerálů. Tj. např. celozrnné pečivo s kváskem a obilniny jako pohanka, quinoa, jáhly, amarant, ovesné vločky, celozrnná rýže. Ale také luštěniny jako cizrna, čočka či fazole. Výborným zdrojem minerálů vedle luštěnin a obilnin jsou ořechy a semena. Např. vlašské ořechy nebo dyňová semena, sezamová a slunečnicová jsou hotovou minerálovou bombou. Možná málo kdo ví, že vysoký obsah železa a vápníku má zelená zelenina jako brokolice, listová zelenina a zelené bylinky. Nezapomínejme ani na tofu a sojové mléko. Ten kdo koketuje s řasami sladkovodními i mořskými, koná svým nehtům veliké dobro!

I živočišné zdroje jsou výživou pro nehty jako mléčné produkty, vejce, hovězí maso. Tady prosím, ale buďme opatrní. Nadměrná konzumace těchto produktů může naopak vést k překyselení a k postupné ztrátě důležitých minerálů.

Co je největším nepřítelem pro naše nehty?
Vysoká konzumace všech produktů obsahující bílý cukr a bílou mouku nejvíce ovlivňuje hospodaření našeho těla s minerály. I taková oblíbená jídla jako pizza a špagety mohou být za sníženou kvalitu nehtů zodpovědná. Také pozor na všechny slazené nápoje v láhvích a v plechovkách.

I v tomto článku se potvrzuje přísloví, že nejen za naše zdraví, ale i krásu je naše strava zodpovědná v plném rozsahu. Proto přemýšlejme vždy o tom, co dáváme do úst. Jaké následky dané sousto pro naše tělo má. A jestli se máme rádi, tak se snažme, aby následky byly vždy pozitivní.

 

Zpět nahoru