prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Psyllium - Jitrocel indický

08.06.2004
Také míváte někdy potíže s trávením a pravidelným vyprazdňováním? Trpíte zácpou? Nejste sami. V současné populaci je to běžný jev, neduh způsobený špatnými stravovacími návyky, sedavým zaměstnáním a nedostatkem pohybu. Z hlediska stravy je příčinou zejména nízký obsah nestravitelných látek v potravě, vlákniny. Vláknina zajišťuje totiž bezproblémovou činnost střev, odstraňuje zácpu a působí proti nadýmání.

Bohužel strava dnešního člověka je často na tuto složku chudá. Možností, jak si pomoci, je více. Jedním z vhodných přírodních pomocníků jsou semena jitrocele indického neboli psyllium.



Jak to funguje?
Semena jitrocele indického (Plantago psyllium) z čeledi Jitrocelovitých obsahují rozpustnou vlákninu ve formě slizu. Ta v trávicím traktu po požití nabobtná obsaženou vodou a zvětší svůj objem. Na vyšší objem náplně reagují střeva zvýšeným pohybem (motilitou), dojde k urychlení a usnadnění průchodu potravy. Opakované užívání obvykle příznivě ovlivňuje stolici co do množství, konzistence a frekvence. Semena jitrocele indického pomáhají i proti vzniku hemeroidů, vychlípenin tlustého střeva (divertiklů) a rakoviny tlustého střeva. Mohou také snižovat hladinu cholesterolu.



Kde se vláknina nejvíce vyskytuje?
Běžným a nejdostupnějším zdrojem vlákniny je ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, obilné vločky a otruby. Naopak chudé na vlákninu je maso, mléčné výrobky a cukrovinky. Psyllium je vhodným doplňkem, schopným nahradit chybějící vlákninu v potravě.



Mám dostatek vlákniny ve stravě?
Dostatečný přísun vlákniny v potravě se projevuje pravidelnou stolicí, nedochází k trávícím obtížím a nadýmání. Pokud tomu tak není, nemusí být příčina jen v nedostatku nestravitelných látek v potravě. Problém může mít příčinu např. v nedostatku pohybu, malém přívodu tekutin, nebo i v probíhající nemoci. Pokud tedy nedojde během užívání semen jitrocele indického k žádoucí úpravě stavu, je vhodná odborná pomoc u lékaře.



Možná rizika užívání psyllia
Nejdůležitější je při užívání psyllia dostatečný přívod tekutin, na každých 5 gramů by měla připadnout jedna sklenice vody. Jinak hrozí naopak zácpa až zneprůchodnění trávícího traktu. Psyllium není vhodné pro malé děti. Semena se užívají v celku, nerozžvýkávají se a nedrtí (pokud jsou v přípravku již rozdrcená, užijí se tak jak jsou). Nejsou vhodná při organických poruchách trávícího ústrojí. Aby nedošlo k ovlivnění vstřebávání léků a důležitých látek z potravy, užíváme psyllium asi 45 minut po lécích či jídle. V případě pochyb ohledně užívání se poraďte se svým lékárníkem nebo lékařem. U některých osob může vyvolat alergickou reakci.



Na co ho mohu použít?

  • Zácpa, úprava stolice - psyllium můžeme užít ráno či večer. Jednu nebo dvě čajové lžičky rozmícháme v tekutině a spolkneme. Dostatečně zapijeme. Obvykle dojde po dvou nebo třech dnech k žádoucímu účinku. Denní dávku lze potom snížit na jednu lžičku.
  • Průjem - užíváme stejně jako při zácpě. Psyllium naváže přebytečnou tekutinu a tím dojde k úpravě průjmu.
  • Snížení hladiny cholesterolu - obsažená vláknina zamezí vstřebání a zvýší vylučování cholesterolu z organismu. Dávkování je stejné jako u zácpy.

 

Celková nabídka přípravků obsahujících jitrocel indický.


Související články:
Hemoroidy
Hemoroidy - setrvalá obtíž?
Vláknina
Jitrocel
Bylinky a zácpa
K podpoře dobrého vyprazdňování


08.06.2004
autor: Mgr. Daniel Jun
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

129,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS