Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Vitaminy D, E a K a jejich vliv na duševní a fyzické zdraví

22.02.2018
Vitamíny
V běžných potravinách se vyskytuje málo. Ve stravě se objevuje jen v nepatrném množství, 90 % potřeby pokrývá molekula vznikající v kůži působením slunečního světla. Nejbohatším zdrojem je působení ultrafialových paprsků. Tvoří se částečně z vlastních zdrojů v kůži. Řeč je o vitaminu D.

Vitamin D (cholekalciferol, ergokalciferol)

Nedostatkem vitaminu D trpí kojenci, malé děti a staří lidé. Proto se např. kojencům vitamin D podává ústně. Další rizikovou skupinou, která může trpět nedostatkem vitaminu D, jsou vegetariáni, alkoholici, epileptici, lidé s nemocemi jater, ledvin nebo lidé s poruchou absorpce tuků.

 

Řídí syntézu parathormonu a stavu nasycenosti, podporuje resorpci Ca ze střeva, udržuje hladinu Ca v plazmě, je antimikrobiální činitel, prokazatelně zasahuje do imunitních procesů, do fungování neuronu, do inzulinové reaktivity, do autoreparace DNA, inhibuje proliferaci rakovinných buněk, diferenciaci i apoptózu, rovněž je to protizánětlivý vitamin.

 

Při některých studiích bylo zjištěno, že lidé s Parskinsonovou chorobou měli výrazně nízkou hladinu vitaminu D, dále lidé s Alzheimerovou chorobou měli sníženou afinitu neurálního receptoru na vitamin D.

 

Vitamin D také stimuluje tyrozin hydroxylázu, enzymu, který urychluje tvorbu serotoninu.

  • Nadměrné dávky vitaminu D narušují metabolismus vápníku a fosforu, může dojít k odvápnění měkkých tkání, narušení správného růstu a poškození ledvin, samotné slunění však nikdy k hypervitaminóze nevede, díky regulačním mechanismům syntézy.
  • Nedostatek vitaminu D se projevuje svalovou slabostí, ztuhlostí a také zvýšenou citlivostí k infekcím. U dětí se mohou vyskytovat nespecifické symptomy, např. roztěkanost, podrážděnost, nadměrná potivost a zmenšená chuť k jídlu, může vést ke zvýšené křehkosti ve stáří. Akutní nedostatek vitaminu D se projevuje u dětí onemocněním zvaným křivice (rachitis), u dospělých osteomalacií. DDD je 10 ug/ den.

 

Hlavními známými zdroji vitaminu D jsou tuňák, sardinky, tresčí játra, treska, makrela, losos, žloutky, máslo, mléko a maso.

 

Vitamin E (tokoferol)

Používá se pro léčbu některých nemocí, zejména srdečního nebo svalového původu. Působí proti křečem v lýtkách (spolu s hořčíkem), léčí kožní choroby, těžké opařeniny, jizvy apod. Dodává energii a chuť do života, vychytává volné radikály a singletův kyslík, chrání polynenasycené mastné kyseliny před oxidací a peroxidací, ochraňuje buněčné membrány, ochraňuje LDL molekuly před oxidací, snižuje syntézu tromboxanů, agregaci trombocytů, je vasodilatační, podporuje imunitní systém, snižuje riziko srdečně -  cévních onemocnění, katarakty (šedý zákal), Parkinsonovy a Alzeheimerovy choroby a neoplazie.

 

Vitamin E podporuje činnost mozku a nervového systému. Mnohé studie ukazují jeho pozitivní vliv při onemocnění mozku a nervů, jež je způsobeno oxidativním poškozením (Parkinsonova a Alzheimerova choroba, zánět nervů, nervosvalové degenerace, skleróza). Je často nazýván vitaminem plodnosti, protože má vliv na správnou funkci reprodukčních orgánů. Svoji roli má i při regulaci předmenstruačních potíží (bolest prsou, hlavy, nervozita, deprese), zmírňuje projevy návalů v menopauze, snižuje náchylnost k poševním infekcím. Reguluje hladinu krevního cukru, podporuje tepennou, žilní a vlásečnicovou cirkulaci krve. Při špatné cirkulaci dochází například k návalům horka, mrtvici, citlivosti prstů na chlad, křečím dolních končetin.

 

Podle nejnovějších výzkumů má vitamin E pravděpodobně antikarcinogenní vlastnosti a také chrání organismus proti nežádoucím vedlejším vlivům při léčení rakoviny zářením a chemoterapií. Antioxidační vlastnosti vitaminu E jsou podporovány současnou přítomností vitaminu C, selenu a případně i beta-karotenu. Vitamin E také zvyšuje odolnost organismu proti virům a bakteriím a to zejména u starších lidí. Vitamín E se nesnáší se železem.

 

Většina norem udává denní potřebu vitamínu kolem 10 mg. Velmi vysoké dávky překračující 1000 mg vitaminu E denně mohou u citlivějších lidí vyvolat přechodné žaludeční potíže a průjmy. Tyto příznaky zmizí po přerušení příjmu. Vitamín E je odolný vůči kyselinám, zásadám, a i vyšším teplotám, tedy vařením se neničí. Nedostatek se klinicky projeví neuropatií, myopatií, a poruchami krvetvorby, protože se zvyšuje náchylnost erytrocytů k hemolýze.

 

Dalšími příznaky spojenými s nedostatkem vitamínu E jsou onemocnění srdce, cév (ateroskleróza, srdeční arytmie - porucha srdečního rytmu), porucha cirkulace krve, poškození buněk, nervosvalová degenerace, kožní problémy (ekzémy, dermatitidy, akné), epilepsie, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, poruchy nervového systému, předčasný porod, nízká porodní váha novorozence, špatné hojení ran, cervikální dysplazie (předrakovinné stavy děložního čípku), chudokrevnost, slabá imunita, žlučníkové kameny, onemocnění jater a ledvin, onemocnění svalů, neplodnost, přechodové potíže v období menopauzy (návaly, vaginální atrofie), předmenstruační tenze, degenerativní onemocnění očí (šedý zákal, degenerace sítnice), preklampsie (vysoký tlak v těhotenství a po porodu), diabetes, zánět kloubů a šlach a svalové křeče.

 

Vitamín E se vyskytuje ve všech listových zeleninách, zeleném čaji, v listech Moringa oleifera, v rostlinných olejích. Nejlepšími zdroji jsou: kukuřice, vejce, chléb, máslo, sýry, hrách, fazole a špenát. Z olejů jsou nejlepšími zdroji kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sójový olej.

 

Vitamin K (fylochinon, menanchinon)

Je důležitý pro správnou srážlivost krve, je to dvousložkový vitamin, skládá se z K1 a z K2. Vitamin K je citlivý na světlo, alkalické, kyselé a oxidační látky. Jeho ztráty v potravinách nejsou při kuchyňské úpravě velké.

 

Denní doporučená dávka nebyla v ČR stanovena, je navržena u dětí 3 - 5 mg, u dospělých 6 - 8 mg vitaminu K na den. Umělé dodávání vitaminu K potřebují kojenci. V ČR a v mnoha dalších zemích se novorozencům a velmi malým dětem, které jsou plně kojeny podává vitamin K v podobě kapek k prevenci hemorhagie. Lidské mléko je totiž chudé na vitamin K a mikrobiální flóra novorozenců není plně vyvinuta. Větší množství vitaminu K potřebují lidé, kteří berou antibiotika a lidé trpící tukovou malabsorbcí nebo onemocněním jater. Hypervitaminóza vitaminu K je vzácná.

 

Vyskytuje se v zeleném ovoci a zelenině (je závislý na chlorofylu v rostlinách). Větší množství se vyskytuje ve špenátu, rajčatech, sojovém oleji, brokolici, kapustě, hlávkovém salátu, soji, hovězích játrech, zeleném čaji, listech Moringy, vaječných žloutcích, ovsi, pšenici, chřestu, másle a v sýrech.

 

Velmi významným zdrojem těchto lipofilních vitaminů jsou listy Moringy olejodárné.

 

Moringa olejodárná

Moringa Moringa je po právu popisována jako velice všestranná, užitečná rostlina s bohatým zastoupením živin, vitaminů a minerálních látek. I díky všestrannosti a bohatému zastoupení živin se Moringa označuje názvy jako „zázračný strom“ či „zelený diamant. Celkem obsahuje více než 90 známých živiny a 46 antioxidantů ve své nejlépe vstřebatelné a využitelné podobě. Proto bych ji ráda vřele doporučila všem, co potřebují přirozeně doplnit komplex všech vitaminů i minerálních látek, a přitom si pochutnat na lahodném a osvěžujícím čaji nebo čistém prášku, například v neochuceném polotučném kvalitním jogurtu. Skvělou kombinací je namíchat ji s jogurtem s ovesnými vločkami, semínky chia a vlašskými ořechy, případně i skořicí a strouhaným jablkem. Z nabídky čajů vybírám například vločky z listů Moringy na přípravu lahodného čaje.

Související články:
Potravní vláknina a její význam v prevenci onemocnění souvisejících s Metabolickým syndromem
Nutriční význam mléka
Lipofilní vitamin A a jeho vliv na duševní i fyzické zdraví


22.02.2018
autor: Mgr. Ing. Markéta Rozinková
zdroj: www.moringamix.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Čím víc léků, tím víc nemocí... aneb porozumění místo boje
Jíst jedno jídlo denně - cesta k omlazení i dlouhověkosti, která není pro každého
Priessnitzův obklad
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Sušení ovoce a zeleniny
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Červená fermentovaná rýže
Jaké největší stravovací chyby děláme
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Nemoc není zlo, umožňuje člověku zlepšit charakter
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS