prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Zelený nápoj – koktejl plný zdraví

25.08.2014
Zelený nápoj
V současné době je velmi módní mladý ječmen, který nám nabízí širokou škálu nutričně výživných látek, ať už jsou to vitamíny skupiny B, C, vitamíny rozpustné v tucích A, E, K, dále minerální látky z nichž vzpomeňme např. železo, vápník, draslík, křemík, mangan, měď či cenný chrom. Další z důležitých součástí je rovněž chlorofyl, zelená krev rostlin, kterou, stejně jako výše zmíněný ječmen, obsahují všechny zelené části kterékoli rostliny. Chlorofyl je pro náš život zcela nezbytný, vybavme si třeba jen fotosyntézu, při které dochází k přeměně slunečního svitu v energii, jež je posléze využita při syntéze sacharidů z oxidu uhličitého a vody. Chemie však bylo dost, pojďme se podívat, jak chlorofyl vyživuje každou z našich buněk. Zatímco v žilách člověka koluje červená krev, v rostlinách je to právě a jen chlorofyl, jež má s naší krví mnoho společného. Rozdíl mezi lidskou krví a chlorofylem je totiž jen v jednom jediném atomu. Hemoglobin obsahuje atom železa, zatímco chlorofyl pak atom hořčíku.

Jak nám prospívá?

  • právě díky velmi podobné molekulární struktuře naší krve má podstatný vliv na červené krvinky,
  • udržuje pH krve,
  • zabraňuje množení patogenních bakterií,
  • zlepšuje vzhled pokožky,
  • stabilizuje krevní tlak,
  • silný antioxidant, vychytává volné radikály, které jsou zodpovědné za rakovinné bujení,
  • blahodárný vliv na naše oči,
  • posiluje srdeční sval,
  • napomáhá správné funkci střeva,
  • zvyšuje celkovou odolnost našeho organismu.

 

Kde jej tedy najdeme?

Nejúčinnější je ve svém přirozeném stavu, proto, pokud můžeme, dopřejme si každý den, nejlépe 3x denně porci zelených listů v podobě malého salátu z rukoly, polníčku, pekingského zelí, případně využijme ledový salát, salát hlávkový, kapustu, zelí, zelené natě, špenát či volně rostoucí bylinky, jako jsou kopřiva, pampelišky, jitrocel, medvědí česnek, které jsou tím nejlepším zdrojem životodárného chlorofylu. Zajímavým způsobem, jak do sebe dostat o něco více zelených listů, je pak smoothie, mixovaný nápoj, jehož základem je kombinace listové zeleniny a ovoce.

 

Během svých výletů za zdravou stravou jsem se dostala až k zelenému nápoji, který bych vám nyní ráda představila. Právě tohle je totiž jeden z nejlepších způsobů, jak do sebe vpravit, zcela přirozenou cestou, tu nejlepší možnou dávku chlorofylu. Navíc, postačí nám pouze mixér a ona listová zelenina, kterou si zvolíme dle své chuti. Kouzlo spočívá v tom, že rozmixujeme hrst bylinek, jako je například máta, meduňka, dále tu bez obav využijme také kedlubnové listy, které mají mnohem více vitamínu C, než samotná kedlubna. Pokud zde nemáme k dispozici zahrádku, ale supermarket, listy vždy pořádně umyjme pod tekoucí vodou. Přihoďme špenát, kousky ledového salátu a mixujme. Výslednou konzistencí by měl být hustší, jemný nápoj, který tu pijeme bezprostředně po rozmixování. Koktejl neskladujeme, mixováním se zde narušují buněčné struktury, nápoj je vystaven vzdušné oxidaci a navíc, ztrácí své vitamíny a enzymy.

 

Rozmixovat však můžeme cokoli jiného, využijme luční bylinky, protizánětlivý jitrocel, hrst mladých pampelišek, dokonce i spařené kopřivy. Nejlépe konzumujme z rána, na lačný žaludek. Říká se, že pokud nápoj nechutná, je to jen z toho důvodu, že svůj organismus překyselujeme běžnou stravou. Jakmile nápoj zachutná, své tělo jsme tu zvládli pročistit.

 

Koktejl je velmi osvěžující, věřím, že pokud tu skutečně zkombinujeme několik bylinek k sobě, předčíme i vyhlášený zelený ječmen. A tak, s chutí do toho a užívejme, je toho na loukách ještě taková spousta dobrého.


Související články:
Listová zelenina
Úloha listové zeleniny v našem jídelníčku
Sedmidenní očistná kúra pomocí ovocných a zeleninových šťáv


25.08.2014
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS