prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Význam ovoce pro zdraví

12.06.2006
Ovoce je přírodním zdrojem ochranných látek, které denně potřebujeme pro své zdraví, pro zdárný vývoj a růst dětí. Ve své různorodosti zabezpečuje ovoce celý komplex vitamínů, minerálních látek, vlákniny. Dále jsou v ovoci četná přírodní barviva a enzymy. Čerstvé ovoce obsahuje značné množství antioxidantů. Celé ovocné plody obsahují těchto látek vhodné množství, o ovocných šťávách je jejich koncentrace mnohem nižší. Zřejmě na vzduchu dochází k jejich rozkladu. Vláknina ovoce je velmi potřebná pro zdraví. Kromě jiného váže na sebe toxické těžké kovy, které jsou pak z těla vyloučeny stolicí. Vláknina ovoce váže vodu, bobtná.

V první řadě bychom měli jíst ovoce v čerstvém stavu, bez zvláštních úprav, jinak ztrácíme zbytečně významné látky. Jeho konzumace by měla být pravidelná, tedy 3 až 4 porce během dne. Vždy bychom měli upřednostňovat ovoce z našich pásem před dovozovým. Dovozové ovoce je ošetřeno chemií, která našemu organismu škodí.

ZAHRADNÍ OVOCE:

Jádroviny:

JABLKA: nejsou energeticky vydatné, protože obsahují až 85% vody. Význam mají proto, že obsahují pektiny. Pektin je druh vlákniny jež snižuje cholesterol v krvi, výborně léčí průjmy a zácpu. Při průjmech potírá bakterie vyvolávající kvasné procesy. Zabraňuje i jejich dalšímu rozmnožování. Při zácpě ředí stolici, napomáhá peristaltice střev a rychlejšímu vylučování. Na jaře a na podzim by si každý měl udělat třídenní očistnou jablečnou kůru, při níž jíme ty tři dny pouze jablka, a to 1,5 kg denně a pijeme 2,5 l vody ). Spolehlivě nám vyloučí z těla nahromaděné toxiny. Ocet z jablečné šťávy je velmi bohatý na minerály, a to hlavně: draslík, fosfor, vápník. Lze ho běžně koupit v prodejnách zdravé výživy.

HRUŠKY: mají také nízkou energetickou hodnotu, proto jsou vhodné pro redukční diety. Syrové jsou hůře stravitelné než vařené. Obsahují provitamín A, vitamíny skupiny B a malé množství vitamínu C. Obsahují také sodík, draslík a chlor. Jsou velmi vhodné při chorobách krevního tlaku a ledvin. Obsah pektinu a tříslovin chrání sliznice žaludku a střev. Mají močopudné účinky.


Peckoviny:

MERUŇKY: mají až 22% cukru. Z vitamínů obsahují beta-karoten, vitamíny skupiny B. Jsou bohaté na železo, draslík, hořčík a vápník, mangan a měď. Napomáhají zraku a působí jako antiseptikum.

BROSKVE: dužina broskví obsahuje velké množství hořčíku, draslík a vápník. Z vitamínů beta-karoten, vitamíny skupiny B a vitamín C. Mají podpůrný účinek při bronchitidách, kašli a astmatu. Jsou mírně projímavé a močopudné.

TŘEŠNĚ a VIŠNĚ: jsou velmi bohaté na jód, beta-karoten, vitamíny skupiny B, draslík, fosfor, vápník, železo. Podporují krvetvorbu, tvorbu kostí a zubů.

ŠVESTKY: obsahují organické kyseliny, třísloviny, minerální látky, zejména draslík, hořčík, fosfor, vápník a železo, vitamíny skupiny B, beta-karoten a vitamín C. Výborně regulují stolici.

Drobné ovoce:

RYBÍZ: bobule obsahují zejména vitamín C ( zvláště černý rybíz ). Plody nemají vysokou energetickou hodnotu, obsahují hodně vody i pektinu. Vysoký obsah organických látek v něm má baktericidní účinky. Černý rybíz má velké množství draslíku, jeho plody významně ovlivňují látkovou výměnu.

ANGREŠT: je bohatý na vitamín C, vitamíny skupiny B. Z minerálů jsou to hořčík, vápník a draslík.

BEZ ČERNÝ: plody obsahují cukry, silice, pektin, organické kyseliny. Působí projímavě. Používají se na výrobu sirupů, marmelád. Syrové plody černého bezu nekonzumujeme, mohou způsobit žaludeční potíže.

Ovoce z našich lesů:

BORUVKY: barviva plodů mají příznivý vliv na regeneraci očního purpuru a zvyšují zrakovou ostrost. Jsou velmi bohaté na vitamíny, a to zejména vitamín C, vitamíny skupiny B, beta-karoten. Z minerálů jsou to hořčík, vápník, fosfor a síra.

MALINY: obsahují hodně vitamínu C, vitamíny skupiny B, beta-karoten. Z minerálních látek především vápník, hořčík, draslík, fosfor, železo a měď. Dále obsahují organické kyseliny, bioflavonoidy, pektiny.

ŠÍPKY: jsou ceněny pro vysoký obsah vitamínu C a E. Není snad nic lepšího než si v zimě vařit šípkový čaj. Výborně chutná a zvyšuje imunitu, kterou v tomto období všichni nutně potřebujeme.

OSTRUŽINY: obsahují především hodně vitamínu C a mědi. Z našeho ovoce mají nejvíce hořčíku. Účinné látky v nich posilují vaziva a stěny cév a působí tak preventivně proti procesu stárnutí, žilním chorobám.

Další druhy ovoce:

JAHODY: účinné katechiny ( třísloviny ) působí protizánětlivě a antibakteriálně, vážou těžké kovy ve střevech a pomáhají při trávicích obtížích. Jsou velmi bohaté na kyselinu listovou, která je důležitá pro krvetvorbu a růst buněk. Žádné tuzemské ovoce není tak bohaté na mangan, jako jahoda. Mangan vyživuje nervy a mozek, podporuje libido, zásobuje barevnými pigmenty vlasy a kůži a povzbuzuje činnost štítné žlázy.

VINNÉ HROZNY: slupky z nich jsou bohaté na vlákninu, čímž pomáhají proti ochablosti střev, působí proti zácpě, organismus odvodňují a zbavují toxinů. Dále hrozny urychlují průchod moči ledvinami, močovým měchýřem a močovými cestami, a tak vyplavují baktérie a mírní záněty ledvin. Vinné hrozny obsahují vitamíny skupiny B a vitamín C. Z minerálních látek mangan, hořčík a draslík.

Jižní ovoce:

CITRÓN: obsahuje fytoncidy, které ničí mikroorganismy, takže citrónovou šťávou vyplachuje při bolestech v krku či zánětech dutiny ústní. Dále obsahují vitamín C.

POMERANČE: je většinou o něco bohatší na vitamíny než ostatní citrusové plody.

GRAPEFRUIT: urychluje látkovou přeměnu, usnadňuje trávení tuků, povzbuzuje vyměšování žluči a pomáhá hubnout při nadváze.

BANÁNY: jsou relativně dosti výživné. V nich obsažené pektiny pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Banány jsou zdrojem důležitých vitamínů skupiny B a z minerálů obsahují draslík a hořčík.


Související články:
Bioflavonoidy
Třísloviny
Jahodník obecný (Fragaria vesca)
Meruňky
Lesní ovoce pro chuť i zdraví!


12.06.2006
autor: Simona Grygárková, Dis.
zdroj: www.prodamy.cz
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS