prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Vitamínu C máme v těle stále málo

10.03.2013
Hlavním zdrojem vitamínu C (kyseliny askorbové) je čerstvá zelenina a ovoce. Brambory ho sice neobsahují velké množství, ale pokud jsou pravidelnou součástí potravy, podílejí se dokonce významně na krytí potřeb. Mechanizmus zužitkování vitamínu je závislý na sodíku (Na+). Vysoký příjem vede k zahlcení organizmu a to způsobí, že se zvýší jeho vylučování močí.

Mnoho lidí si myslí, že čím více vitamínu C přijmou, tím více budou zdraví, ale jak bylo napsáno, organizmus přijme vitamín jen do určité míry a nadbytek vyloučí. Nejvyšší jeho koncentrace v organizmu je v nadledvinkách a hypofýze, následují oči, ledviny, játra, slezina a poté další části mozku.



Kyselina askorbová působí jako antioxidant (redukuje Fe 3+ na FE 2+) a kofaktor hydroxylačních reakcí (hydroxyprolin, hydroxylyzin). Má význam pro vstřebávání železa a tvorbu kolagenu. Není stále vědecky prokázáno, jakým způsobem se podílí na imunitních reakcích organizmu. Výsledky sledování vlivu vitamínu C u běžných nachlazení se velice liší.

Je však známo, že vitamín C chybí u kuřáků, například koncentrace vitamínu v bílých krvinkách u nich klesá k nule. Chybí při stresech, úrazech, chirurgických výkonech; to podporuje myšlenku, proč se zhoršuje hojení ran. Stále se sleduje význam vitamínu v léčbě onkologických nemocí, výsledky si však mnohdy protiřečí. Nedostatek vitamínu C se projevuje menší pevností cévní stěny, především vlásečnic, zvýšenou krvácivostí, dále typicky sníženou pevností vazivového aparátu zubu a s tím spojeným vikláním a vypadáváním zubů.

Liší se také doporučené množství pro příjem vitamínu C od 60 až po 250 mg. Nebyla prokázána otrava vitamínem C.

V celostní medicíně dáváme důraz na příjem vitamínu C, hlavně však na jeho přírodní formu ve formě zeleniny a ovoce, šťáv, koncentrátů nebo potravních doplňků, protože se domníváme, že není zajištěn dostatečný a pravidelný příjem tohoto vitamínu v běžné stravě a naopak je zvýšena jeho spotřeba v organizmu, který musí čelit obrovským nárokům mnohých civilizačních faktorů.

Velmi bohatý na vitamín C je šípek, černý rybíz, rakytník, mochyně, brokolice, papája, zelí, paprika, citrusy i další…

Při tepelném zpracování potravin v nich dochází k jistému úbytku vitamínu C. Vařením se ničí až 60 % vitamínu C, sušením až 50 %, šetrnější je dušení v páře. Velké ztráty způsobuje tepelná konzervace. Nejšetrnější k vitamínu C je rychlé a hluboké zmražení.

Většina zvířat a rostlin si vyrábí tento vitamín sama a nepotřebuje jeho speciální dodávání. Není dosud dobře zodpovězena otázka, proč se zrovna člověk nedokáže přirozenou cestou zásobovat dostatečným množstvím vitamínu C.

Tento poznatek vedl některé vědce k závěru, že neschopnost přirozené produkce vitamínu C je genetický defekt, a následně k hypotéze, že pokud by se jeho hladina u člověka vyrovnala s hladinou u zvířat, vedlo by to ke zlepšení jeho celkového zdravotního stavu. K hlavním propagátorům užívání vysokých dávek vitamínu C patřil například dvojnásobný držitel Nobelovy ceny Linus Pauling. Tvrdil, že vitamín C je lékem na všechno - od nachlazení po rakovinu. Na sklonku svého dlouhého života (dožil se devadesáti tří let) užíval denně dávky 12 000 mg vitamínu C a toto množství dokonce zvyšoval na 40 000 mg v době, kdy u sebe pozoroval příznaky nachlazení.

 

Celková nabídka přípravků obsahujících Vitamin C.


Související články:
Léčivé účinky zeleniny a ovoce
Rakytník řešetlákový: utajená vitaminová bomba
Avitaminóza, hypovitaminóza a hypervitaminóza
Šípek
Růže stolistá
Růže šípková (Rosa canina)
Jak efektivně načerpat vitamíny z ovoce
Co nezpůsobuje smrt: vitamíny, minerály, aminokyseliny ani byliny


10.03.2013
autor: MUDr. Pavel ŠÁCHA
další články v rubrice: Výživové doplňky


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS