Jak zvládnout klimakterium

Klimakterium neboli přechod se u žen projevuje různě. Jedno má však společné pro všechny: žádná žena mu neunikne. Jedná se o zcela novou etapu v životě ženy, bohužel ne vždy příjemnou. Projevy klimakteria lze však velmi dobře mírnit: bylinkami a detoxikací…

Klimakterium

Když je žena v přechodu, znamená to, že se mění její pohlavní cyklus, jehož aktivita vyhasíná. Dochází k útlumu vaječníků, snižuje se tvorba ženských hormonů, estrogenu a progesteronu, a postupně dojde k úplné absenci menstruace a zároveň ztrátě plodnosti.

K nástupu klimakteria dochází u většiny žen mezi 49. a 55. rokem života. Existuje však nemalé procento výjimek (některé ženy se s nástupem klimakteria potýkají například už po 35. roku života). Nástup klimakteria a jeho průběh do určité míry ovlivňuje genetikaživotní styl, ale například i zeměpisná poloha (např. ženy se světlou pletí mívají větší sklon ke klimakterickým potížím).

Co ještě ovlivňuje příchod klimakteria a jeho průběh?

  • kouření
  • autoimunitní poruchy (např. snížená funkce štítné žlázy)
  • odstranění vaječníků nebo dělohy
  • stres

Jen málokterá žena může s úlevou konstatovat, že období klimakteria nijak neprožívala, že ji nic netrápilo. Drtivá většina žen se setká s jedním nebo i více problémy, které se odehrávají na úrovni fyzické, ale ne zřídkakdy také psychické.

K nejčastějším potížím spojeným s přechodem patří:

  • bolesti hlavy, návaly horka, pocení
  • poruchy spánku, změny nálad, deprese
  • stárnutí pokožky, sklony k nadváze

Tím však výčet problémů zdaleka nekončí. V důsledku velkých fyziologických změn může dojít i k závažnějším potížím, k nimž patří například osteoporóza, vysoký tlak, zvýšený cholesterol a s ním spojené riziko kardiovaskulárních chorob, inkontinence a nakonec i psychické potíže, vyvolané prudkým poklesem estrogenu.

Jak z toho ven?!

Klimakteriu se nedá uniknout, lze však eliminovat nepříjemnosti s ním spojené. K potlačení příznaků a problémů se běžně používá hormonální stimulační terapie, která však, kromě jiného, zatěžuje játra a ne každá žena ji snese. Mnohem šetrněji, zato velice účinně působí bylinky v kombinaci s řízenou detoxikací.

Detoxikace při klimakteriu se zaměřuje na:

  • vegetativní nervový systém (s ním souvisí potíže, jako jsou bolesti hlavy, návaly, pocení, závratě, bušení srdce, psychické potíže)
  • hormonální hladinu (s ní souvisí potíže, vyvolané prudkým poklesem estrogenu – infekce močových cest, inkontinence, suchost sliznice, obecně problémy v sexuálním životě)
  • metabolismus (protože jeho změny mohou vést k závažnějším potížím, jako jsou osteoporóza, ateroskleróza, obezita aj.)

Bylinky, jídelníček a další tipy

V první fázi klimakteria by žena měla zvýšit příjem červeného jetele, který je plný fytoestrogenů – hormonů, které se nápadně podobají estrogenu. V další fázi je vhodné zařadit do jídelníčku více sojových produktů (tofu, tempeh aj.). Nakonec se ukázalo jako velmi prospěšné užívání produktů s mateří kašičkou, která dokáže organismus chránit před oxidativním stresem, tím pádem i před stárnutím. Dále také mírní pocit vyčerpání a podporuje činnost nervů.

  • Mořské plody a rostlinné oleje, lisované za studena, mají na organismus v klimakteriu blahodárný vliv.
  • V jídelníčku by neměly chybět luštěniny: hrách, čočka a fazole.
  • Vhodné jsou občasné jaterní očistné kúry, pravidelný pohyb, ideálně chůze.
  • Ženy, které trápí přechod, by se měly vyhnout kouření, alkoholu, příliš kořeněným jídlům, kofeinu.
  • Z bylinek se doporučuje pozvat si na pomoc červený jetel, třezalku, chmel, meduňku, drmek, kontryhel, ženšen nebo šalvěj.
Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.