Wasabi – ostrý japonský křen

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Wasabi je koření získané z oddenku rostliny eutermy japonské Eutrema japonica.

V češtině také známé jako „japonský křen“. Je to koření získané z oddenku rostliny eutermy japonské Eutrema japonica.

Tento oddenek z něho se používá jako přísada v japonské kuchyni – zejména do typických pokrmů, jako je suši, sašimi a nudle. Při styku se vzduchem ztrácí nastrouhaný oddenek na síle, proto by se měl zpracovávat vždy čerstvý. Poživatelné jsou i listy wasabi, které mají podobnou chuť jako oddenek.

Na trh se wasabi dostává v podobě oddenku, pasty nebo prášku. V EU se prodává i běžný křen s příchutí 5 % wasabi prášku a zeleným barvivem jako „wasabi křen“.

Wasabi na sushi můžete v současnosti najít v obchodech v podobě celého kořene, mletého prášku, který se ředí vodou, nebo již hotové pasty. Ale pozor, odborníci upozorňují:

Vzhledem k tomu, že je jeho pěstování velmi náročné, bohužel většina prodávaných prášků a past obsahuje minimální nebo dokonce i žádný podíl opravdového japonského křenu.

Bývá nahrazeno obyčejným křenem, ochuceným hořčičným semínkem. Zelenou barvu dodává potravinářské barvivo. Pokud chcete pravé wasabi a ne náhražky, hledejte pečlivě tu správnou značku, případně se poraďte s odborníky.

Wasabi má také příznivé účinky na lidské zdraví. V Japonsku se wasabi už po staletí využívá jako přírodní antibiotikum, které potlačuje růst některých bakterií, kvasinek a plísní. Řada výzkumů navíc zjistila, že obsažené látky posilují imunitní systém a působí jako silné antioxidanty, ale jsou také mohou také pomoci při prevenci různých druhů rakoviny a zpomalují anebo zastavují toxické účinky při klasické léčbě rakoviny chemoterapií.

Wasabi obsahuje velké množství vlákniny, vitaminu C, draslíku, vápníku a hořčíku. Jeho unikátní ostrá chuť (která připomíná pálivou hořčici a dráždí dutinu nosní) je způsobena množstvím izothiokyanátů (zejména allylisothiokyanátu); ty vznikají z obsaženého sinigrinu (stejně jako u křenu, který se snadněji pěstuje) při narušení buněčné struktury pletiv klíčových orgánů rostliny).

Co říct o některých přírodních látkách obsažených ve wasabi?

Vláknina

Vláknina zahrnuje nevyužitelné polysacharidy a jejich doprovodné látky (lignin) a dělí se na rozpustnou a nerozpustnou.

Rozpustná vláknina

Vláknina, která absorbuje vodu. To má za následek, že nabobtná a v žaludečním traktu fermentuje (kvasí). Takto zpracovaná představuje zdroj energie. Této vlastnosti se používá v přípravcích na podporu hubnutí, protože nabobtnáním vlákniny v žaludku dochází k pocitu nasycení. Tato forma vlákniny je také tzv. prebiotikem čili zdrojem potravy pro střevní mikroflóru (na jejím stavu záleží dobré fungování trávicího a imunitního systému). Vyskytuje se například v luštěninách (hrách, fazole, sójové boby), semínkách lnu setého, obilovinách (oves, žito nebo ječmen), jablkách, banánech, brokolici, mrkvi a dalších přírodních zdrojích.

Nerozpustná vláknina

Jak již napovídá název, v trávicím traktu nefermentuje (a není tudíž zdrojem energie). Sama o sobě fyzicky zvětšuje objem obsahu ve střevě, a tak zkracuje dobu, po kterou tam zůstává potrava. Zejména je to důležité v tlustém střevě, kde zvětšením obsahu stolice naředí odpadní látky, které rychleji opouštějí žaludeční trakt a organismus tak není již déle vystaven jejich potenciálně nebezpečnému působení. Vyskytuje se zejména v celozrnných jídlech (zejména s obsahem slupek), také semínkách a tobolkách lnu setého, otrubách, zelené fazoli, květáku, rajčatech a dalších přírodních zdrojích. Z biochemického hlediska se jedná například o celulózu, lignin nebo hemicelulózu. Po konzumaci zvýší střevní obsah a urychlí průchod natráveného jídla gastrointestinálním traktem. Navíc na sebe váže některé kyseliny.

Vitamín C (odborně kyselina askorbová)

Ten se řadí mezi silné antioxidanty (chrání náš organismus před negativním vlivem škodlivých volných radikálů z okolního prostředí) a přispívá k normální funkci imunitního systému. Rovněž přispívá k normální tvorbě kolagenu, který je základní pojivovou tkání v našem těle (podporuje tak například lepší hojení poraněných tkání). Také je možné uvést, že vitamin C zvyšuje vstřebávání železa a přispívá k lepší psychické kondici a ke snížení míry únavy a vyčerpání. Těch působení by bylo mnohem více, ale to už by přesáhlo téma tohoto článku. Průměrná doporučená denní dávka u dospělého člověka se pohybuje od 60 do 100 mg. U některých skupin je potřeba vitamínu C zvýšená (kuřáci, lidé vystaveni nadměrnému stresu či pacienti s infekčním onemocněním), pak je obvykle doporučená celková denní dávka až 250 mg.

Draslík

Spolu se sodíkem zajišťuje v našem organismu správné hospodaření s vodou, vedení nervových vzruchů, kontrakci svalů a udržování správného srdečního rytmu. Draslík je nezbytný pro vytváření zásob cukrů a jejich přeměnu na energii.

Vápník

Pro děti a dospívající mládež je nezbytný pro normální růst a vývin kostí, naopak pro starší ročníky společně s vitamínem D je důležitý pro prevenci osteoporózy (lidově „řídnutí kostí”). To ale není všechno. Vápník také přispívá k normální srážlivosti krve, normální činnosti svalů, funkci nervových přenosů, k normální funkci trávicích enzymů. Dále se podílí na procesu dělení a specializace buněk. Je potřebný pro udržení normálního stavu kostí a zubů. Vápník zajišťuje rovnoměrný přenos nervových vzruchů mezi tkáněmi. Je důležitý pro svalovou činnost, podílí se na srážení krve. Reguluje práci srdečního svalu a podílí se na četných enzymatických reakcích v organismu.

Hořčík

Hraje důležitou roli v řádově stovkách nejrůznějších reakcí v metabolismu lidského těla. Je součástí mnoha enzymů podílejících se na metabolismu energie, syntézy proteinů a DNA. Proto lze v tomto článku zmínit jenom ty nejdůležitější. Jeho dostatečné množství je třeba, aby správně fungovaly svaly a nervový systém. Pomáhá zmírnit nervozitu a podrážděnost. Je důležitý pro uvolňování energie z glukózy, ale také pro dobrou stavbu kostí. Má významnou úlohu v udržování optimálního stavu kardiovaskulárního (reguluje srdeční činnost a rozšiřuje srdeční cévy) a imunitního systému. U žen pomáhá zmírnit zdravotní potíže související s premenstruačním syndromem. Přispívá ke zdravému stavu zubů. V neposlední řadě se také podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi.

Jako zajímavost na závěr lze zmínit, že silné aroma wasabi, které dráždí sliznici, přivedlo vědce na nápad vynalézt požární alarm pro sluchově postižené osoby. Pokud tento alarm detekuje požár, vypustí do místnosti oblak wasabi a obyvatel místnosti to rozhodně začne vnímat jako podráždění sliznice a probudí se.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.