Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.
Řeč má v naší lidské společnosti zcela mimořádné postavení. Artikulovaná řeč je na tomto světě teprve asi 80000, nebo dokonce jen 40000 let. Přitom se z ní stal za těch pár tisíciletí nejúčinnější nástroj společenské komunikace. A není proto divu, že jsme na ní velmi citlivý. Vývoj řeči probíhá během celého dětství. Pokud se u našeho dítěte řeč dobře rozvíjí, je to známkou o jeho životní aktivitě. Řeč nás vlastně vřazuje do lidské společnosti.
Před nástupem povinné školní docházky je nejlepší doba k nápravě poruch řeči nebo nedostatků ve vývoji řeči. Ne že by se vady řeči nedaly napravovat i v pozdějším věku, ale už je to zdlouhavější a problematičtější. Předškolní věk je dobou, kdy mají děti chuť se soustavně něčemu učit, nervový aparát je již dostatečně zralý, aby mu umožnil jemně ovládat pohybový aparát, jakým jsou mluvidla. U dětí se obvykle vyskytují tyto dvě poruchy výslovnosti – tzv.patlavost neboli dyslalie. Znamená to, že dítě špatně vyslovuje nějakou hlásku. Obvykle jsou menší problémy s „r“ a „ř“ a potom se sykavkami. Dalšími, ale již vážnějšími poruchami je koktavost, huhňavost a breptavost. I ty se ale dají dobře odstranit, trvá to však více času.
Dítě svoji poruchu řeči nevnímá, neslyší a nevěnuje jí pozornost. Protože se řeči dítě neučilo, ale pouze si ji osvojilo, myslí si, že jeho forma je správná. S těmito problémy se asi doma sami nevystačíme, proto je nejlepším řešením navštívit speciální pracoviště – tedy logopedickou poradnu. Logopedie je v nejširším slova smyslu výchova řeči. Pro dítě je tedy náprava řeči něco velmi náročného a namáhavého, proto je pro ni velmi potřebná zralost nervového systému. A od nás rodičů se čeká neuvěřitelná trpělivost a laskavost.
Pár zásad, jak dítěti pomoci začít správně vyslovovat všechny hlásky:
- Nenutit dítě do mluvení a zvláště nenutit, aby donekonečna muselo opakovat slova. Nejlépe je učit hrou, tedy snažit se vytvářet uvolněné radostné situace, v nichž se dítě může projevovat bez zábran
- Pomáhat si pomocí knížek, loutek, maňásků, figurek, zvířátek a všeho o čem se dá povídat. Na trhu jsou k dostání i speciální publikace s logopedickým zaměřením, v kterých se pomocí omalovánek, různých doplňovaček může dítě formou hry zdokonalovat v jazyce
- Najít si každý den alespoň 15 minut, například před usnutím a dítěti číst. Je to oblíbený rituál a velmi se jím rozvíjí dětská fantazie a slovní zásoba
- A neměli bychom zapomínat fakt, že řeči se dítě neučí, nýbrž se řeč vyvíjí a rozvíjí. Našim úkolem je vnést pro ni co nejlepší podmínky.
- Každé dítě je jiné, jedno se naučí dobře vyslovovat za pár týdnů, jinému to trvá více než rok. Důležité je dítě povzbuzovat, schválit za každý sebemenší úspěch a mít s ním obrovskou trpělivost. To jsou základní parametry toho, že se výsledek v pravý čas objeví a dítě i rodiče posune o krůček dál.
Na závěr bych zdůraznila větu – Nikdy své dítě a jeho poruchu řeči nepodceňujte a nepromeškejte nejlepší období její nápravy!