Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Vánoční stůl našich dětí

19.12.2016
Dítě s hvězdou

Maminky si mnohdy lámou hlavu tím, jak ozvláštnit vánoční stůl dětem starším jednoho roku, neboť jim chtějí dopřát a rozzářit tak ještě více onu vánoční atmosféru, která se překlene až k samotnému večeru, jakožto třešince na dortu. Od 12 měsíců již do jídelníčku smíme zařazovat „téměř vše,“ pozor si však stále dáváme na sůl a větší množství bílkoviny. Ačkoliv si děti mohou nyní pochutnávat na nepřeberném množství pokrmů, pamatujme na to, že tak, jak je v brzkém věku naučíme, se budou přibližně stravovat po celý svůj život. Vtiskněme jim tedy do mysli co nejpřijatelnější stopu.

Vánoce, to jsou sladkosti...

...cukroví, laskominy, čokoláda, ale také nejrůznější nápoje, oříšky, sýry, uzeniny, to vše se často objevuje na tradičním vánočním stole. A dětem pak kolikrát přechází zrak, neboť všude je hojnost a dobroty, kam jen jejich oko dohlédne. Mysleme na to, že jejich zažívací trakt je stále velmi jemný, s mnohými pokrmy se setkává poprvé. Ne vše může tolerovat, střevo se brání většímu množství vlákniny, takže je nepřetěžujme ani vyloženě zdravými, celozrnnými dobrotami.

 

U vlákniny se ještě na moment zastavím, neboť mi do poradny píše velká spousta maminek, jejichž děti trápí zácpa. Takovou první pomocí může být skutečně eliminace vlákniny ve stravě. Vždyť dvouleté dítě toleruje maximálně 7 g vlákniny, to tříleté pouze o gram více. U dospělého je to, pro zajímavost, pak 30 g na den. Konzumují-li naše děti ranní ovesnou kaši, na svačinku mívají ovoce a jako součást obědového menu se podává polévka z červené čočky, už tady může nastat problém. S vlákninou tedy obezřetně.

 

Přehánět to nebudeme ani s mastnými pokrmy a už vůbec ne s pokrmy smaženými. Samozřejmě, v neveganské rodině se kapr stále těší velké přízni, to je úplně v pořádku, v pořádku však nebývají oleje, na kterých ryby prosmažujeme. Z jídelníčku, a to nejen malých dětí, vyjměme olej slunečnicový, který disponuje nízkým bodem zakouření a snáze se tedy přehřívá. Mimo to se pak obsah omega 3 a 6 NMK jeví jako velmi nevyhovující, a ač se to v odborných článcích benefity nenasycených mastných kyselin jenom hemží, důležité je zachovat také jejich odpovídající poměr. Což u slunečnicového oleje neplatí. Pokud jídlo prosmažujeme, snažme se používat alespoň vhodnější oleje, například avokádový či kokosový, ačkoli ten se ke kapru příliš nehodí. A poslední připomínka k této tepelné úpravě, smažení olupuje tělo o vápník, hořčík či zinek, odebírá enzymy a v dětském jídelníčku se toleruje maximálně jeden smažený pokrm za měsíc. Sama bych se však nepodepsala ani pod toto tvrzení a raději bych od takového technologického postupu zcela upustila.

 

Děti a sladkosti

Připravit děti o možnost pamlsku by bylo velmi tristní, řečeno expresivně a ani nemám v úmyslu vám sladkosti vyvracet, neboť co by to bylo za Vánoce bez voňavých rohlíčků a lineckého cukroví, kořeněných praciček či nejrůznějších kuliček s překvapením. Opět se však zaměříme na suroviny, ze kterých budeme cukroví chystat. Klasická pšeničná mouka se dá vyměnit za zdravější špaldovou, namísto cukru lze využít kvalitní slady, energii věnujeme také výběru dobrých marmelád. Upouštíme od cukernatých polev a těžkých krémů a na místo toho vybíráme pouze takové druhy cukroví, které naše děti nezatíží. Výtečnou volbou mohou být právě špaldová linecká kolečka, špaldové kořeněné pracičky, kuličky ze sušeného ovoce s najemno nasekanými oříšky.

 

Zde přináším několik tipů na zdravější vánoční cukroví:

Brusinková srdíčka

K výrobě tohoto cukroví je potřeba výkonnější mixér, aby vše velmi dobře umixoval. Nemáme-li takový přístroj, nevadí, jen se snažme o to déle mixovat. Do mixéru umístíme brusinky, kokos i ovesné vločky a mixujeme. Z výsledné směsi pak vykrajujeme srdíčka, necháme v lednici odpočinout. U „bezlepkových dětí“ lze ovesné vločky nahradit mandlemi.

 

Vosí úlky s domácími povidly

Datle i kokos umixujeme v lepivou směs, kterou umístíme do vánočního tvořítka ve tvaru úlu. Uprostřed hotového úlku vyhloubíme otvor, který naplníme kvalitními povidly a namísto piškotu použijeme sušenou švestku. Postavit lze taktéž i na sušený banán.

