prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Výživa dětí chutně, pestře, moderně - Výživa dítěte od 1 roku do 3 let

04.10.2013
Výživa dětí chutně, pestře, moderně
Dítě tohoto věku (batole) ztrácí svoji relativní tloušťku typickou pro kojence v prvním roce života a při správném vývoji a hodnotné výživě získává štíhlejší vzezření. Tato štíhlost je fyziologická a patří k věku dítěte. Uvádím to proto, abychom neměli pocit, že dítě je hubené, a nesnažili se ho překrmovat či mu nabízet příliš tučnou a sladkou stravu. Pokud budete mít nějaké pochybnosti o jeho hmotnosti, vždy se poraďte se svým lékařem.

Ve věku od jednoho roku až tří let zůstává pro dítě i nadále důležitou potravinou mléko. Do jídelníčku zařazujeme i další mléčné výrobky s maximálním obsahem tuku 1,5 % - jogurt, měkký tvaroh a sýry. Vhodnými potravinami jsou libové maso, obiloviny a luštěniny. Zelenina a ovoce by měly být podávány každý den. Chléb nebo celozrnné produkty zařazujeme do jídelníčku častěji než bílé pečivo. Vyhýbáme se uzeninám, kořeněným, tučným a příliš slaným pokrmům, sladkým limonádám a podobně. Nejdůležitější je zajistit dítěti pestrou a plnohodnotnou stravu. S postupujícím věkem může dítě jíst většinu jídel spolu s dospělými. Při přípravě pokrmu zpravidla postupujeme tak, že část hotového, ještě neokořeněného pokrmu oddělíme pro dítě a zbylý pokrm kořením a solí upravíme pro ostatní členy rodiny.

 

Rozložení stravy během dne

Strava má být rozdělena na celý den, neboť častější, ale menší porce jídla v průběhu dne nasytí kvalitněji. Dbejte na to, aby jídelníček obsahoval takové pokrmy, které se k sobě hodí chuťově, barevně i konzistencí. V každém pokrmu musí vyniknout jedna výrazná chuť.

 

Rozdělení denní stravy by mělo vypadat asi takto:

Naučte svoje děti snídat, což sice může znamenat dřívější budíček a ranní tahanice o vyhřátou peřinu, ale stojí to za to. Snídaně je první denní pokrm, pro děti je „palivem“ na první polovinu dne, proto jí musíme věnovat náležitou pozornost. Ke snídani dětem podáváme dostatek tekutin. U batolat až do období dospívání by měla představovat 15 až 20% denní energetické dávky, u menších dětí ještě přidáváme dopolední přesnídávku představující dalších asi 10 až 15 %. U předškolních dětí samozřejmě přihlížíme k tomu, zda je dítě doma, nebo zda navštěvuje mateřskou školu. Pečujeme-li o dítě doma, pak máme na snídani více času a můžeme dítěti nabídnout vydatnější snídani. K dopolední přesnídávce pak podáváme jen čerstvé ovoce či zeleninu. Navštěvuje-li dítě předškolní zařízení, pak mu dáváme jen menší snídani, neboť obvykle v 8.30 hodin bývá podávána dopolední přesnídávka.

 

A co podáváme k snídani?

  • Chléb nebo celozrnné pečivo lehce potřené čerstvým máslem, domácím džemem, medem nebo pomazánkou;
  • kousek domácího moučníku, nejlépe s celozrnnou moukou;
  • misku müsli či cereálií zalitých teplým mlékem nebo jogurtem;
  • misku vařené obilné kaše;
  • teplý, mírně nasládlý nápoj – šálek ovocného nebo bylinného čaje se lžičkou medu nebo šálek vlahého mléka nebo mléčného nápoje. Studené džusy ani jiné studené nápoje dětem k snídani nepodáváme.

 

Nejméně hodinu před obědem bychom neměli podávat žádné jídlo, dítě musí přijít k obědu s pocitem hladu. Také bychom neměli malým dětem dávat těsně před obědem napít, polévka má dostatek tekutin. Oběd by měl tvořit 30 – 35 % z celkové energetické denní spotřeby. Ovšem nejde jen o množství, hodnota a kvalita potravin podávaných k obědu je neméně důležitá.

 

A co by měl oběd obsahovat?

  • Porci vařeného masa nebo porci luštěnin, sýr, tvaroh, vejce;
  • porci tepelně upravené zeleniny nebo zeleninového salátu;
  • přílohu z brambor (maximálně dvakrát týdně) nebo obilovin (rýže, těstoviny, knedlík, jáhly, pohanka, polenta…)

 

A jaká bude odpolední svačina?

Odpolední svačina by měla pokrývat 10 – 15 % z celkové energetické denní spotřeby. Měla by být podávána asi tři hodiny po obědě, aby dítě do večerního jídla stačilo vytrávit. Děti v předškolních zařízeních by měly dostat například porci mléčného, tvarohového krému, tmavý chléb či pečivo s pomazánkou nebo kousek domácího pečiva s celozrnnou moukou. Určitě se vyplatí raději věnovat čas na přípravu jídla větším dětem, než jim dát peníze, aby si „něco“ samy koupily.

 

A na čem si pochutnáme k večeři?

Večeře by měla představovat 20 – 25 % denní energie. Menším dětem (20 %) bychom měli podávat večeři mezi 17. a 18. hodinou, abychom jim ještě dopřáli čas na vytrávení, než jdou spát. Starší školáci a dospívající by měli k večeři dostávat asi 25 % denní dávky živin v závislosti na jejich aktivitě. Večeře by měla být podávána alespoň 2 hodiny před odchodem na lůžko.

 

A závěrem…

Dbejte úzkostlivě nejen na výběr potravin, pokud jde o jejich kvalitu, ale také na hygienu, a to jak při nákupu, tak při jejich skladování a rovněž při přípravě pokrmů!

 

Ukázka z knihy Výživa dětí chutně, pestře, moderně.


Související články a videa:
Velký dietní plán II. - Strava dětí pod lupou
Jak naučit a povzbuzovat děti, aby jedly zdravě
Děti a snídaně
Super potraviny – Lilek
VIDEO: Musíme děti krmit bílými rohlíky?


04.10.2013
autor: Ing. Jarmila Mandžuková
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

170,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS