NEUROLINGVISTICKÉ PROGRAMOVÁNÍ – NLP

smich 1 e1639402305697

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

NLP je, stručně řečeno, neustále se rozšiřující suma dovedností a postupů, které by nás měly vést k tomu, co považujeme za svoji představu spokojeného či úspěšného života. Jedná se o jednu z alternativních metod, která využívá lidskou zvídavost, kreativitu, představivost a v neposlední řadě také paměť k dosažení našich cílů.

Mně osobně určitá část práce s NLP připomíná vytváření podmíněných reflexů. Ovšem ne takových, že se vám budou sbíhat sliny, když pomyslíte na větrník či propečený steak (ty ostatně většina z nás nijak nacvičovat nemusí). Jde o rozsáhlejší akci než jen o přípravu trávicí soustavy na přísun potravy. Pomocí NLP v podstatě vytváříme příznivé předpoklady ke zvládnutí obtížných situací: zkoušek všeho druhu, veřejného čtení, sportovního výkonu, chirurgického zákroku, závislosti… Každý z nás jsme jiný, a toho lze v tomto případě velmi dobře využít. Záleží i na tom, který smysl upřednostňujeme – někteří z nás mají vizuální paměť, jiní preferují sluch, nebo se jim při vzpomínkách vybaví čichové vjemy – a s tím vším se dá pracovat.

Znáte třetí díl Harryho Pottera – Harry Potter a vězeň z Azkabanu? Když se Harry naučí vykouzlit svého Patrona, aby ho ochránil před bezcitnými mozkomory? Podstatou kouzla je vzpomenout si na šťastný okamžik ve svém životě, tu šťastnou myšlenku podržet ve své mysli a s ní pak přivolat svého ochránce – Patrona. To mi NLP opravdu silně připomíná. Nebo když se Harryho spolužáci učí porazit bubáka tím, že si jej představí v nějaké legrační situaci – i to je vlastně svým způsobem NLP. Jestliže se totiž něčeho bojíme a máme negativní očekávání, ve většině případů událost dopadne tak, jak bychom nechtěli, protože to vlastně už dopředu předurčujeme. Pokud se každý z vás na chvíli zamyslí, určitě přijde alespoň na jedno takové své vlastní „naprogramování“

ZPŮSOB PRÁCE

Techniky NLP jsou pestré a dají se ušít na míru podle požadavků a charakteru klienta. Může jít o řízený rozhovor se specificky formulovanými otázkami. Nebo vytváření „pozitivních kotev“ na vlastním těle – míst, která se aktivují dotekem, a tím spustí takový způsob chování a jednání, který nám je v tu chvíli prospěšný (například nás zbaví strachu ze zkoušky či návštěvy lékaře). Pracovat lze i prostřednictvím „řízené meditace“ – výstižnější termín se mi nepodařilo objevit. Skvěle na tuto techniku reagují děti, které ve většině případů nejsou předem skeptické k výsledku a svou fantazii nijak neomezují. Některé zase zvolí kresbu – nakreslí si svou kotvu jako pomocníka. Nebo vytvoří lákavé prostředí pro to, co je trápí či omezuje například různé druhy fobií. Pracujeme tak, že konkrétní strach dostane konkrétní podobu, kterou vymyslí klient, a pak se společně zamyslíme, co by takový strach bavilo mnohem víc než to, co dělá teď. Jedna malá školačka například měla strach jít o přestávce na toaletu, protože musela projít kolem velkých kluků, kterých se bála. Tak svůj strach přemístila na rušnou křižovatku, aby se lidé báli chodit na červenou. A on s tím byl velmi spokojen, protože si připadal důležitý. Nebo ke mně rodiče přivedli 8leté dítě, které mělo problém s denním pomočováním. Vytvořili jsme tedy kotvu – respektive dvě, aby se nemohlo splést: dva modré knoflíky, spínače, které aktivovaly zvonek v hlavě. Zvonek měl za úkol hlídat, aby nezapomnělo jít včas na WC. Spínače byly umístěny na kolenou. Celý systém si vymyslelo dítě samo, společně jsme ho zrealizovali. Tuto terapii jsem spojila ještě s kraniosakrální osteopatií a problém zmizel.

Samozřejmě tuto techniku lze kombinovat s dalšími, v neposlední řadě také s přípravky Energy. Pentagramové produkty můžeme využít pro práci s psychikou, vhodně je doplní další, včetně zelených potravin, protože každý tu pro někoho je…

Mgr. VLADANA HAVLÍKOVÁ

zdroj: www.energy.cz