Dokonalé okamžiky: Jak žít život, který stojí za to 

jak byt stastny

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Aktuální pocit štěstí lze ovlivnit vzpomínáním na hezké chvíle. Naopak lidé tíhnoucí k depresi setrvávají u negativních událostí. Jak vlastně vznikají dokonalé okamžiky? Jak se naučit vytvářet šťastné vzpomínky? A jak si je uchovat v paměti? Šťastné vzpomínky prospívají zdraví a jejich vytváření tak lze z určitého úhlu pohledu nazvat superschopností.

Badatel Mike Wiking, kterého The Times popisuje jako nejšťastnějšího muže planety, provedl v roce 2018 rozsáhlou studii šťastných vzpomínek u lidí z celého světa – výsledky shrnul ve své knize Umění vytvářet vzpomínky. V přibližně jednom tisíci vzpomínek vysledoval určitý vzorec. Znalost tohoto vzorce nám může pomoci jít svému štěstí naproti a vytvářet šťastné dny, na které budeme ještě k tomu šťastně vzpomínat. Pojďme si tedy říci hned osm tipů, jak ještě více pozvednout svůj život:

1. Navštěvujte místa, kde jste ještě nikdy nebyli

Radostné vzpomínky máme častěji na věci, místa a zážitky, které jsme zažili poprvé. Právě díky novým zkušenostem můžeme prožít výjimečné dny. Vracet se na místa, která máme rádi, je moc fajn, ale pokud chceme, aby náš život proudil a vytvářeli jsme nové vzpomínky, tak autor studie doporučuje pravidelně navštěvovat nová místa, ochutnávat nové pokrmy a dělat nejrůznější nové věci.

2. Zapojte do svých prožitků co nejvíce smyslů

Někdy uslyšíme hrát písničku nebo zacítíme nějakou vůni a vzpomeneme si na první pusu, cestu trajektem nebo jakýkoliv jiný, pro nás silný a emoční zážitek. Za vše hovoří výpověď Andyho Warhola, milovníka parfémů, kterého ve své knize cituje Wiking (s. 72): „Používám jeden parfém tři měsíce, nutím se ho přestat nosit, přestože ho ze sebe stále cítím, takže kdykoli ho zavětřím, připomene mi tyto tři měsíce. Už se k němu nikdy nevrátím. Stane se součástí mé trvalé sbírky pocitů.“

3. Buďte co nejvíce pozorní

Všímejme si hezkých věcí. Nejde o to, když někde jsme, se jen „dívat“, ale aktivně si všímat. Mít skoro až detektivní mysl – zaznamenávat všechny nuance jako detektiv. Mimochodem, podle Charlieho Morleye, odborníka na lucidní sny, se pak tento typ pozornosti může přenést i do našich snů – nejen náš život přes den, ale i naše sny se stanou více živými. Pozornosti a krásným vzpomínkám pomáhá též pobyt venku, v přírodě – bez neustálého sledování mobilu a sociálních sítí.

4. Plňte si svoje sny

„Šťastné okamžiky se dotýkají okamžiků, kdy jsme si splnili sen,“ píše Wiking (s. 128). Přijetí na školu. Uběhnutí maratónu. Všechny tyto životní úspěchy zvyšují naši hrdost. Většina těchto vzpomínek je také plná druhých lidí a pocitů spojení se světem. Doma na gauči obvykle lidé vrcholné štěstí statisticky tak často nezažívají.

5. Vystupte z komfortní zóny

Intenzivnější a lépe zapamatovatelné prožitky jsou spojeny s velkými emocemi. Kdo zažil maturitu, pravděpodobně nikdy nezapomene na horskou dráhu emocí: jak byl velký strach vystřídán naprostou euforií (a když bychom se vrátili k předchozímu bodu, tak i hrdostí). Proto se nebojme i nadále tu a tam udělat i něco, co leží za naší komfortní zónou. Rozhodně nelze doporučit vrhat se do život ohrožujících podniků, nicméně malá míra adrenalinu a vzrušení je žádoucí. Wiking např. doporučuje položit si otázku: „Co si budu pamatovat ještě za deset let?“

6. Dbejte na impozantní začátek a konec

Život není jen o cíli, ale především o cestě k němu. Čím je cesta trnitější, tím nám prožité věci utkví lépe v paměti. Wiking také připomíná, že vzpomínky na události výrazně ovlivňuje vrchol a konec (s. 170). Pokud například tedy chcete, aby se vaše děti zúčastnily i příště akce, kterou pořádáte, završte ji velkolepě.

7. Obklopujte se upomínkovými předměty

Suvenýry jsou připomínači štěstí. Pohled na určitou fotografii v nás může vyvolat prožitý příběh. A právě vzpomínky sestavené do příběhu snižují křivku zapomínání. Wiking na základě této slavné Ebbinghausovy křivky zapomínání doporučuje co nejvíce o svých radostných prožitcích mluvit: „Chcete-li, aby si vaše děti pamatovaly šťastné okamžiky, můžete o nich třeba vyprávět před spaním, ale také následující den, potom za týden, za měsíc, za tři měsíce, o rok později“ (s. 200).

8. Zaznamenávejte si důležité okamžiky

Lidé prý každoročně vyfotí více než trilion snímků. Jak píše Wiking (s. 214): „(…) nejčastějším předmětem, který by si lidé odnesli, kdyby jejich dům polykaly plameny, jsou fotoalba.“ Fotografie jsou totiž klíč k trezorům vzpomínek. Stejně jako deníky, různé výstřižky a dopisy. A pokud si chcete například dobře pamatovat v tomto článku též zmiňované noční sny, tak je metoda zaznamenávání (psaní) nočních zážitků úplně základní a nejdůležitější.

Literatura:

Wiking M. (2020): Umění vytvářet vzpomínky. Brno: Jota.

Jiří Hamerský

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.