Tabákový kouř znečišťuje prostředí víc než výfuk

Práce vyvrátila argument, že dýchání výfukových plynů je horší než kouření. Autoři zvolili nový typ motoru s výrazně redukovaným obsahem látek ve výfukových plynech, odpovídající EURO 3 standardu – Ford Mondeo TDCi 2000cc a naftu „bluedisel“ Agip. Po nastartování byl motor v chodu 30 minut v uzavřené garáži. Při druhém pokusu ve stejné garáži volně hořely 3 cigarety, zapalované postupně také po dobu 30 minut.

Po každém pokusu byla garáž na 4 hodiny otevřena. Naměřené hodnoty pevných prachových částic PM10,PM2,5 a PM1 byly ( v závorce SD): 15(1),13 (0,7) a 7 (0,6)ug/m2 v případě auta a 36 (2),28 (1),14(0,8)ug/m2 v případě kouře z cigaret. Po hodině od nastartování motoru ( tedy po 30 minutách větrání) byly tyto hodnoty 44 (9), 31 (5) a 13(1)ug/m2, zatímco po hodině od zapálení cigaret ( tedy rovněž po 30 minutách větrání) byla 343 (192),319 (178) a 168 (92)ug/m2 ( p=0,001, korigováno na pozadí).

Klinický význam:
Cigaretový kouř se ukázal jako zdroj Troj-až desetinásobně více znečišťující prostředí pevnými částicemi než výfuk dieselového motoru. Navíc větrání zplodin z cigaret je mnohem pomalejší než zplodin motoru.

 

Zpět nahoru