Chronický únavový syndrom

Na celém světě trpí únavovým syndromem miliony lidí. Spory o jeho příčinu vedly ke vzniku mnoha jmen pro toto onemocnění, zvláště v anglicky mluvících zemích; název “chronický únavový syndrom” je však nejužívanější.

Příznaky:

  • trvalá nebo stále se vracející únava po dobu nejméně 6 měsíců, nezmírní se ani po spánku nebo odpočinku,
  • úbytek paměti, neschopnost soustředění, bolest hlavy,
  • zvýšená teplota, bolesti svalů nebo kloubů,
  • chrapot, bolest v krku, zvětšené uzliny na krku nebo v podpaží,
  • přetrvávající svalová bolest spolu s výše popsanými příznaky může svědčit pro fibromyalgii.

Vyhledejte lékaře, když únava trvá déle než 2 týdny nebo je provázena náhlou ztrátou na váze, svalovou slabostí či jinými neobvyklými příznaky.

Užíváte-li nějaké léky; únava může být vedlejším účinkem některých léků; lékař může vyloučit i jiné možné a často léčitelné příčiny.

Co je chronický únavový syndrom

Chronický únavový syndrom se vyznačuje pocitem hlubokého a trvalého vyčerpání. Nemocní mají poruchy spánku, špatně se soustředí a nezvládají své denní úkoly, mnozí trpí skrytou depresí. Syndrom chronické únavy bývá někdy diagnostikován jako fybromyalgie – podobné onemocnění provázené však navíc bolestmi ve svalech. Obě tyto choroby postihují častěji ženy než muže.

Jak mohou pomáhat potravinové doplňky

Jakýkoli nedostatek důležitých nutričních látek může vyvolat únavu, proto k doplňkům uvedeným v tabulce užívejte některý účinný multivitaminový a multiminerální přípravek.

  • Začněte s vitamínem C, karotenoidy a třezalkou, která má velmi účinné protivirové vlastnosti.
  • Jinou bylinou zvyšující imunitu je echinacea – můžete ji střídat s kozincem, který má rovněž antivirové a imunitu zvyšující účinky, dále pau d’arco, která bojuje s infekcí, nebo posilující vodilkou.
  • Při svalových křečích užívejte hořčík. Lékořice a sibiřský ženšen posilují nadledvinky, které vylučují hormony neutralizující stres. Pozitivní účinek doplňků se projevuje asi za čtyři týdny.

Doporučené potravinové doplňky:

  • Vitamín C – dávkování: 500 mg 2x denně, připomínka: objeví-li se průjem, snižte dávku.
  • Karotenoidy – dávkování: 2 tablety smíšených karotenoidů denně při jídle, připomínka: tableta by měla obsahovat 15 mg karotenoidů.
  • Třezalka – dávkování: 300 mg výtažku 3x denně, připomínka: výtažek standardizovaný na obsah 0,3 % hypericinu.
  • Echinacea (třapatka) – dávkování: 200 mg výtažku 1x denně, připomínka: standardizovaný na obsah nejméně 3,5 % echinakosidů.
  • Hořčík – dávkování: 400 mg 1x denně, připomínka: užívejte při jídle, objeví-li se průjem, snižte dávku.
  • Sibiřský ženšen – dávkování: 100-300 mg 2x denně, připomínka: standardizovaný na obsah nejméně 0,8 % eleuterosidů.
  • Lékořice – dávkování: 200 mg 3x denně, pozor: užíváte-li léky na snížení krevního tlaku, poraďte se s lékařem, připomínka: přípravek standardizovaný na obsah 22 % glycyrizinu nebo glycyrizinové kyseliny může zvyšovat krevní tlak.
  • Pau D´Arco – dávkování: 250 mg 2x denně, pozor: neužívat v těhotenství a při kojení, připomínka: standardizovaný na obsah 3 % naftochinonů.

Co ještě můžete dělat:

  • Jezte zdravou stravu, v níž by mělo být aspoň 5 kusů ovoce nebo zeleniny denně.
  • Vyzkoušejte relaxační techniky, jako je meditace a jóga.
  • Snažte se dobře spát.

Nové poznatky

Podle studie v British Medicall Journal může mít při chronickém únavovém syndromu mírné aerobní cvičení. Po 12ti týdenním programu zahrnujícím procházky, plavání či jízdu na kole 5-30 minut denně se 55 % nemocných únavovým syndromem cítilo “mnohem” nebo “podstatně” lépe. Velká zátěž však může způsobit zvrat k horšímu, proto postupujte velmi pomalu.

Zpět nahoru