Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Vitamíny a minerály na jaře

12.04.2017
Žena a květiny
S příchodem jara začíná řada z nás (i v souvislosti s jarní únavou) uvažovat o tom, jaké vitamíny či minerály bychom měli doplnit po dlouhé, tmavé a chladné (byť v současnosti již méně) zimě. Každý z nás jsme sice jedinečný a stejně tak potřebujeme pro nás typickou sestavu živin (tedy včetně vitamínů a minerálů), ale přesto bych rád upozornil na některé vitamíny či minerály, kterým je dobré věnovat na jaře větší pozornost.

Vitamín D

Nedostatek sluníčka během zimy (a rovněž také delší pobyt v uzavřených místnostech) znamená nedostatek vitamínu D pro náš organismus. Je to proto, že největší množství vitamínu D3, za normálních okolností až 90 %, vzniká v pokožce při ozáření slunečním UVB zářením. Je proto dobré doplnit vitamín D. Je to možné pomocí přírodních přípravků, ať už ve formě tabletek nebo kapek, ale také konzumací některých živočišných potravin bohatých právě na tento vitamín. Nejvíce je ho v rybím tuku (tuňák, losos nebo třeba také tresčí játra), potom ve vaječném žloutku, játrech a mléku.

 

Vitamín C

Důležitý pro posílení imunity, která může být po zimě oslabená, je rozhodně vitamín C neboli kyselina askorbová. Tento vitamín se řadí se mezi silné antioxidanty (chrání náš organismus před negativním vlivem škodlivých volných radikálů z okolního prostředí) a přispívá k normální funkci imunitního systému. Také přispívá k normální tvorbě kolagenu, který je základní pojivovou tkání v našem těle (podporuje tak například lepší hojení poraněných tkání). Také je možné zmínit, že vitamin C zvyšuje vstřebávání železa a přispívá k lepší psychické kondici a ke snížení míry únavy a vyčerpání. Většina ze zmíněných účinků vitamínu C je rozhodně na jaře důležitá.

 

V přírodě se největší množství tohoto vitamínů nalézá v ovoci s latinským názvem Malpighia punicifolia (roste na Západoindických ostrovech) Malpighia punicifolia je též označována jako malpígie lysá (Malpighia glabra), zvaná také acerola lysá nebo barbadoská (tropická) třešeň. Velké množství vitamínu C se rovněž nachází v rakytníku (šťávy, sirupy, oleje), čerstvých (100% šťáva ze šípku) nebo sušených plodech šípku, citrusových plodech, jablkách, brokolici, melounech, rajčatech, černém rybízu, medvědím česneku, červené paprice, nati řeřichy a mnoha dalších potravinách. Z exotického ovoce s vyšším obsahem vitamínu C je možné zmínit papaju, kiwi nebo mango.

 

Vitamín A

Někteří odborníci uvádějí, že s jarní únavou může také souviset nedostatek vitamínu A. Nedostatek tohoto vitamínu na jaře může rovněž souviset se zhoršením kvality pokožky (hrubnutí a loupání), zejména u žen. Vitamín A (a ostatní karotenoidy jako například beta karoten, lykopen nebo lutein) řadí mezi antioxidanty, které chrání organismus před negativním vlivem volných radikálů v okolním prostředí. Velkým význam má vitamín A pro naše oči - pomáhá nám při vidění za šera a správně rozeznávat barvy. Rovněž pozitivně působí na sliznice, rovněž podporuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost kostí a hraje roli i při krvetvorbě. Pozitivně ovlivňuje spermie a vajíčka, je důležitý pro správný vývoj plodu.

 

V potravinách ho můžeme najít v rybím tuku, játrech, mrkvi, špenátu, kapustě, petrželové a kedlubnové nati, melounu, meruňce, zelí, brokolici, kukuřici, dýni, máslu a vaječném žloutku.

 

Vitamín E

Důležitý je na jaře i dostatek vitamínu E (tokoferolu). I on patří, jako vitamín C, A a další karotenoidy, mezi antioxidanty chránící nás před působením škodlivých volných radikálů z okolního prostředí. Má význam při prevenci vzniku aterosklerózy (kornatění cév). Je to proto, že krev obsahuje zvláštní nosiče pro látky typu cholesterol a mastné kyseliny, které jsou označovány jako lipoproteiny. Jeden z nich, LDL, zvyšuje riziko aterosklerózy, pokud je oxidován volnými radikály. Vitamín E pravděpodobně snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí především vzhledem k tomu, že chrání LDL proti oxidaci. Vitamín E tak svým účinkem proti volným radikálům pomáhá při prevenci srdečních onemocnění. Vitamín E rovněž také významně přispívá k posílení imunitního systému.

 

V potravinách můžeme tento vitamín najít v olejích, mléce, bílém i červeném mase savců, ale také v burských oříšcích, sójových bobech, luštěninách, špenátu, vejcích, obilných klíčcích, švestkách nebo listové zelenině.

 

Hořčík

Z minerálních prvků je na jaře zcela určitě dobré užívat hořčík, pokud nám hrozí jeho nedostatek. Hořčík hraje důležitou roli v řádově stovkách nejrůznějších reakcí v metabolismu lidského těla. Je součástí mnoha enzymů podílejících se na metabolismu energie, syntézy proteinů a DNA. Jeho dostatečné množství je třeba, aby správně fungovaly svaly a nervový systém. Rovněž pomáhá zmírňovat nervozitu a podrážděnost. Je významný pro uvolňování energie z glukózy, ale také pro dobrou stavbu kostí. Hraje důležitou roli v udržování optimálního stavu kardiovaskulárního (reguluje srdeční činnost a rozšiřuje srdeční cévy) a imunitního systému. U žen pomáhá mírnit zdravotní potíže související s premenstruačním syndromem. Přispívá ke zdravému stavu zubů. V neposlední řadě se také podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi.

 

Z potravin obsahují větší množství hořčíku ananas, banány, datle, mandle, ořechy, tmavá listová zelenina, obilí, celozrnné pečivo nebo také čokoláda.

 

Zinek

Rovněž neuškodí na jaře doplnit zásoby zinku. Je důležitý pro normální funkci slinivky břišní, štítné žlázy, prostaty a reprodukčních orgánů. Jeho přítomnost je důležitá pro využití některých vitamínů (např. A, B1). Příznivě působí na dobrý stav kůže a vlasů. Důležitou roli hraje zinek v posílení imunitního systému. Zinek je součástí mnoha enzymů a také hormonů, produkovaných brzlíkem, bez nichž se nevyvíjejí a nedozrávají T-lymfocyty, bílé krvinky tvořící základ imunitního systému, které jsou zodpovědné za ochranu organismu před bakteriální a virovou infekcí.

 

Zinek se nachází v malém množství v řadě potravin, hlavně bohatých na bílkoviny, jak jsou například libové maso, játra, mléko, vaječné žloutky a mořské ryby.

 

Selen

Významný pro posílení imunity je i minerál selen. Selen rovněž patří mezi antioxidanty, které působí proti volným radikálům z okolního prostředí. Pomáhá rovněž zvyšovat imunitu, podporuje odstraňování poruch způsobených stářím nebo pomáhá zmírňovat vrásky a vyhlazovat pleť. Působí příznivě i proti tvorbě lupů a celkově pomáhá zlepšovat elastičnost pleti. V kombinaci se zinkem působí pozitivně při nadměrné lámavosti vlasů. V těhotenství podporuje zdravý růst a vývoj plodu.

 

Celková nabídka vitamínů a minerálů.


Související články:
K čemu vlastně slouží vitamín D?
Vitamín C v přírodě
Hořčík - symbol klidu a míru v těle


12.04.2017
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Prevence


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS