Nedostatek železa v těle lze odhalit i z domova

Nedostatek železa v těle lze odhalit i z domova. Jedním z nejdůležitějších prvků našeho organismu je železo. Jako součást hemoglobinu, který je obsažen v červených krvinkách, pomáhá v těle distribuovat kyslík a výrazně ovlivňuje tělesnou energii. To, že se tělu železo nedostává, lze poznat z mnoha příznaků, které bychom neměli přehlížet.  Jeho dlouhodobý deficit může způsobit anémii i jiné závažné zdravotní problémy. Nedostatek železa v krvi postihuje všechny věkové skupiny i pohlaví, nejohroženější jsou však ženy. Příliš malé množství železa v těle lze odhalit i bez návštěvy lékaře pomocí domácího testu.

Varovné signály při nedostatku železa

Že tělu chybí železo lze rozpoznat celkem snadno, ale přesto jsou tyto příznaky mnohdy opomíjené. Nejčastějším varovným signálem je zvýšená únava, ztráta energie a celkový pocit vyčerpání. Většina žen bohužel bere tento stav za samozřejmost, která k životu patří, a tak ho příliš neřeší. Přitom nedostatek železa má zásadní vliv na snížení pozornosti i výkyvy nálad, což může výrazně komplikovat jejich pracovní i osobní život. Nejen pro ženy postrádající železo je typická bledá kůže, kterou způsobuje nízká hladina červeného barviva (hemoglobinu) v krvi. Bledost může být znatelná i na nehtech, očních víčkách či jazyku. Lidé s nízkou dávkou železa v těle se často zadýchávají i při malé fyzické zátěži, trpí bolestmi hlavy, bušením srdce a trápí je vypadávání vlasů. Zpozornět by měly i ženy s hodně suchou kůží, křehkými nehty, popraskanými koutky a častým výskytem aftů v ústech. Většina z těchto příznaků však dodáním potřebné dávky železa do těla brzy odezní, nebo dojde k jejich zmírnění.

Co nedostatek železa způsobuje

Důvodů pro sníženou hladinu železa v krvi může být několik. U žen bývá hlavní příčinou silná menstruace, při které ztratí příliš mnoho krve. Tu tělo nestihne do dalšího cyklu nahradit a příjem železa tak nepokryje jeho ztráty během menstruace. Na vině bývá i špatný jídelníček, který obsahuje málo potravin bohatých na železo. Proto lze mnoho lidí postrádajících železo najít mezi vegetariány a vegany. Přestože má tato strava pozitivní vliv na snížení krevního tlaku a cholesterolu, je náročné v rostlinné stravě dostat do těla dostatečné množství železa. Tělo totiž dokáže železo pocházející z masa a ryb vstřebat mnohem rychleji než železo z rostlinné stravy. Nedostatkem železa mohou trpět i lidé s gastrointestinálními chorobami nebo poruchou trávení, která vede k nedostatečnému příjmu železa z potravy.

Pozor na nedostatek železa v těhotenství

Dlouhotrvající nedostatek železa může vést nejen k chudokrevnosti (anémii), ale bez dostatečné léčby i k závažným srdečním problémům. U těhotných žen v takových případech hrozí komplikace spojené s předčasným porodem nebo narozením dětí s nižší váhou. To je i důvod, proč lékaři ženám, které plánují otěhotnět, doporučují konzumaci kyseliny listové. Od matky si železo z těla berou i nenarozená miminka, která ho rovněž potřebují. Množství železa v krvi často sníží i vysoká ztráta krve během porodu. Ohroženou skupinou, která by měla přísun železa zvýšit, jsou maminky čekající vícerčata nebo ty, které otěhotněly krátce po sobě a ženy trpící ranní nevolností.

Odhalení nedostatku železa z pohodlí domova

Na absenci železa v těle obvykle přijde lékař z krevních testů při preventivní prohlídce. Ty se však neprovádí tak často, aby včas odhalily nedostatek železa, který při zanedbání léčby může vést ke vzniku anémie i dalších nepříjemných zdravotních potíží. V případě, že na sobě pozorujete některé ze zmíněných příznaků a máte u sebe podezření, že vám železo chybí, není třeba hned panikařit. Když začnete problém řešit včas, nemusíte se obávat žádných velkých komplikací. Není ani nutné se okamžitě objednávat k lékaři. Jak na tom s železem jste, můžete snadno a rychle zjistit pomocí domácího testu Veroval®, který je běžně k dostání v lékárně. Z pouhé kapky krve dokáže během deseti minut spolehlivě stanovit nízkou hladinu železa v krvi s přesností na 95 %. Provedení testu je jednoduché a podle podrobného návodu ho zvládne i naprostý laik. Pokud vám domácí test ukáže pozitivní výsledek a vaše obavy se potvrdí, měli byste neprodleně konzultovat diagnózu s lékařem. Ten provede kompletní krevní obraz, aby zjistil další faktory vašich obtíží.

Jak dodat železo do těla pomocí stravy

Doporučená dávka železa je individuální, a zvláště u žen se může výrazně lišit. Jeho potřebu ovlivňuje nejen pohlaví a věk, ale i životní období.  Větší dávku železa potřebují ženy v těhotenství, nižší při kojení a jiné množství zase během menstruace nebo menopauzy. Protože hlavní příčinou nízké hladiny železa v těle bývá nevhodně zvolená strava postrádající potraviny s železem, je dobré si hlídat jídelníček. Mezi nejvhodnější potraviny bohaté na železo patří tmavozelená listová zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny, játra, hovězí maso, ryby, vejce, ořechy a mnoho dalších. Pokud současně konzumujete i potraviny bohaté na vitamín C, usnadníte tělu lepší vstřebávání železa. Naopak se při nedostatku železa nedoporučuje kombinovat potraviny obsahující železo s mléčnými výrobky. Nejen že obsahují velmi malé množství železa, ale vápník vstřebávání železa do těla komplikuje.    

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.