prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Vánoce a dárky

08.12.2013
Vánoce a dárky S přibližujícími se Vánocemi se takřka nezbytně spojuje i problematika dárků. Rodiče si můžou klást otázku, jaké dárky vůbec dětem vybrat, zda dítěti pořídit něco, o čem rodič ví, že to dítěti udělá opravdovou radost, nebo jít cestou užitečnosti a raději zvolit teplý svetr, nové holínky apod. Samozřejmě, že v celé „dárkové politice“ sehrává roli vícero faktorů.

 

Nezanedbatelnou jsou finanční možnosti, ale také věk dítěte, jeho vlastnosti, řebříček hodnot a preferencí, ale taky výchova, vliv prostředí apod. Když bychom rozebírali finanční možnosti rodiny, a jakou sumu vyhradit na dárky – vše se odvíjí od možností rodiny a stáří dítěte.



Zejména menší děti těší už samotná atmosféra Vánoc a rozbalování dárků. Cenově přemrštěné dárky zde nemusejí působit pozitivně nebo s výrazným efektem. (Skýtá se otázka, jaký efekt rodiče vůbec očekávají, když darují malému dítěti drahý dárek). Menší dítě, které dostane o Vánocích drahé dárky, nebo spoustu resp. větší množství dárků obecně, nemá příliš čas si jednotlivé dárky prohlédnout a v jejich spoustě nemá možnost vytvořit si k nim určité pouto. Postupně se tak stanou pouze jen bezduchými věcmi bez vnitřní „přidané“ hodnoty. Dárků by proto mělo být jen tolik, aby dítě mohlo věnovat dostatek prostoru se s ním potěšit, vytvořit si k hračce, nebo čehokoli se dárek týká, určité pouto a spojení. Budou si tak lépe moci spojit k dárku určitou emoci a i během roku nebo i později s věkem se budou k dárku vracet s pozitivní vzpomínkou „To jsem dostal od Ježíška/nebo od maminky a tatínka“. Později tak dítě i lépe porozumí a objeví radost nejen z dostávání dárků, ale zjistí, že stejně hezké je dárek darovat.



A jak je to tedy vlastně s Ježíškem?

Pokud je dítě ještě malé, rodiče pomáhají s napsáním listu Ježíškovi a dítě může dopis obohatit malůvkou nebo jakoukoli formou „podpisu“. Zejména u menších dětí je to výborná forma a příležitost k tomu, jak s dítětem mluvit a nastolit problematiku dárků, vlastních hodnot a přání dítěte. Rodiče můžou dítěti vysvětlit, jaké dárky je nebo není vhodné dávat, můžou s dítětem mluvit o tom, že o Vánocích je důležité dělat si navzájem radost, být společně v kruhu rodiny a dárek je vyjádřením naši radosti a setkání s blízkým člověkem, že ho máme rádi. A když už je součástí dárku nějaká praktická věc, nejčastěji je to právě oblečení, tak dítě může potěšit jakákoli spojitost praktického dárku s něčím, co má rádo, např. obrázek oblíbené pohádkové postavičky na tričku nebo bačkůrkách. Předejít situaci, že dítě bude z dárku zklamané, tak může právě takovéto společné psaní listu (seznam) Ježíškovi, kde rodič s dítětem probere třeba i pořadí a důležitost dárků. Dítě by si však pod stromečkem mělo najít i kromě praktických věcí něco, co si doopravdy přálo a co společně s rodiči „prošlo cenzurou“ (např. z hlediska ceny).



Jak a kdy vlastně dítěti říct o tom, že dárky ve skutečnosti nenosí Ježíšek?

V odpovědi na tuto otázku nám v mnohém „pomáhá“ dnešní doba plná multimédií a reklam. Psychosociální a kognitivní vývoj dítěte umožňuje dítěti víc a víc pronikat do tajů a rozvoje myšlení. A když si ve správném věku pustí televizi (což v dnešní době není takový problém), tak se na dítě z různých stran valí reklamy, ve kterých dítě vidí, jak pán kupuje mamince nebo dětem dárky a jak si je společně rozbalují. V mnohém taky pomáhá vliv sociálního prostředí, spolužáci ve školce nebo škole, se kterými dítě přichází do styku a získává jiný pohled na svět. Je proto velice důležité, jak rodiče umí všechny tyto vlivy prostředí zapracovat do výchovy a když se dítě začne ptát, tak přiměřenou formou k věku a psychosociálnímu vývoji, s dítětem pohovořit, jak to tedy je, a proč v té a té reklamě přinesl dárky svým dětem jejich tatínek a ne Santa Claus či Ježíšek. Toto téma začíná být zejména aktuální s nástupem školní docházky a prvních roků v školních lavicích. Je to dáno i tím, že v tomto období se víc a víc začínají objevovat kromě spousty hraček v balíčcích dárků různé praktičnosti jako přezůvky, oblečení, pomůcky do školy apod.



Se správným přístupem a doprovodem však dítě bude mít základ k porozumění pravé hodnoty dárku, jeho „přidané hodnoty“ a toho, co dárek symbolizuje, co se za ním skrývá a co vyjadřuje. A to dítě nalezne v úsměvu a záři očí svých rodičů při rozbalování...

 

Tipy na vánoční dárky naleznete v naší nabídce.


Související články:
Shopaholismus
Vánoce přicházejí. A s nimi i žaludeční potíže.
Po kom to dítě je?
Zákonitosti peněz
Kapesné
Vánoce a rodina
Sezónní prodej kaprů
Jak se psychicky připravit na Vánoce


08.12.2013
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Ostatní


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS