Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.
Téma hledání příčiny je nesmírně složité, doporučuji čtenáři, aby si nejprve pročetl již napsané články, které se tímto problémem zabývají. Nazývají se Příčinná diagnóza I a II.
Pro některé z Vás nic nového. Přesto je to pro hodně lidí naprostá novinka, článek na ně působí neuvěřitelně. Popíši zde další příběh, který dokresluje současnou situaci.
Do internetové poradny mi napsal pacient s žádostí o řešení svého chronického zdravotního problému. V první reakci jsem mu odpověděl přesně v tom smyslu, jak je popisováno v uvedeném úvodním článku o tom, že je nutno nejprve pojmenovat příčinu, potom musí začít pracovat na odstraňování příčiny a teprve poté se může sestavovat nějaký léčebný program. Pacient byl v první chvíli v šoku, zlobil se na mne, protože očekával, že mu předepíši nějaký „zázračný přírodní prostředek“, který ho zbaví problému, a místo toho jsem jej vrátil k jeho lékaři s tím, že má pátrat po příčině. Dotyčný pacient si mou odpověď vytiskl a odešel ke svému lékaři. Ten jako obvykle začal s tím, že se příčina nedá zjistit a že to má dnes 70% lidí, ostatně on sám také. Pacient mu dal přečíst moji odpověď a najednou došlo k obratu. Lékař připustil, že by se v tom mělo něco udělat a objednal pacienta do nemocnice k celkovému vyšetření. V tomto okamžiku blikla pro pacienta jistá naděje, že se kolo hledání příčiny posunulo kupředu. Dle objednání se dostavil do nemocnice. Byl přijat na lůžkové oddělení, tam byl sestaven program vyšetření, odběrů, RTG atd. a na stále probíhající bolesti naordinován lék. Náplní pacienta během pobytu v nemocnici bylo čekat.
Byl tam „sám“ se svou bolestí, registroval různé reakce nemocničního personálu, reagoval na přicházející zprávy o vyšetření, informace z vizity lékaře. Během té doby chodil od okna ke dveřím a zpět, někdy na chodbu, na televizi. Programem dne byla snídaně, podání léků, vizita, svačina, vyšetřovací procedura, oběd, podání léků, svačina, večeře, podání léků… Stav se nelepšil, bolest měl stále, výsledky negativní, při vizitě se ho každé ráno lékař optal: „Tak co? Je to lepší?“ „Není, pane doktore, stále to bolí“. „Ono to potřebuje čas, zvýšíme Vám dávku tohoto léku.“ A čas běžel, výsledky negativní. Chůze od okna ke dveřím a zpět… Při vizitě: „Tak dnes to bylo určitě lepší, že?“ Bohužel nebylo, je to stejné.“ „To chce čas, ale raději přidáme ještě tento lék, věřím, že to nyní bude lepší.“ A tak plynul týden, dva, nic se nezměnilo, podle výsledků měl být pacient zdráv, ale bolesti měl stejně, léky neúčinkovaly. Po 14 dnech lékař položil při vizitě obvyklou otázku: „Tak jak pak? Je to již dobré?“ Ano, pane doktore, již mě to nebolí.“ (Nebyla to pravda, bolest měl stejnou, ale již nechtěl být déle v nemocnici, když viděl tu marnost). „Tak to jsem rád, vyšetření jsou u konce, všechno je v pořádku, dáme Vám doporučení k užívání tady toho léku, který Vám bolest zmírní, a předáme Vás do péče Vašeho praktického lékaře…“
Pacient přišel se závěrečnou zprávou z nemocnice ke svému lékaři. Ten si zprávu přečetl a zajásal.
“ Tak vidíte, máte to za sebou, všechno je v pořádku, tady máte předpis na doporučený lék, vždycky si přijďte pro další, až Vám bude docházet, uvidíte, nyní to již bude dobré“…
Proběhla klasická chemizace pacienta, neprokázala se příčina a systém zavřel za problémem pacienta dveře.
To, že jsou vyšetření negativní, neznamená, že je pacient v pořádku. Problém pokračuje dále. Příčina se nehledá tam, kde skutečně je. Pacient chodil během pobytu v nemocnici od okna ke dveřím, dostával pravidelně jídlo a léky, byla mu provedena vyšetření. Ale nikdo mu nepoložil základní otázku: Co Vás, člověče, vlastně trápí?
Může internetová poradna pomoci v pátrání po příčině?
Po šesti letech existence naší poradny tvrdím, že ano. Protože je založena na dialogu, pacient přijímá informace, je školen a dostává prostor k tomu, aby vyjádřil svůj názor, jak to cítí. A to jsou informace, které obvykle vedou k pochopení příčiny. Jistá anonymita internetu je v tomto případě ku prospěchu.