Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.
Výzkumy mezi pacienty ukazují, že jedním z nejdůležitějších faktorů, které rozhodují o jejich spokojenosti s lékařskou péčí, je množství času, které musí trávit v čekárně svého lékaře. Dlouhé čekání může být signálem toho, že lékař je příliš vázán na pracovní výkony nebo dezorganizován. Neustálé dlouhé čekání může být rovněž odrazem nedostatku respektu k vašemu času ze strany kliniky nebo lékaře. Možná, že jsou návštěvy pacientů plánovány příliš brzy za sebou, což je výrazem snahy o maximální využití výkonu lékaře, ve kterém jsou prodlevy nevítané.
Uvědomte si však, že i lékař, který si umí dobře rozvrhnout svůj čas, může vypadnout ze svého rozvrhu, protože se věnuje někomu v nouzi nebo se zdržel déle, než bývá obvyklé, s pacientem, který má emoční reakci na sdělenou diagnózu – což jsou zřetele, které se jednoho dne mohou vztahovat i na vás. Mým doporučením je posuzovat kvality více podle toho, co se odehrává, když jste v kontaktu s lékařem. Ten lékař, který vynakládá úsilí, aby pečlivě zkoumal vaše znepokojení a vysvětloval vám vaši situaci, si zaslouží, abyste vy naopak obětovali i nějaký čas čekání. Když však musíte čekat hodinu kvůli pětiminutové návštěvě, která pak navíc spíše připomíná zastávku v depu při závodě aut v Indianopolis – pak máte právo se hněvat.
A jelikož zdržení v rozvrhu se vyskytují běžně, nejlepším přístupem je dopředu s nimi počítat. Možná byste měli zvážit některé z následujících strategií:
- Zavolejte předem. Předtím, než vyrazíte na svou návštěvu, není špatným nápadem zavolat na kliniku, abyste zjistili, jaký má zrovna lékař skluz proti svému rozpisu – jestliže je tomu tak, můžete se včas domluvit na přiměřeném posunutí času vaší kontroly.
- Promluvte si s recepční. Dřív než vyjedete na svou návštěvu, ujistěte se ještě jednou, jaké má lékař zdržení. Řekněte jí, jak dlouho můžete zůstat. Zdvořilá recepční běžně informuje pacienty, zda má lékař zpoždění.
- Zkoušejte si domluvit schůzku časně ráno. Čím dříve můžete navštívit lékaře, tím je menší pravděpodobnost, že nějaké záležitosti způsobí lékařovo zdržení. Tento přístup ovšem nemusí být jednoduchý, protože lékaři v nemocnici se často věnují nejprve hospitalizovaným pacientům, než začnou provozovat ordinační hodiny a to může vyvolat zdržení. Naplánování první návštěvy po polední pauze rovněž snižuje šance na dlouhé čekání.
- Berte si s sebou něco na čtení. I přes veškerou vaši snahu možná budete muset čekat. Možná se to zdá samozřejmým, ale vždy je dobré si brát něco ke čtení nebo nějakou práci. V ideálním případě si můžete během čekání číst něco o svých zdravotních problémech – takže budete schopni pokládat lékaři fundované dotazy.
- Projděte si svůj seznam dotazů. Pokud jste se připravovali na svou návštěvu, možná jste si poznamenali několik otázek, na které byste chtěli s jistotou znát odpovědi. Během svého čekání si vytáhněte svůj seznam a projděte si jej. Přemýšlejte, zda není ještě něco dalšího, co chcete znát. Buďte přesto realisté. Všichni lékaři jsou vytížení a čas není neomezený. Pokuste se zaměřit na nejdůležitější věci a snažte si je objasnit na své návštěvě co nejdříve.
- Pokud vás nechává lékař neustále čekat dlouhou dobu, zvažte svůj přechod k jinému, u kterého se to nestává. Musíte zvážit, zda péče, kterou vám lékař věnuje, je dost kvalitní k tomu, abyste jej neodsuzovali za dlouhé čekání. Pokud tomu tak není, přejděte k jinému. Pokud to provedete, napište lékaři o svém důvodu. Když to tak provede více lidí, bude to pro něj užitečný vzkaz.
Články tohoto seriálu popisují situaci ve zdravotnictví USA, ale většina názorů a postřehů autora odpovídá i situaci v ČR.