 

Vánoční bramborový salát pro děti

Bramborový salát doporučuji uchystat z doma připravené zeleniny, nekupujme sterilovanou, obsahuje hodně soli a octu. Na sůl u dětí obzvláště pozor, zatěžuje ledviny, které jsou vyzrálé až ve druhém věku dítěte. Namísto klasické majonézy lze použít zdravější a lépe stravitelnou kešu majonézu, jejímž základem budou kešu ořechy, citrónová šťáva, u větších dětí také jemně česnek a malé množství soli, od té však můžeme z výše uvedeného důvodu upustit. U hodně malých dětí lze majonézu vynechat docela a namísto toho servírovat kopeček brambor promísený s povařenou zeleninou. Ráda využívám také nejrůznějších tvořítek, kdy rázem ze salátu vznikne srdíčko, váleček, cokoli, co naše děti pobaví a natěší na pořádnou baštu.

 

Kešu majonéza

Kešu oříšky namočíme přes noc. Na druhý den je umixujeme s česnekem, citrónovou šťávou, solí. Pokud je směs velmi hustá, rozředíme troškou vody, ve které se ořechy namáčely. Majonézu vmícháme do připraveného bramborového salátu. Necháme přes noc uležet. Kešu majonéza odpovídá asi 2 kilům bramborového salátu.

 

Čokoláda

Zlaté penízky, barevná kolekce, košíčky plněné čokoládovým krémem, u mnohých rodin také horká čokoláda, to vše k Vánocům neodmyslitelně patří. Pokud již tedy zatoužíme po čokoládových pamlscích a ozdobách, zkusme vybírat mezi těmi nejkvalitnějšími. Neupínejme se k levným „čokoládovým“ kolekcím, které si s pravou čokoládou nezavdají. Namísto ní zde najdeme ztužené pokrmové tuky a spoustu přídatných látek, se kterým bude mít vyvíjející se zažívací trakt dětí akorát tak práci. Jak píše dne 26. 3. 2015 časopis D test: „Aby mohl být výrovek označen za čokoládu, musí obsahovat nejméně 25 % celkové kakaové sušiny, 14 % mléčné sušiny a minimálně 3,5 % mléčného tuku. Pro mléčnou čokoládu vyšší jakosti, označovanou také jako „extra“, jsou pak stanoveny vyšší nároky – 30 % kakaa a 18 % mléka.“


Ať tak či tak, co takhle dětem na Vánoce uchystat doma připravenou čokoládu z kvalitního kakaového másla? A pokud máme k dispozici navíc formičky, můžeme vymodelovat řadu atraktivních  a dětmi oblíbených tvarů.

 

Domácí čokoláda

Kakaové máslo rozpustíme a umístíme do mixéru. Přidáme med, kakao, banány a umixujeme v hladký krém. Nalijeme do formiček, necháme v lednici zatuhnout. Takto připravenou směsí lze polévat nejrůznější moučníky a dorty. Trvanlivost této čokolády je zhruba 5 dní, pokud si přejeme trvanlivost prodloužit, vyjmeme z receptury banán.

 

Vánoční nápoje

A opět, jsou-li naše děti zvyklé na nejrůznější kupované drinky, budou zcela jistě vyžadovat líbivé nápoje v honosných lahvičkách. Tady se je však snažme držet zkrátka. Nápoje typu Cola či přeslazené džusy, do jídelníčku malých dětí nepatří. A vlastně, nepatří do jídelníčku nikoho. Většina z nich je totiž plná cukru, barvících aditiv, bublinek a mnohdy také aspartamu. To už spíše nakupme kvalitní jablka, trošku mrkve a milují-li naše děti pomeranč, lze použít také ten. Vše odšťavněme a nechme jemně vychladit, případně ještě nařeďme vodou. Dobrým tipem mohou být také nejrůznější domácí limonády, které ozdobíte nakrájeným ovocem. Děti si všeobecně velmi rády hrají, i s jídlem, tudíž, čím více popustíte uzdu své fantazie, tím spíše děti uchvátíte.

 

Banánové smoothie se skořicí

Mrkev odšťavíme, šťávu nalijeme do mixéru, přidáme banány, med, skořici, dle uvážení muškátový oříšek a kokosové mléko. Umixujeme a servírujeme do vysokých sklenic dozdobených třeba kouskem pomeranče.

 

Sušené ovoce

U dětí starších jednoho roku lze pak vánoční stůl doplnit o sušené ovoce, jako jsou nesířené švestky, meruňky, jablka, datle či fíky. Spíše bych však zpracovala v cukroví, viz výše. Dětem, kterým nehrozí vdechnutí oříšků, lze nabídnout také mandle, kešu, neslané pistácie, vlašské ořechy.

 

Vánoce však nejsou a neměly by být, výhradně o stravě a honosných darech. Zabrousím-li do dětství, těžko si rozpomínám na jednotlivé dárky, spíše mi na mysl vyvstane vzpomínka na ono nezapomenutelné kouzlo, křehkou atmosféru, vůně a světýlka, která nás ještě hodnou dobu kolébala do spánku. Snažme se tedy dětem vtisknout tu nejčistší paměťovou stopu, naplněnou klidem a  láskou, která je zahřeje i mnoho let poté…

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Avokádo, ovoce k přípravě sladkých i slaných pokrmů
Zdravé nepečené vánoční cukroví
Zdravé vánoční cukroví
Vánoční kalorické „bomby“ v „dietnějším kabátku“
Jak mezi svátky vyladit trávení


19.12.2016
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Zdravé recepty


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Zloba a odsuzování druhých zkracují život
4+2 způsoby, jak rozproudit lymfu!
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Tři možnosti, jak si správně přát – například být zdravý
Jitrocel
Jak zatočit s pocitem těžkých nohou?
Otoky nohou
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS