Umění emocí: Strach

Strach má velké oči, ale také velkou moc. Svírá tělo, plaší srdce, spouští celou řadu nepříjemných fyzických pochodů. O těch psychických ani nemluvě. Zatímco strach dokážeme poměrně přesně definovat, úzkost nás přepadá náhle a my nedokážeme odhalit, co je jejím spouštěčem.

Úzkost a strach

Oba tyto pocity patologicky působí na okruh ledvin, potažmo na celý organismus. Vypočítávat všechny druhy strachů (úzkostí, obav, fobií) je nemožné.

K nejčastějším patří:

  • strach z vody, letadla, zubaře, pavouků, hadů, hlodavců
  • strach z opuštění partnerem, strach ze selhání, strach z lidí, z davu, z uzavřených prostor
  • strach z nemocí, ze smrti

Emoce strachu a úzkosti nejčastěji postihují perfekcionisty, kteří lpí na tom, aby vše bylo dokonalé, a děsí se toho, že tento stav nedokážou udržet. Dále osoby pověrčivé, které si rády v mysli vytvářejí černé scénáře, a osoby příliš zásadové.

Ustrašeného a úzkostlivého člověka nejčastěji prozradí tyto věty:

  • To se nesmí. To je nebezpečné. To nemůžu.
  • Jeďte pomalu. Buďte opatrní.
  • Bojím se. Něco se stane. Co když…?

Ke strachu patří také celá řada typických snů, například:

  • sny o vodě, rybách
  • sny o neschopnosti pohnout se z místa, otevřít oči, křičet
  • sny o ledu, zimě, chladu
  • sny o vlastní neschopnosti

Archetypem pro strach a úzkost je voda, hluboká a nepředvídatelná, a orgánem ledviny. Tyto emoce stojí v protikladu ke koncentraci. Přepadne-li nás strach nebo úzkost, ztrácíme schopnost se soustředit. Z detoxikačního hlediska je dobré zaměřit se nejen na očistu ledvin, ale také kostí.

Strach, který léčí

Strach je ve skutečnosti kladná emoce, která před člověka staví pomyslné mantinely, v nichž žije spokojený život. Je to emoce, která zachraňuje. Která v nás probouzí pud sebezáchovy. Když se člověk dostane na okraj propasti, je správné mít strach udělat další krok vpřed, do prázdna.

Příliš časté, intenzivní nebo dlouhé prožívání strachu a úzkosti je však patologické a patří k nejhorším emocionálním stavům lidské mysli. Pokud si je člověk schopen tyto stavy uvědomit, je na nejlepší cestě k jejich zvládnutí.

Vizualizační cvičení na ovládnutí strachu a úzkosti:

První krok – pozorujte své emoce během dne a zapisujte si, kdy přesně vás strach nebo úzkost přepadly. Pokuste se je přesně definovat. Již samotným zapisováním se uvolníte.

Druhý krok – zavřete oči a pod víčky si představte klidně plující řeku… Její přesné břehy, v nichž zlehka plyne, průzračnost, svěžest. Projděte se v duchu podél řeky, kterou máte rádi, a zapamatujte si atmosféru tohoto okamžiku.

Třetí krok – kdykoli vás přepadne emoce strachu či úzkosti, vybavte si tento obraz. Přitom si opakujte: „Řeka má své břehy, v nichž hladce plyne. Odevzdávám do ní všechny své obavy a nechávám je zvolna odplouvat.“

Po chvíli ucítíte, jak se nepříjemné pocity rozvolňují, až nakonec opustí vaši mysl a tělo docela. Pomáhejte si hlubokým nádechem a výdechem, do něhož vložíte všechen strach a úzkost. S výdechem vaše tělo budou postupně opouštět…

Mějte také na paměti že to, čeho se nejvíc bojíme, nás paradoxně nejčastěji potkává. Jděte svému strachu vstříc a bude to on, kdo se zalekne vaší odhodlanosti a silné vůle!

 

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.