Vše o vitaminu K

O vitaminech toho víme mnoho. Přesto existuje množství těch, o nichž se v porovnání s ostatními příliš nemluví. Jedním z takových je vitamin K. Měli bychom vlastně říci skupina vitaminů K – existují totiž hned tři různé druhy. K čemu slouží? A proč jich má mnoho z nás nedostatek?

Vitaminy skupiny K

Vitaminy skupiny K (tedy K1, K2 a K3) řadíme do skupiny vitaminů, které jsou rozpustné v tucích (podobně jako třeba vitamin A). Jejich hlavním úkolem je bdít nad srážlivostí krve (vitamin K1), dohlížet na jaterní činnost a pomáhat při vstřebávání vápníku. Jinými slovy: vitamin K reguluje a omezuje nadměrné krvácení (ať už z nosu, vnitřní krvácení nebo třeba krvácení při menstruaci) a podílí se na kvalitě vývoje a pevnosti kostí. Kromě jiného ale také chrání ledviny a naše cévy – zamezuje totiž ukládání cholesterolu, právě toho špatného, jehož hladina by měla zůstávat nízká.

Doporučená denní dávka je stanovena na cca 0,08 mg.

Jak sami vidíte, vitaminy skupiny K toho dokáží opravdu mnoho. Měli bychom tedy dbát o to, aby jich v našem organismu koloval dostatek. Pokud budeme chtít nalézt jejich zdroj, musíme se podívat do střev, konkrétně do střeva tenkého. Vitamin K je totiž velmi specifický – tvoří se z bakterií, které osidlují právě tenké střevo. Vzhledem k tomu, jaké množství lidí má potíže se střevem a jeho mikroflórou, není s podivem, že množství lidí bude mít zároveň problém s tvorbou i vstřebáváním tohoto vitaminu. Když nám schází, je třeba jej dodávat do těla umělou cestou (vit. K3).

Kde najdeme vitamin K?

  • Bohatým zdrojem tohoto vitaminu je listová zelenina, dále také luštěniny, květák, kapusta nebo brokolice (zejména vitamin K1).
  • Obrovské množství vitaminu K2 najdeme v zakysaných mléčných výrobcích, kvašené zelenině, kysaném zelí, zrajících sýrech, živočišných tucích (kvalitních, nejlépe od farmářů), dostatek je ho také ve vejcích, a mase (včetně vnitřností).
  • Stranou by neměla zůstávat ani mrkev, rajčata, brambory a rostlinné oleje.

Vitamin K je pěkná věda

Z výše zmíněného vyplývá, že kvalitní a pestrou stravou dokážeme přijmout velké množství vitaminu K. Zatímco vitaminu K1 najdeme nejvíce v listové zelenině, vitamin K2 získáme zejména konzumací zakysaných potravin, jelikož jej tvoří bakterie, žijící právě v nich.

Když nám „Káčko“ schází

Zabijákem vitaminu K jsou antibiotika – pokud je užíváte často, anebo je antibiotická kúra dlouhá, nechte si hladinu vitaminu K v krvi prověřit a případně jej doplňte vhodnými přípravky. Potíže s hladinou vitaminu K mívají osoby s poruchami funkce jater, střevními a dalšími metabolickými poruchami, ale také lidé, jejichž strava obsahuje málo zdraví prospěšných tuků. Vyhnout bychom se měli nadměrné konzumaci alkoholu a nepřehánějte to s přísunem vitaminu krásy, tedy vitaminu E  – neměl by ho být nadbytek.

Že nám schází „Káčko“, můžeme poznat například podle potíží se srážlivostí krve (krvácení z nosu, silná menstruace, tvorba a delší vstřebávání modřin,…) nebo rozličných metabolických poruch (k nejčastějším patří střevní potíže, ale také jaterní komplikace).

  • ! Velkým problémem, který nastává při nedostatku vitaminu K, je blokace osteokalcinu, bílkoviny, která napomáhá ukládání vápníku v kostech. Tím, že bílkovina přestane být aktivní, začínají kosti postupně řídnout a jsou náchylnější ke zlomení a vzniku nebezpečné osteoporózy.
  • PŘEBYTEK vitaminu K je vzácný, pokud ale vznikne, většinou se projeví horečkami, návaly horka, nebo naopak zimnicí, pocením i nechutenstvím.

Pouze vápník nestačí!

Schází ti vápník? Pij mléko! Toto tvrzení získalo oblibu hlavně v 60. letech minulého století a zejména starší generace se jej drží dodnes. My však víme, že mléko neobsahuje tolik vápníku, kolik bychom potřebovali, a ani v kombinaci s vitaminem D3 kostem nedodáme to, co si zaslouží. Tuto „péči“ je nezbytné doplnit také vitaminem K2. Proč? Protože pokud v naší stravě tento vitamin chybí, může se přijatý vápník usazovat nikoli v kostech, ale například v cévách. Vitamin K2 pomáhá přebytečný vápník z cév odvést, a naopak se zasluhuje o to, aby byl dopraven do kostí – tedy tam, kam má.

Jak nejlépe využít vitamin K

Už víme, že vitamin K je rozpustný v tucích, tudíž jej v tucích také najdeme. Mnohem více v živočišných než například v rostlinných. Tuky i mléko však musí být kvalitní! Tento vitamin odolává varu i vlhkosti, pouze by neměl být dlouhodobě vystavován slunečnímu záření.

Lidské zdraví je zkrátka věda! Složitá, spletitá, nepředvídatelná, ale naprosto fascinující. Chovejme se k němu s láskou a úctou a věnujme mu péči, kterou si zaslouží. Mnohonásobně nám to vrátí…

Zpět nahoru