Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.
V roce 2013 založili Pavel Milan Černý a Martin Mates e-shop Econea.cz s nabídkou produktů pro udržitelný životní styl. Tehdy si všichni ťukali na čelo, že něco takového v České republice dělají, dnes jsou eko produkty v každém obchodním řetězci. Proč není udržitelný životní styl o produktech? Jaké změny má smysl dělat? A na jakých hodnotách jejich firma stojí?
Udržitelnost není o produktech
Změní ve světě něco jeden ekologický prostředek na nádobí místo obyčejného a bambusový kartáček místo plastového? „Ne. Ale i tak má každý nákup, každý ekologický produkt obrovský význam. Dopad spočívá v dlouhodobé cestě, na kterou možná právě pomocí jednoho nákupu vykročíte. To, co skutečně mění svět, je postupná změna v přemýšlení, v pohledu na život, v procítění se, co vlastně způsobujeme tím, když žijeme neekologicky, aniž bychom vnímali širší kontext svého konání,” říká Pavel Milan Černý k hodnotám e-shopu, který před lety spoluzaložil. Udržitelná rozhodnutí jsou podle něj symbolem osobní změny. Snahou Econea.cz je podnítit lidi k zamyšlení a k případné změně.
Laskavě, vědomě a udržitelně
Tak by se daly shrnout principy, na kterých jejich udržitelný e-shop stojí. Podle čeho se řídí zakladatelé a jejich tým?
Žádný greenwashing
„Neprodáváme zdaleka cokoliv, co má na sobě zelenou nálepku. Jen věci s prokázaně šetrným účinkem na životní prostředí a lidské zdraví. Dodavatele důsledně zkoumáme – od certifikací přes ingredience v jejich produktech až po obalové materiály,” říká Martin Mates.
Podpora lokálních dodavatelů
Při výběru dodavatelů je důležitým faktorem i vzdálenost, kterou produkt cestuje. Největší důraz proto kladou na lokální značky. Najdete u nich české, slovenské a polské výrobce přírodní kosmetiky, eko drogerie, zero waste, doplňků stravy,… A také vzdálenější značky z Itálie, Francie, Estonska nebo Spojeného království.
Maximálně zero waste balení
Poslední roky ukázaly, jak málo českých e-shopů je připraveno balit své zásilky udržitelněji. „Nepoužíváme nové krabice, plastové výplně ani bublinkovou folii. Všechny naše obalové a výplňové materiály už byly dříve použity, nebo jsou vyrobené z recyklu,” vysvětluje Pavel Milan Černý. Pro ostatní, kteří by se chtěli vydat podobnou cestou, sepsali 11 tipů, jak mít udržitelnější e-shop.
100% bez utrpení
Žádné produkty v Econea.cz nejsou testované na zvířatech a neobsahují suroviny živočišného původu. Celá nabídka má výhradně rostlinné složení (vhodné pro vegany).
Osvěta je důležitá
Zásadním tématům spojeným s udržitelností se Econea.cz věnuje aktivně na svém blogu, Facebooku a Instagramu. Pro všechny milovníky přírody také posílá každý týden zdarma krátký e-mailový zpravodaj s názvem Zelené kafíčko. Díky němu můžete být v obraze, co se děje s životním prostředím, zvířaty a novými eko objevy u nás i ve světě.
Testují na lidech
„Co prodáváme, to sami používáme. Z vlastní praxe víme, co a jak funguje, jak co voní a jak se používá. Do testování se zapojuje celý tým,” doplňuje Martin Mates.
V této firmě věří v sílu lidí. Když tisíce, desetitisíce či statisíce jednotlivců postupně změní své návyky, bude to, podle zakladatelů Econea.cz, znamenat méně plastů, toxické chemie, spotřebovávané vody i elektřiny. Toto snažení a osvěta jsou vidět – firma je členem Asociace společenské odpovědnosti a Heureka.cz ji řadí do příkladů dobré praxe udržitelných e-shopů.