Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.
Veganské croissanty, bezlepkové těstoviny či bezmasé steaky: dokonce i v takových rájích tradiční gastronomie, jako je Francie a Itálie, začínají spotřebitelé nacházet zalíbení ve zdravé výživě, ať už ze zdravotních či ekologických důvodů.
Potraviny bez lepku, bez masa a bez alergenů byly rovněž jedním z hlavních trendů na Mezinárodním potravinářském salonu, na němž se koncem října v Paříži sešlo 105 vystavovatelů.
„Spotřebitelé se změnili,“ říká Elisabeth Leitnerová, která má na starosti export u italské společnosti Probios. Ta se specializuje na organické produkty a začala uvádět na trh veganské croissanty. „Stále více lidí se rozhoduje pro alternativní životní styl, jsou stále více znepokojeni možnostmi vzniku alergií a dopadem spotřeby masa na zdraví a životní prostředí,“ cituje ji agentura AFP.
Podle marketingové společnosti Mintel se sídlem v Londýně drží čtyři procenta francouzské populace bezlepkovou dietu, v Itálii to je osm procent, v Německu sedm a ve Španělsku šest procent. Lepek je obsažen v některých obilninách, především v pšenici, žitu a ječmeni.
Bezlepkové potraviny jsou nezbytné pro osoby s nesnášenlivostí lepku, celiakií, která se projevuje průjmy, zvracením a břišní plynatostí. Mnozí spotřebitelé ale kupují tyto výrobky prostě z toho důvodu, že je považují za zdravější. Tuto tendenci zpopularizoval slavný srbský tenista Novak Djoković.
Bezlepková horečka už zachvátila Spojené státy. Její kritici v tom ale vidí jen způsob, jak přimět spotřebitele, aby nakupovali dražší potraviny. „Lepek je v tomto desetiletí tím, čím byly sacharidy v prvním desetiletí našeho století a tuky v 80. a 90. letech minulého století: zdrojem všeho zlého, nepřítelem, kterého musíte vymýtit, abyste byli zdraví,“ napsal nedávno časopis Time.
Podle studie společnosti Mintel zachvacuje tento trend nyní Evropu, kde roste spotřeba bezlepkových potravin. V Itálii tvořily bezlepkové potraviny a nápoje loni desetinu celkové produkce; šlo o šestašedesáti-procentní nárůst proti předchozímu roku. Ve Francii zaznamenala ve stejném období produkce bezlepkových potravin osma-dvacetiprocentní nárůst.
Zájem je takový, že se společnosti, které ještě před několika lety přicházely se „zdravými“ produkty naprosto bezúspěšně, nyní rozhodly znovu je na evropský trh uvést. „Před pěti lety nešly obchody zrovna dobře,“ přiznává Marcantonio Varinelli, výrobce těstovin Firma, který počátkem tisíciletí uvedl na trh bezlepkové těstoviny. Jejich popularita roste jak v Evropě, tak ve Spojených státech.
Potravinářští giganti, jako je italská Barilla, přicházejí rovněž s produkty bez alergenů v zemích, kde jsou obiloviny po staletí základní potravinou.
Volba bezlepkové diety není pouhým módním trendem, ale trh je mnohem širší, než se předpokládalo, prohlašuje francouzský konzultant Yannick Troalen. Na Mezinárodním potravinářském salonu se mezi novými výrobky francouzských vystavovatelů objevovaly bezlepkové pečivo či bezlepkové těstoviny bio. Nalezli bychom tam i bezmasé alternativy takových pokrmů, jako jsou hamburgery nebo steaky, kde základ tvoří sója.
Spotřebitelé začínají být znepokojeni negativními dopady konzumace masa na životní prostředí, zejména z toho důvodu, že chovná zvířata vypouštějí do vzduchu skleníkové plyny.
Dokonce i ve Francii, kde si vegetariáni z jídelníčku restaurací často obtížně něco vybírají, podle společnosti Nutrikeo klesl v letech 1998 a 2012 prodej masa o sedm procent.