prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Nenasycené mastné kyseliny

07.05.2008

Tuky patří vedle bílkovin a sacharidů mezi základní složky potravy. Jsou důležitým zdrojem energie pro lidské tělo, a navíc některé z nich hrají velmi důležitou roli při správném vývoji orgánů i jejich funkci (jsou stavební složkou důležitých hormonů, pomáhají udržovat tělesnou teplotu, chrání důležité orgány před poškozením). Dále umožňují správné zpracování některých vitamínů (A, D, E, K).

Např. mozek obsahuje nejvíce tuků ze všech orgánů v lidském těle – téměř dvě třetiny jeho váhy jsou tvořeny tuky, ve značné části jde právě o omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Mozek je tvořen miliardami mozkových buněk (neuronů), které jsou mezi sebou složitě propojeny.

 

Největší podíl tuků tvoří mastné kyseliny, z nichž jedny z nejdůležitějších jsou tzv. esenciální mastné kyseliny. Tyto látky se účastní celé řady klíčových procesů v těle. Přitom si je tělo není schopno vyrobit, a musejí být proto dodávány z vnějších zdrojů. Podle složení je rozdělujeme na dvě skupiny: omega-3 (kyselina alfa-linolenová, ALA) a omega-6 (kyselina gama-linolenová, GLA), označované jako nenasycené mastné kyseliny podle charakteru chemických vazeb. Omega-3 nenasycených mastných kyselin přijímá většina z nás menší množství než kolik je zapotřebí. Je to tím, že se vyskytují jen v několika málo potravinách (lněné semínko, vlašské ořechy). Z hlediska nutričního významu jsou však nejlepším zdrojem mořské ryby. Dalším důvodem může být i skutečnost, že si řada lidí při hubnutí vybírá jen potraviny s malým obsahem tuku a ve skupině ryb dává přednost treskám. To není zcela správné (přestože treska je výborným zdrojem jódu). Tuk ryb potřebujeme pro jejich důležitou část, právě pro tyto nenasycené mastné kyseliny.

 

Zmíněné nenasycené mastné kyseliny mají prokazatelně pozitivní vliv na srdce a jeho správnou činnost, na cévy. Pomáhají jako prevence bolestí a poškození kloubů a kloubních chrupavek. Podle nejnovějších poznatků mají prokazatelně pozitivní vliv také na činnost mozku. U dětí podporují správný vývoj mozkových funkcí a napomáhají udržovat koncentraci, v dospělém věku zpomalují stárnutí mozku spojené s rizikem vzniku Alzheimerovy choroby. Mají rovněž významný vliv na imunitní systém - uvádí se především na vznik, vývoj a průběh atopických ekzémů a astmatu u dětí.


Související články a videa:
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny – jejich nedostatek může způsobovat deprese i jiné poruchy činnosti mozku
Cysty na vaječníku může kladně ovlivnit i změna životního stylu (názor)
Děti s autismem potřebují více rybího tuku
Tuky jsou pro naše zdraví nezbytné
Rakovina tlustého střeva a preventivní účinek antioxidantů a omega-3 mastných kyselin
Kyselina jantarová
Kyselina pantotenová
Alfa-lipoová kyselina
Kyselina listová
Konopný olej
VIDEO: Vím, co jím - nasycené mastné kyseliny


07.05.2008
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS